کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | هاوس و فلسفه: همه دروغ می گویند!
هاوس و فلسفه: همه دروغ می گویند! شابک: 9786226203180 312 صفحه 269 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 هاوس فلسفه: دروغ گویند! هنری یاکوبی امیر حسین خدا پرست جمعی از مترجمین علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,275,000 ریال 1,700,000 ریال

ناشر: همان

چاپ یکم

کتاب «هاوس و فلسفه: همه دروغ می‌گویند!» به‌ویراستاری هنری یاکوبی و به‌قلم جمعی از نویسندگان
پژوهشی فلسفی در شخصیت و طرز تفکر یک شخصیت عجیب‌وغریب و معروفِ سریالی. کتاب «هاوس و فلسفه: همه دروغ می‌گویند!»، با عنوان اصلی House and Philosophy: Everybody Lies، شامل مجموعه مقالاتی‌ست که در آن‌ها از وجوه گوناگون و با رویکردی فلسفی به ابعاد مختلف شخصیت نامتعارف دکتر گرگوری هاوس، شخصیت اصلی سریال امریکایی «دکتر هاوس»، و شیوه کار او در تشخیص و درمان بیماری پرداخته شده است.
مقالات کتاب «هاوس و فلسفه» به‌قلم نویسندگان مختلفی که همگی اهل فلسفه و متخصص این حوزه‌اند نوشته و به‌ویراستاری هنری یاکوبی، که یکی از مقالات کتاب هم نوشتۀ خود اوست، و همراه با مقدمه‌ای از او در این کتاب گردآوری و منتشر شده‌اند.
دکتر هاوس، که موضوع کتاب «هاوس و فلسفه» است، شخصیت اصلی یک درام پزشکیِ‌ هشت فصلی است که بین سال‌های 2004 تا 2012 از شبکۀ فاکس پخش می‌شده و از سریال‌های محبوب و پُرمخاطب آن سال‌ها بوده و جوایز مختلفی را، از جمله جایزه‌های امی و گلدن گلوب، گرفته است. سریال «دکتر هاوس» در دوره‌ای پُرمخاطب‌ترین سریال دنیا بود. گفتنی‌ست که کشور ترکیه هم سریالی را با عنوان «حکیم اوغلو» با الهام از همین سریال ساخته است.
دکتر هاوس نابغه‌ای‌ست هنجارگریز که رفتارهای ضد اجتماعی‌ و بی‌اعتنایی‌اش به اخلاقیاتِ متعارف حرص آدم‌ها را درمی‌آورد و نفرت آن‌ها را برمی‌انگیزد اما این نابغۀ باهوشِ بدبینِ فیلسوف‌مآب، که آمیزه‌ای از سقراط و شرلوک هُلمز است و موسیقی هم می‌نوازد، درست به‌دلیل همین شخصیت متفاوت و غریب و نامتعارف‌اش، جذاب هم هست. هاوس در تشخیص علت بیماری‌های ناشناخته به‌شیوه‌ای کارآگاهی عمل می‌کند و این ویژگی، به‌علاوه بعضی خصلت‌های شخصی‌اش، او را به شرلوک هُلمز شبیه می‌کند.
کتاب «هاوس و فلسفه» هم می‌تواند برای کسانی که سریال «دکتر هاوس» را دیده‌اند و از طرفداران پروپاقرص این سریال هستند جذاب باشد و هم کسانی را که هنوز این سریال را ندیده‌اند به تماشای آن ترغیب کند.
متن اصلی کتاب «هاوس و فلسفه» اولین بار در سال 2009 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «هاوس و فلسفه»
در کتاب «هاوس و فلسفه» شخصیت و طرز فکر هاوس و رویکرد او به اخلاق و نیز روش‌های نامتعارف‌اش در تشخیص و درمان بیماری‌ها در زمینه‌ای فلسفی مورد کندوکاو قرار گرفته است.
نویسندگانِ مقالات گردآمده در کتاب «هاوس و فلسفه» در این کتاب شخصیت هاوس را بر اساس دیدگاه‌های مختلف فلسفی تحلیل کرده‌اند. در این کتاب طرز فکر هاوس با نگاهی به فلسفۀ فیلسوفانی چون سقراط و نیچه و سارتر و نیز فلسفۀ ذن مورد تحلیل قرار می‌گیرد و همچنین روش کارآگاهی هاوس در تشخیص بیماری‌ها با منطق شرلوک هُلمز، این کارآگاهِ مخلوق آرتور کانن دویل که از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شخصیت‌های ادبیات کارآگاهی است، مقایسه می‌شود.
کتاب «هاوس و فلسفه» از مقدمه‌ای به‌قلم هنری یاکوبی و ترجمۀ امیرحسین خداپرست و چهار بخش به نام‌های «"به انسانیت بیش از حد بها داده‌اند": هاوس و زندگی»، «"به پایان فرایند تفکر خوش آمدید": منطق و روش هاوس»، «"گند زدن بخشی از ماهیت پزشکی است": هاوس و اصول اخلاقی» و «"دارو مرا سرحال نمی‌کند؛ بی‌خیال می‌کند": فضایل و منش در هاوس» تشکیل شده است.
مقالات کتاب «هاوس و فلسفه» در این چهار بخش تنظیم شده‌اند. این مقالات عبارتند از: «حیواناتِ خودخواه و پستی که روی زمین می‌خزند: هاوس و معنای زندگی» نوشتۀ هنری یاکوبی و ترجمۀ غزاله حجتی، «هاوس و سارتر: "جهنم دیگران‌اند"» نوشتۀ جنیفر ال. مک‌ماهن و ترجمۀ محمدرضا یگانه‌دوست، «آیا هاوس ابرانسانی در خود دارد؟: چشم‌اندازی نیچه‌ای» نوشتۀ دیوید گُلدبلَت و ترجمۀ حسین شقاقی، «هاوس و بخت اخلاقی» نوشتۀ جین درایدن و ترجمۀ رضا مثمر، «منطق حدس در شرلوک هلمز و هاوس» نوشتۀ جرالد جِی. آبرامز و ترجمۀ عبدالله یوسف‌زادگان، «این همه چیز را توضیح می‌دهد!» نوشتۀ باربارا اَن استاک و ترجمۀ حامد بیکران‌بهشت، «صدای دست زدنِ هاوس با یک دست: پزشکِ گستاخ در مقام سخنگوی ذن» نوشتۀ جفری سی. راف و جرمی بریس و ترجمۀ ندا جم‌نژاد، «"به مهربانی بیش‌ازحد بها داده‌اند": دیدگاه هاوس و سقراط درباره ضرورت تعارض» نوشتۀ ملانی فرپیر و ترجمۀ سمن خیاط نوروزی، «آیا شخصیت هاوس وجهی دائویی دارد؟» نوشتۀ پیتر ورنز و ترجمۀ مینا قاجارگر، «"تو مراقبِ همه‌ای": اخلاق مراقبت کمرون» نوشتۀ رِنی کایل و ترجمۀ علی کربلایی، «لوله گذاشتن یا لوله نگذاشتن» نوشتۀ باربارا اَن استاک و ترزا بلنکمِیِر بِرک و ترجمۀ هما محمودزاده، «هاوس و قیم‌مآبی پزشکی: "همیشه نمی‌توانی آنچه را می‌خواهی به دست آوری"» نوشتۀ مارک آر. ویکلر و ترجمۀ شیوا راشدی، «اگر هدف وسیله را توجیه نکند، پس چه چیزی آن را توجیه می‌کند؟» نوشتۀ کاترین سارتین و ترجمۀ کیوان الستی، «هاوس در برابر تریتر: رویارویی اقتدار نظری و عملی» نوشتۀ کنت ارنبرگ و ترجمۀ آبتین گلکار، «هاوس و فضیلت هنجارگریزی» نوشتۀ جان آر. فیتزپتریک و ترجمۀ علی وحید یگانه، «عشق: تنها خطری که هاوس به جان نمی‌خرد» نوشتۀ سارا پروتاسی و ترجمۀ مژگان خورشیدی، «نسخه‌ای برای دوستی» نوشتۀ سارا والر و ترجمۀ طراوت واحدی و «تشخیصِ منش: هاوسِ دوپاره؟» نوشتۀ هتر باتلی و امی کاپلن و ترجمۀ امیرحسین خداپرست.
در ابتدای کتاب «هاوس و فلسفه» نویسندگان این مقالات به اختصار معرفی شده‌اند.

درباره هنری یاکوبی، ویراستار کتاب «هاوس و فلسفه»
هنری یاکوبی (Henry Jacoby)، که متن اصلی کتاب «هاوس و فلسفه» به‌ویراستاری او منتشر شده است، مدرس فلسفه در دانشگاه کارولینای شرقی در گرینوایلِ کارولینای شمالی است. از یاکوبی مقالاتی درباب فلسفۀ ذهن، زبان و دین و ماهیت ادراک اخلاقی منتشر شده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «هاوس و فلسفه»
کتاب «هاوس و فلسفه: همه دروغ می‌گویند!» به‌ویراستاری علمیِ امیرحسین خداپرست و ترجمۀ جمعی از مترجمان، همراه با یادداشتی از ویراستار ترجمۀ فارسی، در نشر همان منتشر شده است.
دکتر امیرحسین خداپرست، متولد 1363، مترجم ایرانی و پژوهشگر فلسفه است. او دارای لیسانس و فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران، دکترای فلسفه از مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران و عضو هیأت علمی این مؤسسه است. خداپرست متخصص فلسفۀ اخلاق است و از او کتاب «باور دینی و فضیلت فکری: تحوّل اخلاقِ باور دینی در تعامل با معرفت‌شناسی فضیلت‌گرایانۀ زگزبسکی» در این حوزه منتشر شده است.
از ترجمه‌های امیرحسین خداپرست می‌توان به کتاب‌های «فضایل ذهن: تحقیقی در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقی معرفت» و «فضیلت: بررسی‌های اخلاقی و معرفت‌شناختی» اشاره کرد.
ترجمۀ او از کتاب «فضایل ذهن» در سال 1397 یکی از برگزیدگان سی و ششمین دوره کتاب سال ایران بود.

رتبۀ کتاب «هاوس و فلسفه» در گودریدز: 3.75 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down