کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | نظریه در حاشیه
نظریه در حاشیه شابک: 9786229942628 120 صفحه 157 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 نظریه حاشیه گایاتری چاکراورتی اسپیواک پیمان خان محمدی علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

128,000 ریال 160,000 ریال

ناشر: نشر بان

چاپ یکم

نظریه در حاشیه
دو مقاله از گایاتری چاکراورتی اسپیواک درباره نسبت ادبیات با امپریالیسم و استعمار به همراه گفت‌وگویی با او. اسپیواک در دو مقاله‌ای که از او در کتاب نظریه در حاشیه گردآوری و ترجمه شده به بحث درباره بازتولید گفتمان استعماری و امپریالیستی در متون ادبی‌ای می‌پردازد که در دوره اوج حرکتهای استعماری در بریتانیا پدید آمدند؛ او همچنین متون ادبی دیگری را مورد بررسی قرار می‌دهد که در دوره‌های بعد نوشته شدند و به نوعی بازنویسی آن متون قدیمی‌ترند.
اسپیواک در مقاله نخست کتاب رمان جین ایر شارلوت برونته را به عنوان نمونه‌ای از بازتولید گفتمان استعماری در ادبیات مبنای بحث خود قرار می‌دهد. اسپیواک چنانکه خود توضیح داده است در این مقاله «با خواندن کتاب جین ایر، که بدل به نوعی متن آیینی فمینیستی شده، کارکرد به جهان در آوردن آن‌چه امروزه جهان سوم نامیده می‌شود را بررسی» می‌کند و «حیطه و درک رمان را ترسیم و محرک‌های ساختاری‌اش را مشخص» می‌کند و نیز رمان دریای پهناور سارگاسو را «همچون بازنویسی جین ایر، و فرانکنشتاین را همچون نوعی تحلیل – یا حتی واسازی – به جهان در آوردن آثاری مانند جین ایر» بررسی می‌کند.
اسپیواک معتقد است در نقد فمینیستی در غرب اصول کلی امپریالیسم در حال بازتولید شدن هستند.
نظریه در حاشیه همچنین شامل گفت‌وگویی با اسپیواک است که در کنار دو مقاله گردآوری و ترجمه شده در این کتاب مخاطب را با اندیشه‌های اسپیواک آشناتر می‌کند.
این کتاب با ترجمه پیمان خان‌محمدی در نشرِ بان منتشر شده است.
درباره نویسنده: گایاتری چاکراورتی اسپیواک(- 1942)، نظریه‌پرداز ادبی و فیلسوف هندی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده