فقر احمق می کند شابک: 9786225734234 384 صفحه 433 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 احمق سندهیل مولاینیتن امیرحسین میر ابوطالبی علوم انسانی جامعه شناسی جامعه شناسی اقتصادی

1,485,000 ریال 1,980,000 ریال

ناشر: ترجمان علوم انسانی

چاپ چهل و سوم

کتاب «فقر احمق می‌کند» نوشته «الدار شفیر» و «سند هیل مولاینیتن»
کتاب «فقر احمق می‌کند» بر اساس تحقیقات «الدار شفیر» و «سند هیل مولاینیتن» درباره مدیریت پول و زمان نوشته شده است. فقر و کمبود پول موضوعی نگران کننده برای هر انسانی در هر جامعه‌ای است. فرقی نمی‌کند چه کسی باشی و یا کجا زندگی ‌کنی. آنچه مسلم است برای زندگی روزمره و زنده ماندن هر انسانی نیازمند پول و مدیریت زمان است. فقر از مواردی است که هیچ کس در زندگی نمی‌پسندد. اما بیشتر افراد اغلب با کمبودهای زیادی مواجه هستند. «کمبود» یا «کمیابی» عنوانی است که شفیر و مولاینیتن در کتاب «فقر احمق می‌کند» به کار می‌برند.
آنها بر این باورند که دلیل بسیاری از نا آرامی‌های روانی و ناراحتی افراد همین «کمبود» یا «کمیابی» است. اما آیا فقر تنها منابع مالی است؟ یا موارد دیگری نظیر دانش و غیره را دربر می‌گیرد؟ شیفر و مولاینیتن نتیجه تحقیات خود را در کتاب «فقر احمق می‌کند» با تأکید و توضیح بر کلماتی مانند «کمبود» یا «کمیابی» بررسی می‌‌کنند.
«وال استریت ژورنال» درباره کتاب «فقر احمق می‌کند» نوشته است:
groundbreaking insights into...the effects of poverty on cognition and our ability to make choices about our lives.
«این کتاب بینش‌های اساسی در مورد اثرات فقر در شناخت و نیز توانایی ما در انتخاب را ارائه می‌دهد.»
دیدگاهی که کتاب «فقر احمق می‌کند» در اختیار خواننده قرار داد سبب شد که به بسیاری از زبا‌‌ن‌ها در دنیا ترجمه شود. منتقدان «گاردین» مطالعه کتاب را برای تمام سیاستمداران با اهمیت و تاثیر گذار دانسته‌اند. گاردین نوشته است: «خواندن این کتاب برای تمام سیاستمداران در همه جای جهان واجب است.»
اما در مقابل عده‌ای دیگر از منتقدان کتاب را نامتعدل دانسته‌اند و پیشنهادات ارائه شده را برای مدیریت را تکراری خوانده‌اند. تیم هارفورد از مجله «فایننشیال تایمز» از جمله منتقدان مخالف کتاب هستند.

مروری بر کتاب «فقر احمق می‌کند»
کتاب «فقر احمق می‌کند» با گزارش مولاینیتن شروع می‌شود. سند هیل کارهای بسیاری دارد که از انجام آنها جا مانده است. گزارش و پیشنهادهای سند هیل در این بخش بررسی می‌شوند. او توضیح می‌دهد که چگونه خودش باید از پس این مشکل برآید و فرصت‌های جدید را هم از دست ندهد. در واقع شیفر و مولاینیتن درباره موضوعات مشترکشان تحقیق کرده‌اند و نتیجه را با منطقی مشترک در کتاب، برای مخاطب بازگو می‌کنند.
از مهمترین مقوله‌های کتاب که نویسندگانش در تمام متن به آن توجه دارند؛ مفاهیمی مانند پول و زمان است. برای مدیرین این دو امر مهم ما احتیاج به مواظبت داریم. باید زمان و پول را مدیریت کنیم. اما گاهی در هر دوی موارد کمبودها خود را نشان می‌دهند. «فقر احمق می‌کند» برای خواننده بیان می‌کنند که این کمبودها چگونه بر رفتارهای ما تأثیر می‌گذارند و تفکرات ما را بهم می‌ریزند.
سندهیل و شفیر در کتاب بیان می‌کنند: «اگرچه دانشمندان علوم اجتماعی از مسائل اقتصادی مرتبط با فقر به خوبی مطلع‌اند؛ دربارۀ آثار روانی که در هر گروه از افراد ایجاد می‌کند، اطلاعات چندانی ندارند. آنطور که مولاینیتن می‌گوید، اهمیت این دانش اجتماعی به اندازۀ دانش تکنولوژیکی است که سیاست گذاران برای حل مشکلات به آن تکیه می‌کنند.» همچنین شیفر و سند هیل در کتاب به آثار و عواقب کمبود یا کمیابی می‌پردازند. سپس با طرح کردن پرسش و پاسخ‌هایی، راههایی را برای کمک به افراد بازگو می‌کنند.
پس از اتمام فصل‌های اصلی، در بخش پی‌نوشت کتاب توضیحاتی تکمیلی برای مطالب ارائه شده است. این توضیحات برای خواننده در درک مفاهیم کتاب سازنده‌اند.

درباره نویسندگان کتاب «فقر احمق می‌کند»
«الدار شفیر» روان‌شناس و دانشمند علوم رفتاری آمریکایی است. شفیر در دانشگاه براون تحصیل کرده و مدرک دکترایش را از انتستیتو فناوری ماساچوست دریافت کرده است. الدار شفیر از افراد حوزه روان‌شناسی است که در علوم شناختی، اقتصاد رفتاری مطالعات و پژوهش می‌کند. او توانست برنده بورسیه گوگنهایم شود. همچنین دکتر الدار شفیر در دانشگاه تاد و پرینستون روان‌شناسی و روابط عمومی تدریس می‌کند.
«سند هیل مولاینیتن» دانشمند و اقتصاددان علوم رفتاری است. سند هیل در سال 1973 در هندوستان به دنیا آمد. تحصیلات او در دانشگاه کرنل و هاروارد بوده است. دکتر سند هیل مولاینیتن در دانشگاه هارواد اقتصاد تدریس می‌کند. همچنین او در زمینه اقتصاد توسعه و اقتصاد رفتاری مشغول پژوهش و تحقیق است. دکتر مولاینیتن توانسته برنده بورسیه مک آرتور شود.
کتاب «فقر احمق می‌کند» در سال 2013 برای نخستین‌بار توسط شیفر و مولاینیتن در آمریکا چاپ و منتشر شده است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «فقر احمق می‌کند»
کتاب فقر احمق می‌کند با عنوان اصلی «scarcity: much so means little too having why» برای نخستین‌بار با عنوان «کمبود: نگاهی به کمبودهای فردی و اجتماعی» در ایران به چاپ رسید. نخستین ترجمه توسط «حسین علیجانی» بود که از سوی نشر ققنوس راهی بازارکتاب شد.
ترجمه دیگر کتاب به فارسی با عنوان «فقر احمق می‌کند» توسط «سید امیر حسین میر طالبی» در سال 1398 انجام شد. ترجمه طالبی را انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشر کرده است.

رتبه کتاب «فقر احمق می‌کند» در گودریدز: 3/9 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم