کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | نقش روشنفکر
نقش روشنفکر شابک: 9789643125707 176 صفحه 180 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 روشنفکر ادوارد سعید حمید عضدانلو علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

1,280,000 ریال 1,600,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ یازدهم

نقش روشنفکر
به چه کسی روشنفکر می‌گوییم و نقش روشنفکر در جامعه چیست؟ ادوارد سعید در جُستارهای کتاب «نقش روشنفکر» می‌کوشد تصویری از روشنفکر و تعریفی از نقش روشنفکر در جامعه و آنچه در نظر‌ش کار روشنفکری محسوب می‌شود ارائه دهد. جُستارهای این کتاب ماحصل سخنرانی‌های ادوارد سعید در دهه 90 میلادی در برنامه‌ای در بی. بی. سی است. سعید در این جستارها با ارجاع به عرصه‌های گوناگونی نظیر ادبیات، فلسفه و سیاست از موضوعاتی مانند مسئولیت روشنفکر در جامعه، جایگاه او و نسبت و نوع رابطه روشنفکر با قدرت سخن می‌گوید. به اعتقاد سعید روشنفکر کسی است که نگاهی جهانشمول دارد و از پیش‌داوری‌هایی که عادات فرهنگی و باورهای ملی در انسان پدید می‌آورند دوری می‌جوید. سعید روشنفکر را کسی می‌داند که نه در خدمت قدرت، بلکه فردی مستقل و منتقد قدرت است. روشنفکر بنا به تعریف او در این کتاب انسانی است حساس و پرسشگر که مسائل اخلاقی را در فعالیت حرفه‌ای خود مدّ نظر دارد و در هر امری چون و چرا می‌کند.
کتاب از مقدمه و شش جُستار تشکیل شده که در هر کدام به موضوعی در ارتباط با روشنفکر و نقش و موقعیت و جایگاه او پرداخته شده است. جُستارهای کتاب عبارتند از: «نقش روشنفکر»، «در استیصال نگه‌داشتن ملت‌ها و سنت‌ها»، «روشنفکر در تبعید: طردشدگان و در حاشیه قرارگرفتگان»، «حرفه‌ای‌ها و آماتورها»، «حقیقت‌گویی به قدرت» و «خدایان همواره ناکام».
«نقش روشنفکر» با ترجمه و مقدمه حمید عضدانلو در نشر نی منتشر شده است.
درباره نویسنده: ادوارد سعید (2003 – 1935)، نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی – امریکایی.
رتبه گودریدز: 3/97 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم