تخیل شابک: 9789643055370 106 صفحه 119 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 900 تخیل آر ال برت مسعود جعفری علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

996,000 ریال 1,200,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ هفتم

تخیل
بعضی مفاهیم و اصطلاحات آن‌قدر متداول می‌شوند و در زندگی روزانه به صورت‌های مختلف کاربرد می‌یابند که گمان می‌کنیم همه چیز را دربارة آنها می‌دانیم و نیازی نیست درباره‌شان مطالعه کنیم، اما وقتی وارد وادی بحث‌های نظری‌ای می‌شویم که در طول تاریخ دربارة این مفاهیم و اصطلاحات مطرح شده، آن وقت می‌بینیم که هزار نکتۀ باریک‌تر از مو در باب همین مفاهیم به ظاهر معلوم و بدیهی گفته شده است که با خواندن آنها احساس می‌کنیم تازه مفهوم و اصطلاح مورد نظر را با ابعاد و ظرافت‌ها و پیچیدگی‌هایش به راستی دریافته‌ایم. «تخیل» از جملۀ این مفاهیم است. آن را زیاد به کار می‌بریم و بیشتر هم در مواجهه با آثار خلاقۀ هنری و ادبی، مثل شعر و داستان و فیلم. این تخیل اما دقیقاً چیست و در فلسفه و ادبیات و مباحث مربوط به آفرینش ادبی چطور تعریف شده است و چه نسبتی با آفرینش ادبی دارد؟ این موضوعی است که آر. ال. برت در کتاب تخیل به صورت موجز به آن پرداخته است.
کتاب از سه فصل با عنوانهای «تخیل و تداعی معانی»، «تمایز خیال و تخیل از نظر کالِریج» و «سمبل و مفهوم» تشکیل شده است.
برت در فصل اول این کتاب نظریات فلاسفه و متفکران و نویسندگانی نظیر ارسطو، افلاطون، شکسپیر، هابز و ... را دربارة تخیل و نقش آن در آفرینش ادبی شرح داده است و در فصلهای بعدی بر نظریات کالریج در این باب و بحثی تخصصی‌تر دربارة تخیل متمرکز شده است.
کتاب تخیل با ترجمه و مقدمۀ مسعود جعفری در نشر مرکز منتشر شده است.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم