کتاب | علوم انسانی | تاریخ | تاریخ جهان | مهمان سرای بیوه های جوان در میان زن های داعشی
مهمان سرای بیوه های جوان در میان زن های داعشی شابک: 9786008687580 444 صفحه 520 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 مهمان سرای بیوه جوان میان داعشی آزاده معاونی محبوبه حسین زاده علوم انسانی تاریخ تاریخ جهان

760,000 ریال 950,000 ریال

ناشر: تاریخ ایران

چاپ یکم

کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی» نوشته آزاده معاونی
Guest hose for young widows: among the women of ISIS
مشارکت زنان در داعش و سرنوشت زنان و فرزندانشان یکی از بحث‌برانگیزترین مواردی است که همچنان جهان غرب با آن مواجه است. کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی» نوشته آزاده معاونی از زنانی می‌گوید که از کشورهای مختلف به داعش پیوسته‌اند. با اینکه دوسالی از نابودی داعش می‌گذرد، اما مسائل مربوط و وابسته به گروه داعش همچنان گریبانگیر حکومت‌ها و جوامع است. زنانی که از کشورهای غربی به داعش می‌پیوندد و در کمپ‌های وابسته به داعش با وجود شرایطی سخت و بیماری‌های بسیار، همچنان به داعش وفادار می‌مانند و در چادرها دادگاه‌هایی برگزار می‌کنند که بر اساس شریعت باشد. کشورهای اروپایی تاکنون از پذیرش این زنان و فرزندانشان به کشورشان سرباز زده‌اند. با اینکه دولت‌های اروپایی با فشارهای گوناگونی مواجه هستند، اما به نظر می‌رسد مسائل سیاسی تا حدودی مانع بازگرداندن این زنانی است که اغلب از نسل دوم و سوم مهاجران هستند. معاونی با سیزده زن بازداشت شده داعشی گفتگو کرده است. او در کتابش واقعیت تک‌تک آنان را به تصویر می‌کشد. کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی» در پاییز 2019 به انگلیسی منتشر شد و یکسال پس از آن برای مخاطبان فارسی قابل دسترس است. به دلیل حفظ حریم شخصی و تضمین امنیت، اسامی و جزئیات مختصر و کوچک از این زنان برای مخاطب نوشته شده است.
درباره کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی»
کتاب درباره زنانی است که پس از کشته شدن همسران داعشی خود در جنگ به بیوه‌خانه انتقال می‌یافتند و منتظر ازدواج مجدد می‌‌شدند. نویسنده روایت کامل و جامعی را بیان نمی‌کند، اما گفتگوی نزدیک او با این زنان و حرف‌های بی‌واسطه آنان خود بیانگر روایتی جذاب شده است. همچنین معاونی می‌گوید: «این متن براى روشنگرى است، و نه توجیه، و قضاوت در این مورد حق انحصارى خوانندگان است.»
در بخشی از مقدمۀ کتاب، نویسنده برای مخاطب فارسی شرح کوتاهی از تنها زن داعشی ایرانی را بازگو می‌کند که برای مخاطب فارسی جذاب و خواندنی است.
کتاب دارای 5 بخش و یک مؤخره است. عناوین مندرج در کتاب عبارت است از: «میراث خارها»، «دختران ناپدید شده»، «ختم کلام»، «شهروندان خانه اسلام»، «عشق، عزا، تکرار» و «در میان ریاکاران»
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
هویت جدید اِما به عنوان یک فرد مسلمان، باعث شد مادر و خواهرش در خانه‌شان معذب و دستپاچه شوند.
مادر اِما، با این‌که آلمانی اصیل بود، ولی نسبت به خارجی‌ها دچار نفرت آنی و بلاواسطه نمی‌شد ولی به هویت جدید اِما با بی‌تفاوتی آمیخته به انکار پاسخ داد. او قبول نکرد که اِما را با اسم جدید مسلمانش «دنیا» صدا بزند. اِما نام دنیا را انتخاب کرده بود چون متفاوت به نظر می‌رسید. به زبان عربی به معنی جهان بود و اِما امیدوار بود که این اسم گشایش افق‌های جدید را برایش به همراه داشته باشد. اِما/ دنیا در سن هجده سالگی به آپارتمان کوچکی نقل مکان کرد و با یکی از دوستان صمیمی‌اش همخانه شد، آپارتمان ساده‌ای با آشپزخانه‌ای چوبی که از دهه 1970 به آن دست نزده بودند و حمامش وان صورتی مایل به زرد داشت. محل سکونت افراد جوان آسیب‌پذیر بود که توسط دولت حمایت می‌شدند. همین که خودش تنها و دور از مادر و خواهرش بود، راحت‌تر می‌توانست اسلام را تجربه کند. کشیدن ماری‌جوانا هم برایش راحت‌تر شده بود. او پوشیدن حجاب را هم شروع کرد، در حالی‌که وقتی با خواهر و مادرش زندگی می‌کرد تمایلی به این کار نداشت.
همه چیز راجع به اسلام جذاب و دلکش بود. چیز تازه‌ای بود که به نظر نمی‌رسید با بقیه زندگی‌اش سازگاری نداشته باشد؛ او با دوستان دخترش کمدی‌های عاشقانه می‌دیدند. موسیقی جاز گوش می‌دادند، درباره خوبی‌ها و شایستگی‌های نسبی ستاره‌های موسیقی پاپ عربی بحث می‌کردند. موافق بودند که سمیره سعید جذاب‌ترین خواننده است، البته صرف‌نظر از چرخش یطانی باسن هیفا وهبی، و هرزگی‌های شیک الیسا. دنیا و دوستانش انواع و اقسام سرمه و ریمل را امتحان می‌کردند، و دنیا متوجه شد که احساس می‌کند تقریبا عرب است، یا ترکیه‌ای، یا مسلمان، مسلما آلمانی نبود که زنانش افتخار می‌کردند مثل آرد جو ساده‌اند و زنانگی و آرایش را مسخره می‌کردند.
درباره نویسنده کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی»
آزاده معاونی روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی ـ آمریکایی است. او سال 1976 در پالو آلتو، کالیفرنیا به دنیا آمد.
معاونی در مجله تایمز کار می‌کرد و آنجا درباره خاورمیانه مطلب می‌نوشت. او تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه است و به زبان عربی نیز مسلط است. پس از مجله تایمز او برای پوشش جنگ عراق با لس آنجلس تایمز کار کرد. آزاده معاونی توانسته مقالاتی دربارۀ مسائل ایران و تحولات خاورمیانه بنویسد.
درباره ترجمه کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی»
کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی» را محبوبه حسین‌زاده به فارسی برگردانده است. نشر تاریخ ایران کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب «مهمان‌سرای بیوه‌های جوان: در میان زن‌های داعشی» در گودریدز: 4.1 از 5

ادامه keyboard_arrow_down