امتحان نهایی شابک: 9789644482052 376 صفحه 434 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 امتحان نهایی خولیو کورتاسار مصطفی مفیدی علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکای لاتین

1,320,000 ریال 1,650,000 ریال

ناشر: نیلوفر

چاپ چهارم

امتحان نهایی
احضار کابوس تاریخ و اشباح شهر از خلال روایت پرسه‌زنیِ شبانه چند شخصیت خیالی در بوئنوس‌آیرس. خولیو کورتاسار در رمان امتحان نهایی کابوس و تاریخ، تخیل و واقعیت، ادبیات فاخر و ادبیات عامیانه و خنده و ترس را به هم می‌آمیزد و رمانی خلق می‌کند که هم به لحاظ تکنیکی و هم به لحاظ ثبت تصویری از جامعه‌ای ویران در خور توجه است. داستانِ رمان درباره دو دانشجو به نامهای کلارا و خوان است که پیش از امتحانات نهایی، به قصد تمدد اعصاب، تصمیم می‌گیرند شب را در خیابانهای بوئنوس‌آیرس به گشت‌زنی و شب‌زنده‌داری بگذرانند. در این گشت‌زنی شبانه دوستانی دیگر نیز آنها را همراهی می‌کنند و این شبگردی آغاز مواجهه با تصاویری کمیک و نیز مالیخولیایی و کابوس‌وار است، ضمن اینکه پای رقابتی عاشقانه هم بین شخصیتهای داستان به میان می‌آید. در این رمان همچنین به آثار ادبی و نویسندگان و دیگر شخصیتهای مشهور اشاره می‌شود. تأثیر علاقه‌ها و خوانده‌های ادبی کورتاسار را نیز در جاهای مختلف رمان می‌توان مشاهده کرد. اینها همه عواملی است که بر غنای امتحان نهایی می‌افزاید. این رمان را همچنین اثری پیشگویانه دانسته‌اند، چرا که بخشی از وقایع آن یادآور چیزی است که با مرگ اوا پرون (بانوی اول آرژانتین از سال 1946 تا 1952) در آرژانتین اتفاق افتاد.
رمان امتحان نهایی با ترجمه و مقدمه مصطفی مفیدی و همراه با مقدمه و یادداشت مترجم انگلیسی رمان و نیز یادداشتی از خولیو کورتاسار درباره این رمان در انتشارات نیلوفر منتشر شده است.
درباره نویسنده: خولیو کورتاسار (1984 – 1914)، داستان‌نویس، شاعر، مترجم، مقاله‌نویس و نمایشنامه‌نویس آرژانتینی.
رتبه گودریدز: 3/74 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده