کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | نقد ادبی | اصول و مبانی تحلیل متون ادبی
اصول و مبانی تحلیل متون ادبی شابک: 9789641914945 308 صفحه 312 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 اصول مبانی تحلیل متون ادبی سلینا کوش حسین پاینده علوم انسانی نظریه و نقد ادبی نقد ادبی

1,750,000 ریال 2,500,000 ریال

ناشر: مروارید

چاپ پنجم

اصول و مبانی تحلیل متون ادبی
ادبیات چیست؟ در تحلیل متون ادبی از چه اصول و قواعدی باید تبعیت کرد؟ نسبت نقد با تحلیل چیست؟ نوشتار علمی دربارة ادبیات با مقالات عامه‌پسند در این باره چه فرقی دارد؟ این‌ها از جمله مباحثی هستند که سلینا کوش در کتاب «اصول و مبانی تحلیل متون ادبی» به آن‌ها پرداخته است. کوش در این کتاب روش‌های علمی نقد و تحلیل متون ادبی را آموزش می‌دهد و شیوه‌هایی نظام‌مند برای مطالعه این متون به دست می‌دهد، تا دانشجویان و مخاطبان ادبیات هنگام مواجهه با متون ادبی از پشتوانه‌هایی نظری و علمی برخوردار باشند و این متون را نه صرفاً بر اساس ذوق و سلیقه شخصی، بلکه با پیش‌زمینه‌های تئوریک درک و تحلیل کنند.
در این کتاب همچنین از اقتباس‌های سینمایی از آثار ادبی و شیوه و ساز و کار تحلیل آثار اقتباسی سخن رفته است. اهمیت شواهد متنی در تحلیل، ژانرهای ادبی و لزوم آشنایی با این ژانرها برای تحلیل متون ادبی، عرف‌های ژانر، شیوة انجام قرائت‌ تنگاتنگ، شعرشناسی و اصطلاحات ادبی، ساختار و شکل، زبان صناعی و شگردهای متنی، تحلیل متن در بافتار آن، نسبت ادبیات و تاریخ، دوره‌ها و جنبش‌های ادبی، تحلیل تطبیقی، نسبت تحلیل با نظریه ادبی، نظریه‌های مربوط به ویژگی‌های متون ادبی و زیبایی‌شناسی، نظریه‌های مربوط به زبان و بازنمایی، نظریه‌های مربوط به هویت و نفس و نظریه‌های مربوط به سیاست و فرهنگ از دیگر موضوعاتی هستند که در بخش‌های مختلف این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
«اصول و مبانی تحلیل متون ادبی» با ترجمه و مقدمه حسین پاینده در انتشارات مُروارید منتشر شده است.
رتبه گودریدز: 3/41 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down