خواب شابک: 9789644485091 192 صفحه 234 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1650 خواب نجیب محفوظ محمد رضا علوم انسانی ادبیات ادبیات عرب

224,000 ریال 280,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ یکم

خواب
یازده قصۀ کوتاه از نجیب محفوظ که در آنها، نه به شکلی مستقیم و شعارگونه، بلکه بیشتر به شیوه‌ای استعاری و کنایی، حال و هوای مصر در سالهای بعد از شکست اعراب از اسراییل ترسیم شده است. نجیب محفوظ در بسیاری از قصه‌های مجموعۀ خواب زندگی شبانۀ مردم مصر را در روزگار شکست و سرخوردگی به تصویر کشیده است. در این قصه‌ها زندگی واقعی با افسانه و رویا و رمز و راز و وهم و کابوس می‌آمیزد و به این شکل موقعیت مردمی گرفتارِ استبداد و یأس ترسیم می‌شود. این مجموعه بخشی از پایان‌نامۀ اِولین فرید جورج یارد، با عنوان نجیب محفوظ و داستان کوتاه، است. در این پایان‌نامه، که به صورت کتاب هم منتشر شده، داستان‌های نجیب محفوظ برحسب موضوع به ده فصل تقسیم شده و نویسنده آنها را تحلیل کرده است. مجموعۀ خواب ترجمۀ فصل ششم آن کتاب، با عنوان «شکست و عجز»، است و شامل قصه‌های گردآمده در آن فصل و مقالۀ تحلیلی‌ای که در ابتدای آن قصه‌ها آمده و اِولین فرید جورج یارد در آن به وجوه سیاسی قصه‌ها و ارتباطشان با احساس سرخوردگی مردم مصر و زندگی تیره و تار و خفقان‌زده‌شان، بعد از جنگ اعراب و اسراییل، پرداخته است.
قصه‌های کتاب عبارتند از: «میکده‌ی گربه‌ی سیاه»، «واژه‌ی نامفهوم»، «آواز مست»، «سمساری»، «مردی که حافظه‌اش را دو بار از دست داد»، زیر سرپناه»، «خواب»، «تاریکی»، «چهره‌ی دیگر» و «اتاق شماره‌ی دوازده».
مجموعه داستان خواب با ترجمه و مقدمۀ محمدرضا مرعشی‌پور در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
دربارة نویسنده: نجیب محفوظ (2006 – 1911)، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس مصری و برندة جایزة نوبل ادبیات در سال 1988 میلادی.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم