از آسمان به گل سرخ شابک: 9786004903783 350 صفحه 490 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 آسمان آنتوان دوسنت اگزوپری ابوالفضل الله‌دادی علوم انسانی نظریه و نقد ادبی یادداشت ها و نامه ها

2,200,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ دوم

کتاب «از آسمان به گل سرخ: نامه‌های عاشقانۀ آنتوان و کنسوئلو دو سنت – اگزوپری»
نامه‌های عاشقانۀ خالق کتاب «شازده کوچولو» به معشوقه و همسرش، کنسوئلو، که حضورش در زندگی نویسندۀ «شازده کوچولو» و رابطه‌شان باهم، الهام‌بخش خلق این شاهکار بوده است. کتاب «از آسمان به گل سرخ: نامه‌های عاشقانۀ آنتوان و کنسوئلو دو سنت - اگزوپری»، با عنوان اصلی Correspondance: (1930-1944)، مجموعه‌ای است از نامه‌های عاشقانه‌ای که آنتوان دو سنت - اگزوپری و کنسوئلو از سال 1930، یعنی همان سالی که این دو یکدیگر را ملاقات کردند و به هم دل باختند و آشنایی و عشق‌شان به ازدواج انجامید، تا سال 1944 که سالِ ناپدیدی و مرگ اگزوپری است، به یکدیگر نوشته‌اند.
در کتاب «از آسمان به گل سرخ» با یکی از شخصیت‌های الهام‌بخش کتاب «شازده کوچولو» آشنا می‌شویم و میزان عشق اگزوپری به این شخصیت و نیز میزان عشق کنسوئلو به اگزوپری را درمی‌یابیم و البته از بحران‌ها و نارضایتی‌هایی که در زندگی مشترک و زناشویی آن‌ها پیش می‌آمده و اختلافاتشان با یکدیگر نیز باخبر می‌شویم.
کتاب «از آسمان به گل سرخ» ما را با خود به پشت صحنۀ عاشقانۀ کتاب «شازده کوچولو» می‌برد. در این کتاب در احساسات ضد و نقیض اگزوپری و کنسوئولو به یکدیگر شریک می‌شویم؛ احساساتی که گاه شیرین‌اند و گاه تلخ و در متن زندگی پرتلاطم این دو بروز می‌کنند.
نامه‌های افراد مشهور معمولاً وجوهی مهم و پنهان از زندگی و شخصیت آن‌ها را آشکار می‌کنند و نامه‌های اگزوپری در کتاب «از آسمان به گل سرخ» نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
در کتاب «از آسمان به گل سرخ» همچنین، از خلال نامه‌های کنسوئلو به اگزوپری، درمی‌یابیم که او خالق «شازده کوچولو» را در زمان‌ها و لحظات مختلف، چطور آدمی می‌دیده و چه حسی نسبت به او داشته است.
متن اصلی کتاب «از آسمان به گل سرخ» اولین بار در سال 2021، به‌ویراستاری آلبن سِریزیه، منتشر شده است.

مروری بر کتاب «از آسمان به گل سرخ»
در کتاب «از آسمان به گل سرخ» همان اگزوپری شاعر و تخیل شاعرانۀ بدیعی را که او در کتاب «شازده کوچولو» به نمایش گذاشته است بازمی‌یابیم. پس بی‌راه نیست اگر کتاب «از آسمان به گل سرخ» را نیز در زمرۀ یکی از آثار ادبی اگزوپری به حساب آوریم؛ اثری البته ماحصل مشارکت کنسوئلو با اگزوپری و حضور تأثیرگذارش در زندگی او.
همانطور که آلبن سریزیه، ویراستار کتاب «از آسمان به گل سرخ»، در مقدمه‌اش بر این کتاب اشاره می‌کند، از خلال نامه‌های اگزوپری و کنسوئلو به یکدیگر، با دو سطح از رابطۀ این دو آشنا می‌شویم: یکی آنچه در واقعیت بین آن‌ها می‌گذرد و دیگری آنچه به توقعاتی کمال‌گرایانه و خیالی از یک رابطۀ عاشقانۀ ناب و آرمانی و بی‌خدشه مربوط می‌شود.
در نامه‌های کتاب «از آسمان به گل سرخ» عشق و گلایه و سرزنش و رضایت و نارضایتی و احساس گناه به هم آمیخته‌اند و همین ویژگی است که به این نامه‌ها جلوه‌ای ملموس می‌بخشد و آن‌ها را از ابراز احساسات کلیشه‌ای و نمایشی و ریاکارانه دور می‌کند.
کتاب «از آسمان به گل سرخ» سمتِ پنهان کتاب «شازده کوچولو» را به ما می‌نمایاند و این نکته را آلبن سریزیه در مقدمه‌اش بر کتاب «از آسمان به گل سرخ» به‌خوبی توضیح می‌دهد.
در یکی از نامه‌هایی که اگزوپری در سال 1930، یعنی همان سالِ اول آشنایی‌اش با کنسوئلو، به او نوشته و در کتاب «از آسمان به گل سرخ» آمده است می‌خوانید: «نگرانی‌ها و خشم‌هایت را دوست دارم. هرچه را که در وجودت نیمه‌اهلی است دوست دارم. کاش می‌دانستی چه به من می‌دهی و چقدر از چهره‌هایی که اصیل نبودند دلزده‌ام.
دوست پرشور من.
دوست پُرشور من، گاهی در برابر شما کمابیش شبیه مردی وحشی‌ام که اسیری بسیار زیبا، با زبانی بسیار دلنشین را در اختیار دارد و از اینکه همیشه خوب به حرفش توجه نمی‌شود برآشفته می‌شود.
دلم می‌خواست بلد بودم معنای همۀ تلاطم‌های صورتتان را دریابم. هرآنچه از اندیشه‌تان بر چهره‌تان سایه می‌اندازد. دلم می‌خواست بهتر دوستتان داشته باشم. به من یاد می‌دهید چگونه این کار را بکنم؟
داستانی نه‌چندان قدیمی را به یاد می‌آورم. کمی تغییرش می‌دهم: روزی روزگاری کودکی یک گنج کشف کرده بود. اما این گنج برای بچه‌ای که چشم‌هایش بلد نبود خوب درکش کند و دست‌هایش نمی‌توانست خوب نگهش دارد، زیادی زیبا بود.
پس بچه افسرده شد.»

دربارۀ آنتوان و کنسوئلو دو سنت - اگزوپری
آنتوان ماری ژان باپتیست راجر، کنت دو سنت – اگزوپری (Antoine Marie Jean-Baptiste Roger, comte de Saint-Exupéry)، معروف به آنتوان دو سنت - اگزوپری (Antoine de Saint-Exupéry)، متولد 1900 و درگذشته به سال 1944، داستان‌نویس، شاعر، روزنامه‌نگار، نویسندة آثاری غیرداستانی و خلبان فرانسوی است.
اگزوپری در سال 1900 در شهر لیون فرانسه و در خانواده‌ای کاتولیک و اشرافی متولد شد. پیش از شروع جنگ جهانی دوم خلبان تجاری بود و در خطوط پست هوایی بین اروپا و افریقا و امریکای جنوبی کار می‌کرد. با شروع جنگ به نیروی هوایی فرانسه پیوست و به عنوان خلبان در مأموریتهای شناسایی شرکت داشت اما بعد از آتش‌بس میان فرانسه آلمان به امریکا رفت و در همان جا بود که «شازده کوچولو» را نوشت و به دو زبان فرانسوی و انگلیسی منتشر کرد. اگزوپری در همان سالِ انتشار «شازده کوچولو»، یعنی در سال 1943، بار دیگر به عنوان خلبان عازم جنگ شد و به نیروی هوایی فرانسۀ آزاد پیوست. در سال 1944، حین عملیات شناسایی بر فراز دریای مدیترانه، ناپدید شد و سرنوشتش تا سالهای سال در هاله‌ای از ابهام و رمز و راز باقی ماند. در سال 1998 در شرق جزیرة ریو دستبندی از آن او را یافتند و در سال 2000 بقایای هواپیمای سقوط‌کرده‌ای را در نزدیکی همان جایی که دستبند در آن پیدا شده بود. در سال 2004 تأیید شد که این بقایا متعلق به هواپیمای اگزوپری است. دلیل سقوط هواپیما و مرگ او اما همچنان در هالۀ ابهام باقی ماند. «هوانورد»، «پرواز شبانه»، «زمین انسانها» و «خلبان جنگ» از دیگر آثار آنتوان دو سنت - اگزوپری هستند.

کنسوئلو دو سنت – اگزوپری (Consuelo de Saint-Exupéry)، متولد 1901 و درگذشته به سال 1979، نویسنده و هنرمند اِلسالوادوری – فرانسوی است. کنسوئلو در خانواده‌ای از مالکان ثروتمند در شهری کوچک در السالوادور بزرگ شد. او را پدرش به دلیل آسم به امریکا فرستاد و در آنجا و نیز مکزیکوسیتی و فرانسه تحصیل کرد. کسنوئلو پیش از آشنایی و ازدواج با اگزوپری دو بار ازدواج کرده بود و در زمان آشنایی با اگزوپری، نویسنده و هنرمندی با روحیات بوهمی بود. زندگی مشترک اگزوپری و کنسوئلو یک زندگی آشفته و طوفانی و پرتلاطم بود و این را از لابلای نامه‌های آن دو به یکدیگر در کتاب «از آسمان به گل سرخ» نیز به‌خوبی می‌توان دریافت. کنسوئلو کمی پس از ناپدید شدن اگزوپری، خاطراتی از زندگی مشترکش با او نوشت و نام «داستان گل سرخ» را بر آن نهاد. این خاطرات البته دو دهه بعد از مرگ کنسوئلو کشف و اولین بار در سال 2000، با ویرایش زندگی‌نامه‌نویس اگزوپری، در فرانسه منتشر شد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «از آسمان به گل سرخ»
کتاب «از آسمان به گل سرخ: نامه‌های عاشقانۀ آنتوان و کنسوئلو دو سنت - اگزوپری» با ترجمۀ ابوالفضل الله‌دادی در نشر نو منتشر شده است. . ابوالفضل الله‌دادی، متولد 1361 در قم، روزنامه‌نگار و مترجم ایرانی است. الله‌دادی دانش‌آموختۀ رشتۀ زبان و ادبیات فرانسه است. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسی ارشد را از دانشگاه شهید بهشتی تهران گرفته است. الله‌دادی دو سال معاون سرویس فرهنگی روزنامۀ «تهران امروز» بود و بعد از آن به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل روزنامۀ «هفت صبح» مشغول به کار شد. همکاری با نشریاتی چون مجلۀ «همشهری جوان»، مجلۀ سینمایی «24» و روزنامۀ «روزگار» از دیگر فعالیت‌های ابوالفضل الله‌دادی در عرصۀ روزنامه‌نگاری است. از ترجمه‌های او می‌توان به «نقشه و قلمرو»، «همۀ تابستان بدون فیسبوک»، «پلیس گُل‌ها، درخت‌ها و جنگل‌ها»، «لالایی»، «محاکمۀ خوک»، «روستای محوشده»، «قاتلی که در آرزوی جایی در بهشت بود»، «مُرسو چه کسی را کشت؟» و «ناپلئون به جنگ داعش می‌رود» اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «از آسمان به گل سرخ» در گودریدز: 4.25 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down