کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات آمریکای لاتین | خودم با دیگران
خودم با دیگران شابک: 9789642091683 328 صفحه 340 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1500 خودم دیگران کارلوس فوئنتس عبدالله کوثری علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکای لاتین

1,890,000 ریال 2,700,000 ریال

ناشر: ماهی

چاپ دوم

کتاب «خودم با دیگران» نوشته کارلوس فوئنتس
کتاب «خودم با دیگران» نوشته کارلوس فوئنتس؛ نگرشی نو برای شناخت ادبیات محسوب می‌شود. کتاب مخاطبش را با شناختی جدید از ادبیات مواجه می‌کند و دیدگاه‌هایی تازه از نقد و نظریه را بیان می‌کند.
کارلوس فوئنتس در این مقالات که از اولین رمان مدرن اروپایی آغاز می‌‌شود و تا میلان کوندرا پیش می‌رود، تحلیل‌ها و نظریات شخصی خود را بازگو کرده است. او صرفا از تفسیرهای آکادمیک در بیان نظریاتش استفاده نمی‌کند، بلکه تفسیرها و تجربه‌های شخصی فوئنتس هم در کتاب وجود دارند. فوئنتس همچنین لوئیس بونوئل کارگردان را از دیدگاه خود به مخاطبش معرفی می‌کند. به همین سبب خواننده در مسیر این مقالات با دیدگاه‌های فوئنتس و دانش عمیق او آشنا می‌شود. کتاب «خودم با دیگران» دو مقاله برای شناخت بیشتر نویسنده دارد. همچنین مترجم در مقدمه نسبتا مفصلی در کتاب، به آثار و اندیشه‌های کارلوس فوئنتس می‌پردازد.
درباره کتاب «خودم با دیگران»
کتاب حاضر مجموعه مقالاتی از فوئنتس است که در قالب یک کتاب گردآوری شده است. بخش اول کتاب «خودم» نام دارد که «چگونه نوشتن را آغاز کردم»، «چگونه یکی از کتاب‌هایم را نوشتم» را شامل می‌شود. بخش دوم با عنوان «دیگران» 7 زیربخش دارد که عبارتند از: «سروانتس، یا نقد خواندن»، «دوقرنِ دیدرو»، «گوگول»، «لوئیس بونوئل و سینمای آزادی»، «بورخس در عمل»، («کِ» دیگر)، «گابریل گارسیا مارکز و ابداع امریکا». در آخرین بخش کتاب با عنوان «ما» سخنرانی در هاروارد، مصاحبه با کارلوس فوئنتس و عصر زرین اسپانیا گنجانده شده است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
انقلاب مکزیک پیوسته آماج حملات، فشارها، تهدیدها، تحریم‌ها، و حتی دو مداخله‌ی مسلحانه بین سال‌های 1910 و 1932 بود. کنارآمدن با تغییرات خشونت‌بار و سریع در مرزهای جنوبی کشور شما برای دولتمردان آن زمان ایالات متحده کار آسانی نبود. در سال 1927، کالوین کولیج مجلس نمایندگان و کنگره را فراخواند و برای نخستین‌بار با پرگویی مکزیک را مرکز عملیات «بلشویک‌ها» برای براندازی حکومت‌های امریکای مرکزی اعلام کرد. این سخنرانی صحنه را برای سومین تهاجم تفنگداران دریایی ایالات متحده به نیکاراگوئه فراهم ساخت. ما نخستین مهره‌ی بازی بودیم. اما دقیقا به سبب سیاست‌های انقلابی ما (در جهت اصلاحات ارضی، آموزش غیر مذهبی، چانه‌زنی جمعی و بازپس‌گیر منابع طبیعی) ـ که البته دولت‌های متوالی واشینگتن، از تفت گرفته تا هوور، با آن مخالفت کردند ـ‌ مکزیک به کشوری مدرن، پر تناقض، خودشناس و خودکاو بدل شد و در عین حال به سومین مشتری بزرگ ایالات متحده در جهان و نیز مهم‌ترین عرضه‌کننده‌ی نفت خارجی به این کشور.
انقلاب نتوانست در یک چشم‌به‌هم زدن دموکراسی را در میهن من حاکم کند. با این همه، نخستین حکومت انقلابی، یعنی دولت فرانسیسکو مادرو، دموکراتیک‌ترین نظامی است که تاکنون داشته‌ایم. مادرو به انتخابات آزاد، مطبوعات آزاد و مجلسی رها از قید و بند احترام می‌گذاشت. طبعا سفیر آمریکا، هنری لین ویلسن، و گروهی از ژنرال‌های مرتجع توطئه‌ای چیدند و او را سرنگون کردند. پس مکزیک، پیش از آنکه بدل به یک دموکراسی شود، باید ملتی می‌شد.
درباره نویسنده «خودم با دیگران»
کارلوس فوئنتس نویسنده و سیاست‌مدار مکزیکی است. او در سال 1928 به دنیا آمد. پدر کارلوس از سیاست‌مداران و دیپلمات مکزیک بود و همین موضوع باعث شد آنها در کشورهای مختلفی زندگی کنند. اقامت آنها در آمریکا کارلوس را با زبان انگلیسی آشنا کرد. کارلوس فوئنتس پس از کامل شدن تحصیلاتش سفیر شد، یعنی همان شغلی که پدرش داشت. اما اتفاق ناگوار کشته شدن دانشجویان توسط ارتش در سال 1968 سبب استعفای او از سفارت شد. فوئنتس دارای احترام زیادی بین سیاست‌مداران و نویسندگان و اهالی ادبیات است و یکی از شناخته شده‌ترین نویسندگان اسپانیایی زبان محسوب می‌شود. تا جایی‌که «فیلیپ کالدرون» رئیس‌جمهور وقت مکزیک در زمان مرگ فوئنتس او را نویسنده‌ای جهانی خواند که باعث افتخار مکزیک است.
فوئنتس درباره نوشته‌هایش می‌گوید: «من نویسنده صبحگاهی هستم. از ساعت هشت و نیم شروع می‌کنم و به نوشتن با قلم تا ساعت دوازده و نیم ادامه می‌دهم و بعد می‌روم شنا، سپس برمی‌گردم و ناهار می‌خورم و بعدازظهر کتاب می‌خوانم. بعد هم می‌روم پیاده‌روی تا برای نوشتن روز بعد آماده شوم. قبل از اینکه مشغول نوشتن شوم باید تمام کتاب را در ذهن داشته باشم... دقیقا می‌دانم قرار است چه اتفاقی رخ بدهد، کم و بیش همه‌چیز ثابت می‌ماند. در این مواقع عنصر غافلگیری را درون خودم قربانی می‌کنم.»
از دیگر آثار فوئنتس می‌توان «آئورا»، «سر هیدا»، «درخت پرتقال»، «پوست انداختن»، «آب سوخته» و «گرینکوی پیر» را نام برد. «آئورا» یکی از مشهورترین و مهم‌ترین داستان‌های نویسنده است. یادآوری می‌شود: تمام آثار نامبرده شده به فارسی ترجمه شده‌اند.
کارلوس فوئنتس در سن 83 سالگی چشم از جهان فروبست.
درباره ترجمه فارسی کتاب «خودم با دیگران»
کتاب نقد و نظریۀ «خودم با دیگران» توسط «عبدالله کوثری» مترجم خوب و توانای ایرانی به فارسی برگردانده شده است. نشر ماهی چاپ و نشر کتابِ حاضر را برای علاقه‌مندان به عهده داشته است.
بهتر است بدانید: عبدالله کوثری آثار کارلوس فوئنتس را به مخاطبان ایرانی معرفی کرد. «آئورا» از مهم‌ترین رمان‌های فوئنتس است که کوثری آن را در سال 1386 به فارسی برگرداند.
رتبه کتاب «خودم با دیگران» در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down