کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | نظریه | آینده جغرافیا
آینده جغرافیا شابک: 9786002539298 312 صفحه 295 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 آینده جغرافیا تیم مارشال هوشنگ جیرانی علوم انسانی علوم سیاسی نظریه

1,875,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «آیندۀ جغرافیا» نوشتۀ تیم مارشال
فضا از آن‌چه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و می‌تواند زندگی ما را به‌طور بنیادین دگرگون کند. تیم مارشال در کتاب «آیندۀ جغرافیا»، ضمن سیری در تاریخ کشف فضا، از گذشتۀ دور تا آینده، این موضوع را به ما گوشزد می‌کند و از ضرورت چاره‌جویی و تدوین قوانینی برای آینده‌ای فضایی و رقابت‌هایی که بر سرِ تسخیر فضا پدید خواهد آمد سخن می‌گوید.
کتاب «آیندۀ جغرافیا: چگونه قدرت و سیاست در فضا، دنیای ما را تغییر خواهد داد»، با عنوان اصلی The Future of Geography: How the Competition in Space Will Change Our World، کتابی است که در آن، با نگاهی به تغییر و تحولات تاریخ علم در زمینۀ نجوم و فیزیک، از آینده‌ای سخن می‌رود که قصه‌های علمی – تخیلی دربارۀ زندگی در فضا و جنگ‌های فضایی به‌وقوع خواهد پیوست و از تمهیداتی که باید برای مواجهه با چنین آینده‌ای اندیشید.
تیم مارشال که در یکی دیگر از کتاب‌های خود، کتاب پرفروش «زندانیان جغرافیا»، از تأثیر جغرافیای زمینی بر سیاست و روابط بین‌الملل سخن گفته بود، حال در کتاب «آیندۀ جغرافیا» از پیوند و رابطۀ جغرافیای فضایی با این حوزه‌ها سخن می‌گوید.
متن اصلی کتاب «آیندۀ جغرافیا» اولین بار در سال 2023 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «آیندۀ جغرافیا»
تیم مارشال در کتاب «آیندۀ جغرافیا» تصویری از حضور قریب‌الوقوع انسان در فضا به دست می‌دهد که یادآورِ رمان‌های علمی – تخیلی دربارۀ تسخیر فضا به دست انسان و جنگ‌های فضایی و گسترش زندگی زمینی به کُرات و سیارات دیگر است. کتاب «آیندۀ جغرافیا» اما از فتح سیارات دیگر و تبدیل شدن فضا به بخشی از مِلک و امپراتوری انسان، نه به‌مثابه قصه‌ای علمی – تخیلی، بلکه به‌عنوان چیزی که در واقعیت به‌وقوع خواهد پیوست سخن می‌گوید و از این ضرورت که از هم‌اکنون باید فکری برای چنین آینده‌ای کرد تا بتوان فضا را به عرصه‌ای برای گسترش زمین و جایی برای زندگی بدل کرد و از مناقشات ویرانگر بر سرِ تسخیر فضا در امان ماند.
مارشال در کتاب «آیندۀ جغرافیا» از امریکا و روسیه و چین به‌عنوان سه قدرت سیاسیِ فضایی سخن می‌گوید و از اینکه مناقشات فضایی مناقشاتی هستند که باید از الان پیش‌بینی‌شان کرد و برایشان چاره‌ای اندیشید و قوانینی مرتبط با جغرافیای فضایی وضع کرد تا فرصت گسترش زمین تا سیارات و کُرات دیگر و عبور انسان از مرزهای زمینی به یک تهدید بدل نشود.
کتاب «آیندۀ جغرافیا» همچنین تاریخچه‌ای جذاب از رابطۀ انسان با فضا و کهکشان، از ماقبل تاریخ گرفته تا عصر جدید، ارائه می‌دهد و سِیرِ پیشرفت دانش فضایی را، از ماقبل تاریخ تا دورۀ یونان و روم باستان، عصر شکوفایی علم در جهان اسلام، عصر تاریک قرون وسطی، روشنایی عصر رنسانس، تحقیقات و اکتشافات و اختراعات قرن بیستم و دوران جنگ سرد و عصر پیشرفت‌های جدید در زمینۀ نجوم و فیزیک و شناخت فضا و کهکشان و جایگاه زمین در فضا، پی می‌گیرد و روایت می‌کند.
در کتاب «آیندۀ جغرافیا» از تأثیرات سیاست و روابط و مناسبات و منقاشات بین‌المللی، از جمله جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، بر رشد و پیشرفت دانش فضایی و تکنولوژی‌های مرتبط با این دانش سخن می‌رود و از نقاط عطف تاریخ علم در زمینۀ شناخت فضا و دسترسی به آن.
کتاب «آیندۀ جغرافیا» از مقدمه، ده فصل که در سه بخش با عنوان‌های «در راه ستارگان»، «درست اینجا، درست حالا» و «گذشتۀ آینده»، تنظیم شده‌اند و یک بخش نتیجه‌گیری تشکیل شده است.
فصل‌های ده‌گانۀ کتاب «آیندۀ جغرافیا» عبارتند از: «نگاه به بالا»، «جادۀ آسمان‌ها»، «عصر نجوم سیاسی»، «یاغی‌ها»، «چین: راهپیمایی طولانی... در فضا»، «ایالات متحد: بازگشت به آینده»، «روسیه در قهقرا»، «همسفران»، «نبردهای فضایی» و «دنیای فردا».
در بخشی از کتاب «آیندۀ جغرافیا» می‌خوانید: «فضا از همان سرآغازها زندگی انسان را شکل داده است. قلمروهای آسمانی داستان‌های اولیۀ خلقت را توضیح می‌دادند، بر فرهنگ‌های ما تأثیر گذاشتند و الهام‌بخش پیشرفت‌های علمی شدند. اما نگاه ما به فضا در حال تغییر است. فضا اکنون بیش از هر زمان دیگری به معنای گسترش جغرافیای زمین است: انسان‌ها در حال بردن دولت‌های ملی، شرکت‌های ما، تاریخ، سیاست و درگیری‌های ما به فراتر از آسمان بالای سرمان هستند؛ و این می‌تواند حیات روی زمین را متحول کند.
نقش فضا در حال حاضر در زندگی روزمره بسیار تغییر کرده است. این امر در ارتباطات، اقتصاد و استراتژی نظامی نقش مهمی دارد و از سوی دیگر، واجد اهمیت فزاینده‌ای در روابط بین‌الملل است. فضا همچنین به تازه‌ترین عرصۀ رقابت شدید بشری تبدیل شده است.
علائمی که نشان می‌دهد فضا روایت مسلط ژئوپلیتیکی قرن بیست‌ویکم خواهد بود، از مدت‌ها پیش نمایان شده است.»

درباره تیم مارشال، نویسندۀ کتاب «آیندۀ جغرافیا»
تیموتی جان مارشال (Timothy John Marshall)، متولد 1959، روزنامه‌نگار و گزارشگر و مُجریِ بریتانیایی و متخصص ژئوپلیتیک و سیاست خارجی و امور بین‌الملل است. مارشال مدتی سردبیر بخش دیپلماتیک اسکای نیوز بوده و به‌عنوان مفسر مهمان با رادیو بی‌بی‌سی و نیز به‌عنوان مجری مهمان با ال‌بی‌سی همکاری کرده است.
از جمله نشریاتی که تیم مارشال در آن‌‌ها مطلب نوشته است می‌توان به «تایمز»، «ساندی‌تایمز»، «گاردین»، «ایندیپندنت» و «دیلی‌تلگراف» اشاره کرد. او همچنین بنیانگذار و سردبیر سایت thewhatandthewhy.com است.
کتاب‌های «زندانیان جغرافیا: ده نقشه‌ای که همه چیز را درباره سیاست‌های جهانی توضیح می‌دهد» و «قدرت جغرافیا: نقشه‌هایی که اکنون و آیندۀ جهان را آشکار می‌کنند» از جمله آثار تیم مارشال هستند.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «آیندۀ جغرافیا»
کتاب «آیندۀ جغرافیا: چگونه قدرت و سیاست در فضا، دنیای ما را تغییر خواهد داد» با ترجمۀ هوشنگ جیرانی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
هوشنگ جیرانی، متولد 1351، مترجم و مؤلف ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «بازجویی از صدام: تخلیۀ اطلاعاتی رئیس‌جمهور»، «آخرین روزها: یادداشت‌های روزانۀ گوبلز» و «دربرابر جباریت: بیست درس از قرن بیستم» اشاره کرد.
از هوشنگ جیرانی اثری تألیفی هم با عنوان «درآمدی بر جنبش دانشجویی در ایران: 1357 – 1320» منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down