کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | مسئله درد
مسئله درد شابک: 9789644892011 178 صفحه 230 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 مسئله سی 0اس0لوئیس اصلان قودجانی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,147,500 ریال 1,350,000 ریال

ناشر: طرح نو

چاپ یکم

کتاب «مسئلۀ درد» نوشتۀ سی. اس. لوئیس
چرا انسان‌ها رنج می‌کشند و ضرورت رنج کشیدن واقعاً چیست؟ کتاب «مسئلۀ درد»، با عنوان اصلی The Problem of Pain، کتابی است از سی. اس. لوئیس که در آن از منظری الهیاتی، با تمرکزی ویژه بر الهیات مسیحی، به مسئلۀ درد و رنج آدمی و ضرورت آن پرداخته می‌شود.
لوئیس در کتاب «مسئلۀ درد» بر آن است که به پرسشی خطیر درباب ضرورت رنج پاسخ بدهد. پرسش این است که چه سازگاری‌ای میان مهربانی و عشق خداوندی با درد کشیدن آدمیان وجود دارد و اگر خدا مهربان است چرا روا می‌دارد که انسان‌ها رنج بکشند؟
لوئیس در کتاب «مسئلۀ درد» می‌خواهد نشان بدهد که چنین پرسشی برآمده از تلقی‌ای نادرست از انسان و جایگاه او در هستی است. کتاب «مسئلۀ درد» به ردّ استدلال‌هایی می‌پردازد که براساس آن‌ها بر خوبی و مهربانی و عدالت خدا تردید روا داشته می‌شود. از دید لوئیس این استدلال‌ها سست و ناقص‌اند و او در کتاب «مسئلۀ درد» قصد دارد دلایلش را برای اعتقاد به سستی و نقص چنین استدلال‌هایی ارائه دهد و نشان دهد که درد و رنج، منافاتی با مهربانی و عدل الهی ندارد.
متن اصلی کتاب «مسئلۀ درد» اولین بار در سال 1940 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «مسئلۀ درد»
سی. اس. لوئیس، که خود روزگاری خداناباور بود و بعداً به یک مسیحی معتقد تبدیل شد، فصل اول کتاب «مسئلۀ درد»، با عنوان «سخن مقدماتی»، را با طرح استدلال‌هایی علیه اعتقاد به خدا آغاز می‌کند که مربوط به دوران خداناباوری او بوده‌اند؛ استدلال‌هایی که قرار است در ادامۀ کتاب رد شوند و نشان داده شود که استدلال‌هایی سست هستند و نمی‌شود وجود خدا و مهربانی و عدال او را برپایۀ چنین استدلال‌هایی مردود دانست.
لوئیس در کتاب «مسئلۀ درد» استدلال می‌کند که وقتی نگاهی پیش‌پاافتاده به عشق داشته باشیم و نیز انسان را مرکز جهان بپنداریم دربارۀ درد و ضرورت وجود آن دچار سوء‌تفاهم می‌شویم و خیال می‌کنیم درد، پدیده‌ای ناسازگار و در تعارض با وجود خدایی مهربان است. کتاب «مسئلۀ درد» اما بر آن است نشان دهد که چنین استدلالی برآمده از سوء‌برداشت ما از هستی و جایگاه آدمی در آن است.
کتاب «مسئلۀ درد» از چشم‌انداز الهیاتی و از دید الهیات مسیحی به موضوع درد و رنج و معنای آن می‌پردازد.
کتاب «مسئلۀ درد» از پیشگفتار، ده فصل و یک پیوست تشکیل شده است. فصل‌های ده‌گانۀ کتاب «مسئلۀ درد» عبارتند از: «سخن مقدماتی»، «قدرت مطلق برین»، «خیر الهی»، «شرارت انسان»، «هبوط بشر»، «درد انسانی»، «ادامۀ "درد انسانی"»، «دوزخ»، «درد حیوانی» و «بهشت».
در بخشی از کتاب «مسئلۀ درد» می‌خوانید: «اگر گیتی این‌همه ناگوار یا دست‌کم نیمه‌ناگوار است، چگونه به ذهن انسان‌های روز زمین رسیده است که وجود گیتی را به خالقی حکیم و نیکوکار نسبت دهند؟ شاید انسان‌ها ابله بوده‌اند؛ ولی آخر این‌قدر احمق؟ استنباط بی‌واسطۀ ما از این عالم – از مشاهدۀ سیاهی‌ها تا سپیدی‌ها، از گل‌های سمّی تا ریشه‌های سودمند، از دیدن مشغله‌های عبث تا انسان‌های تلاشگر فوق‌العاده دانا – در پذیرش ایمان به تلوتلو می‌افتد. منظره‌ای که به‌واسطۀ درکِ این دنیا پیش چشم ما قرار می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانسته مبنای مذهب باشد؛ گویی همیشه چیزی غیر این‌ها وجود داشته است که مذهب – با سربرآوردن از منبعی غیر طبیعت – به آن متکی بوده است.»

دربارۀ سی. اس. لوئیس، نویسندۀ کتاب «مسئلۀ درد»
کلایو استیپلز لوئیس (Clive Staples Lewis)، متولد 1898 و درگذشته به سال 1963، داستان‌نویس، محقق ادبی و الهی‌دان انگلیسی بود. او همسر جوی دیویدمن، نویسنده و شاعر امریکایی و همچنین همکار و از دوستان نزدیک جی. آر. آر. تالکین، نویسندۀ رمان سه‌گانۀ مشهور «ارباب حلقه‌ها»، بود.
لوئیس پژوهشگر و متخصص ادبیات انگلیسی بود و با همین تخصص در دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج کار می‌کرد. شهرت او اما بیشتر به‌واسطۀ مجموعه رمان‌های فانتزی و تخیلی «ماجراهای نارنیا» و نیز آثارش در حوزۀ الهیات مسیحی است.
لوئیس در نوجوانی ایمانش به خدا را از دست داد اما در سی‌ودوسالگی، تحت تأثیر تالکین که با او در دانشگاه آکسفورد همکار بود و بعضی دوستان دیگرش، دوباره مؤمنی مسیحی شد و به تبلیغ باورهای مسیحی‌اش پرداخت. او در طول جنگ جهانی دوم برنامه‌هایی رادیویی دربارۀ مسیحیت اجرا می‌کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
براساس مجموعه رمان‌های «ماجراهای نارنیا»ی لوئیس اقتباس‌های تئاتری، رادیویی، تلویزیونی و سینمایی ساخته شده است.
از دیگر آثار سی. اس. لوئیس می‌توان به کتاب‌های «مسیحیتِ خالص» و «ادراکِ یک اندوه» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «مسئلۀ درد»
کتاب «مسئلۀ درد» با ترجمۀ اصلان قودجانی، همراه با مقدمه‌ای با عنوان «زندگیِ آزموده» در معرفی سی. اس. لوئیس و اندیشه‌ها و آثار مهم او که ترجمۀ فصل اول کتابی دربارۀ لوئیس است، در انتشارات طرح نو منتشر شده است.
اصلان قودجانی، متولد 1353، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «فریفتۀ تصادف: نقش پنهان بخت و اقبال در زندگی و بازارها»، «در مسیر شخصیت»، «حکومت نامرئی»، «قانون پارکینسون: جستارهایی دربارۀ توهمات مدیریتی»، «انقلاب صنعتی سوم: چگونه قدرت جانبی در حال دگرگون‌سازی انرژی، نظام اقتصادی و کل دنیا است» و «سرمایه در قرن بیست و یکم» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده