کتاب | نوجوان | نوجوان | داستان نوجوان | رمان های بزرگ جهان: غرور و تعصب
رمان های بزرگ جهان: غرور و تعصب شابک: 9786002531667 246 صفحه 234 گرم قطع: جيبی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 رمان بزرگ جهان: غرور تعصب جین آستین پروین ادیب نوجوان نوجوان داستان نوجوان

337,500 ریال 450,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ پنجم

رمان «غرور و تعصب»، اثر جین آستین
رمان‌های کلاسیک کهنه نمی‌شوند و رمان «غرور و تعصب»، اثر جین آستین، نیز از این قاعده مستثنا نیست. «غرور و تعصب» جزو آن دسته از رمان‌‌های کلاسیک است که همیشه طرفدارانی پروپاقرص در بین مخاطبان ادبیات داستانی داشته و دارند. درحالیکه حدود دو قرن از چاپ اول متن اصلی رمان «غرور و تعصب» میگذرد، این رمان همچنان شهرت و اعتبار و محبوبیت خود را در ادبیات جهان حفظ کرده و همچون همۀ آثار بزرگ و برجستۀ کلاسیک از امتحان تاریخ سربلند بیرون آمده و جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوبترین و پرفروشترین رمانهای کلاسیک جهان حفظ کرده است. «غرور و تعصب» از جمله رمان‌هایی است که هم مخاطب عام را خوش میآیند و هم مخاطب خاص را راضی نگه میدارند.
رمان «غرور و تعصب»، با عنوان اصلی Pride and Prejudice، نخستین بار در سال 1813 به زبان انگلیسی منتشر شد. این رمان دومین رمان جین آستین است و او آن را زمانی نوشت که حدوداً بیست و یک ساله بود. آستین پیش از رمان «غرور و تعصب» رمان «عقل و احساس» را نوشته بود.
بر اساس رمان «غرور و تعصب» فیلم و سریال نیز ساخته شده است. معروفترین اقتباس سینمایی از «غرور و تعصب» فیلمی است که در سال 2005 به کارگردانی جو رایت بر اساس این رمان ساخته شد. این رمان توجه سینمای هند را هم به خود جلب کرده و دستمایۀ اقتباس بالیوودی هم قرار گرفته که محصول این اقتباس فیلمی به نام «عروس و تعصب» است.

مروری بر رمان غرور و تعصب
رمان «غرور و تعصب» داستان سوء‌تفاهم و نفرتی است که به عشق می‌انجامد. این رمان یک اثر داستانی شیرین و خوشخوان درباره دو شخصیت به نام الیزابت و دارسی و احساسات آن‌ها نسبت به یکدیگر و تحول این احساسات و تحول خود این شخصیت‌ها در طول داستان است. جین آستین در «غرور و تعصب»، از خلال روایت ماجرای آشنایی الیزابت و دارسی، با طنز و باریک‌بینی‌ای که خاص اوست خُلقوخو و زوایای زندگی خانواده‌هایی از طبقۀ مرفه انگلستانِ اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم را ترسیم کرده است. او در این رمان آنچه را که در متن زندگی‌های آرام و مرفه و بی‌حادثۀ دور و برش می‌گذشته به مواد خام یک داستان عاشقانه بدل کرده است. اما آنچه از این داستانِ به ظاهر بی‌حادثه اثری ماندگار و محبوب ساخته است نقل شیرین و ماهرانۀ وقایع و طنز و ژرف‌نگری جین آستین در مواجهه با رویدادهای به ظاهر عادی و معمولی زندگی روزمره و دقت و باریک‌بینی او در جامعۀ اطراف خود و ترسیم ماهرانۀ روحیات و خُلقیات و رفتارهای پیدا و پنهان آدم‌ها و روابط آنها با یکدیگر است. در این رمان عاشقانۀ کلاسیک با احساسات و عواطفی مواجهیم که در ظاهر افراد، دست کم در نگاه و برداشت اول، نشانی از آن‌ها نیست و این احساسات و عواطف به‌تدریج و با شناخت بیشتر از این افراد است که جلوه‌گر می‌شود.
رمان «غرور و تعصب» این‌گونه آغاز می‌شود:
«تقریباً در همۀ دنیا این طرز فکر وجود دارد که یک مرد مجرّد پولدار حتماً به دنبال یک همسر مناسب می‌گردد و مطمئناً وقتی به خانمی که پنج دختر دم بخت دارد خبر می‌رسد که مردی با این مشخصات در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کند، بدون شک او به این قضیه به عنوان یک فرصت طلایی برای یکی از دختران نگاه می‌کند. این درست همان فکری بود که در یکی از روزهای ماه فوریۀ سال 1810 به ذهن خانم بنت رسید. او در عمارت لانگبورن نزدیک مریتسون واقع در هرتفورد شایر زندگی می‌کرد.
خانم بنت از شوهرش پرسید: "آقای بنت عزیزم، راستی فهمیدی که عمارت ندرفیلد پارک بالاخره اجاره رفت؟"
آقای بنت هیچ جوابی نداد.
زنش با بی‌حوصلگی فریاد زد: "نمی‌خوای بدونی کی اجاره‌ا‌ش کرده؟"
"اگه خیال داری بهم بگی من هیچ اعتراضی ندارم."
"آره... خونه ندرفیلد رو آقای بینفگی اجاره کرده، یه مرد جوون پولدار از اهالی شمال."
"راستی؟ حالا ازدواج کرده یا مجرّده؟"
خانم بنت با ذوق‌زدگی گفت: "مطمئنم که مجرّده عزیزم. فکرشو بکن! چقدر برای دخترای ما خوبه!"
"چطور؟ چه ربطی به اونا داره؟"
زنش جواب داد: "بنت عزیزم، دارم به ازدواج اون با یکی از دخترامون فکر می‌کنم."
شوهرش با خونسردی پرسید: "یعنی اون به همین دلیل این‌جا اومده؟"
"چه بی‌ربط! ولی خب هیچ بعید نیست که عاشق یکی از دخترا بشه... به خاطر همین حتماً باید به دیدنش بری."»

درباره جین آستین، نویسنده رمان غرور و تعصب
جین آستین (Jane Austen)، متولد 1775 و درگذشته به سال 1817، یکی از مشهورترین و محبوبترین رماننویسهای کلاسیک انگلیس است. آستین از نوجوانی شروع به قصهنویسی کرد و تا پایان عمر بیشتر وقتش به نوشتن گذشت. نویسندهای با وسواس فراوان بود و آثارش را قبل از انتشار بارها ویرایش و حک و اصلاح و بازنویسی میکرد. از او شش رمان کامل و چند اثر ناتمام به جا مانده است.
رمانهای جین آستین، به جز «غرور و تعصب»، عبارتند از: «عقل و احساس»، «منسفیلدپارک»، «اِما»، «نورثنگر ابی» و «ترغیب».

درباره ترجمۀ فارسی رمان غرور و تعصب
بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه نسخۀ خلاصه‌شده‌ای از رمان «غرور و تعصب» را با ترجمۀ پروین ادیب برای گروه سنی نوجوانان منتشر کرده است.
متن کامل رمان «غرور و تعصب» را نخستین بار شمس‌الملوک مصاحب به فارسی ترجمه کرده است. ترجمۀ او اولین بار در سال 1336 منتشر و بعدها در انتشارات علمی و فرهنگی و نیز در انتشارات جامی تجدید چاپ شد. از دیگر مترجمانی که متن کامل «غرور و تعصب» را به فارسی ترجمه کرده‌اند می‌توان به رضا رضایی اشاره کرد. ترجمۀ رضا رضایی از این رمان، با مقدمه‌ای از مترجم، در نشر نی منتشر شده است.

رتبۀ رمان «غرور و تعصب» در گودریدز: 4.27 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down