کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | یادداشت ها و نامه ها | دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین
دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین شابک: 9786002538345 576 صفحه 700 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 دفتر یادداشت داستایفسکی: شیاطین فیودور داستایفسکی میلاد میناکار علوم انسانی نظریه و نقد ادبی یادداشت ها و نامه ها

3,487,500 ریال 4,650,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین»
The notebooks for The possessed,1968
کتاب «دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین» مناسب برای داستایفسکی پژوهان، منتقدان ادبی همچنین نویسندگان و علاقه‌مندان به آثار داستایفسکی است. پنچ اثر داستایفسکی دارای دفتر یادداشت هستند که در کتاب حاضر چهارتا از دفتر یادداشت‌های نویسنده از کتاب انگلیسی به فارسی ترجمه و گردآوری شده است. نویسنده درباره رمان‌های «برادران کارامازوف»، «شیاطین»، «جنایت و مکافات» و «ابله» یادداشت‌هایی نوشته است. کتاب حاضر مربوط به رمان «شیاطین» است که خواننده را با الهامات و چگونگی شکل‌گیری رمان آشنا می‌کند. همانگونه که از ذهن داستایفسکی برمی‌آید، کتاب شامل مواردی از بهم ریختگی و فروپاشی است. آدم‌هایی که نیت و عملشان فرسنگ‌ها باهم فاصله دارد. آدم‌هایی که در برابر دیگران و خودشان قرار می‌گیرند. رمان «شیاطین» داستایفسکی رمانی دشوار است که چشم‌انداز انقلاب روسیه و قرن بیستم را تصویر می‌کند. کتاب « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین » تلاش و سخت‌کوشی نویسنده را در مسیر خلق شاهکارش نشان می‌دهد.
قابل ذکر است: شما عزیزان اگر قصد مطالعه کتاب حاضر را دارید و رمان‌های داستایفسکی را نخوانده‌اید؛ کتابِ حاضر برای شما مفید و مناسب نخواهد بود. زیرا کتاب « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین » تا حدودی مبهم، پیچیده و سخت‌خوان است و پیش‌نیاز آن مطالعۀ رمان‌های داستایفسکی است.
درباره کتاب « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین »
کتاب، خودنوشته‌ها، دست‌نویس‌های داستایفسکی و چرک‌نویس‌های مربوط به رمان‌های نویسنده خصوصا رمان «شیاطین» را بازگو می‌کند. درواقع حجیم‌ترین دفتر یادداشت نویسنده است. روابط پیچیدۀ عاشقانه‌ای در کتاب شاهدیم که نویسنده مدام به آن بازمی‌گردد.
فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: یادداشت‌های خود نوشته، دورنمای اولیۀ شیاطین، زندگی گناهکار بزرگ، نخستین طرح «حسادت»، دانشجو و گرانوفسکی، روابط پیچیدۀ عاشقانه، شاپوشنیکوف و گرانوفسکی علیه نچایف، پرنس در میان نچایف و گولوبوف، پرنس در جسجوی ایمان، پرنس مدافع تفکر روسی، پرنس و پیامدهای ایمان و بی‌ایمانی، پرنس، لیزا و زن لنگ، پرنس و نچایف، ارتباطی پنهانی، اصول نچایف، نچایف ـ‌ شرح وقایع نامشخص، پرنس و تیخون ـ موارد متفرقه، موارد متفرقه و یادداشت‌های کتاب سوم رمان
در بخشی از « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین » می‌خوانیم:
سیزدهم ژوئیه، 1870. تشنجی حین خواب، دم صبح، به محض اینکه به خواب رفتم. خوابم برد و تازه نیم ساعت از دوازده گذشته بود که از طریق آنیا فهمیدم. به نظرش تشنج چندان شدید نبود. امروز، هفده ژوئیه (یکشنبه) بدنم درد آن‌چنانی نداشت، ولی هوش و حواسم هنوز بجا نیست، خاصه در غروب. مالیخولیا. به طور کلی متوجه شدم که تشنج‌های اخیر (یعنی هرچه پا به سن می‌گذارم) حتی نسبت به شدیدترین تشنج‌های سابقم، به طرز محسوس‌تری قوای دماغی و مغزم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هوش و حواسم حتی در تمام هفته بجا نخواهد آمد. هوا گرم است؛ ماه در شب سیزدهم کامل بود؛ باران‌های پراکندۀ گرم و ملایم. دارم با اولین بخش از رمانم سر و کله می‌زنم، و نومیدم. اعلام جنگ شده است. آنیا به ستوه آمده. لیوبا عصبی و بی‌قرار. توجه کاشپیرف پول را دو ماه دیرتر از موعد فرستاد. وضع‌مان بهبود چندانی نیافته است، ولو با رسیدن پول. تمام امیدم به این رمان و سفرم به ک(یسینگ)ن است. نگران این جنگم. احتمالا دردسرهای فراوانی برای ما درست کند. خدا نکند!
بیست و پنجم ژوئیه. تشنجی در صبح، پس از اینکه به خواب رفته بودم؛ قبلش، تکان‌های عصبی شدیدی داشتم. دیشب، بی‌مبالاتی. هوا گرم است، و نسیمی تیز و به‌غایت آزاردهنده از شمال می‌وزد. لیوبا پیوسته تب داشت، سرفه و آبریزش بینی؛ دارد دندان درمی‌آورد؛ الان حالش بهتر است، اما دندان‌هایش آزارش می‌دهند. آنیا مثل سابق است. ظاهرا امیدی به رفتن‌ به کیسینگن نیست. ارتش تمام مسیرهای عبورومرور را در دست گرفته است. حتی دیگر نامه‌ای نمی‌رسد. دیروز روزنامه‌ای از برلین نیامد. یحتمل ظرف هفتۀ آینده جنگ رخ خواهد داد. بی‌پولی. بسیار نگرانم. باید کاری کرد! بهم می‌گویند که تشنج خفیف بود، اما تمام تنم درد می‌کند و سر درد دارم.
درباره نویسنده کتاب « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین »
فیودور میخایلاویچ داستایِفسکی نویسنده مشهور روسی است. داستایفسکی در سال 1821 به دنیا آمد. او در کودکی به دلیل مرگ مادرش زندگی سختی داشت. در سال 1831 داستایوفسکی وارد دانشگاه مهندسی نظامی سن پترزبورگ شد. پس از تحصیلاتش به ترجمه مشغول شد و کتاب «اوژنی» نوشته بالزاک را ترجمه کرد. سپس به سراغ نوشتن رفت و رمان «بیچارگان» را نوشت. با نوشتن رمان «بیچارگان» او با نویسندگان معترض سن پترزبورگ همراه شد. پس از آن آثار دیگری نظیر «همزاد»، «آقای پروخارچین» و «زن صاحبخانه» را به رشته تحریر درآورد. در خفقان آن سالهای روسیه، جاسوسانی در بین روشنفکران نفوذ کرده بودند که سبب شد داستایفسکی را به جرم براندازی حکومت روانه زندان کنند. با اینکه حکم اعدام فئودور، چهارسال زندان در سیبری و خدمت سربازی صادر شده بود. اما حکومت تزار روس، برای رعب و وحشت بیشتر او و بعضی زندانیان را در مراسمی مقابل جوخه آتش قرار داد. داستایفسکی این حرکت رعب آور را یکی از تأثیرگذارترین لحظه‌ها در زندگی‌اش دانسته است. از آثار شناخته شده داستایفسکی نویسنده نامدار روسی می‌توان کتاب «جنایت و مکافات»، «برادران کارامازوف»، «قمار باز»، «شیاطین» و «ابله» را نام برد.
درباره ترجمه فارسی کتاب « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین »
کتاب «دفتر یادداشت‌های شیاطین» توسط میلاد میناکار به فارسی برگردانده شده است. بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه کتاب را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است.
رتبه کتاب « دفتر یادداشت های داستایفسکی: شیاطین » در گودریدز: 4 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم