کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | سال های ترامپ
سال های ترامپ شابک: 9786227464061 314 صفحه 320 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 400 ترامپ ناصر فکوهی علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

1,470,000 ریال 2,100,000 ریال

ناشر: پل فیروزه

چاپ دوم

کتاب «سال‌های ترامپ: پیش از توفان تا چشم‌اندازی بر جهان پساترامپ» نوشتۀ ناصر فکوهی
مقالاتی در ریشه‌یابی پدیده ترامپ و تأثیرات ترامپ و ترامپیسم بر امریکا و خاورمیانه و به‌ویژه ایران. کتاب «سال‌های ترامپ: پیش از توفان تا چشم‌اندازی بر جهان پساترامپ» مجموعه مقالاتی است از ناصر فکوهی که طی دوره‌ای تقریباً دوازده ساله نوشته شده‌اند و اکنون در این کتاب گردآمده‌اند. موضوع مقالات گردآمده در کتاب «سال‌های ترامپ» بررسی و تحلیل دوران ریاست جمهوری ترامپ و علل به قدرت رسیدن او در چشم‌اندازی از تاریخ سیاسی سال‌های اخیر امریکاست. فکوهی در کتاب «سال‌های ترامپ» نشان داده است که ترامپ چگونه و از دل چه وضعیتی در امریکا ظهور کرد و چه عواملی در به قدرت رسیدن او نقش داشت.
در کتاب «سال‌های ترامپ» همچنین به تأثیر مخرب دوران ترامپ و سیاست‌های او بر آینده امریکا و نیز بر خارومیانه و به‌طور مشخص‌تر بر وضعیت ایران پرداخته شده و سیاست‌های ترامپ از این منظر نیز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

مروری بر کتاب «سال‌های ترامپ»
ناصر فکوهی در کتاب «سال‌های ترامپ» بررسی ترامپ و ترامپیسم را از پیش از ظهور ترامپ آغاز می‌کند تا ریشه‌های ظهور ترامپ را مورد واکاوی قرار دهد. تحلیل او از بررسی اواخر دوران ریاست جمهوری بوشِ پسر آغاز می‌شود، به دوران اوباما می‌رسد و بعد وارد عصر ترامپ و بررسی و تحلیل دوران ریاست جمهوری او می‌شود. به این صورت مسئلۀ ترامپ در چشم‌اندازی تاریخی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیش‌زمینه‌های ظهور او نشان داده می‌شود.
فکوهی بعد از پرداختن به دوران پیش از ترامپ و سال‌های ریاست جمهوری او، تأثیر ترامپ بر خاورمیانه و ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و نیز تصویری از جهان پساترامپ به دست داده است.
کتاب «سال‌های ترامپ» از پیشگفتار، سه فصل و مؤخره تشکیل شده است. فصل‌های سه‌گانۀ این کتاب عبارتند از: «پیش از توفان؛ بوش، اوباما، ترامپ»، «مصائب توفان» و «ایران در برابر تندباد». مقالات کتاب «سال‌های ترامپ» در این سه فصل و نیز در بخش مؤخره کتاب تنظیم شده‌اند.
بعضی مقالاتی که در کتاب «سال‌های ترامپ» می‌خوانید عبارتند از: «انتخابات 2008 در امریکا»، «آینده خاورمیانه یا آینده جهان»، «مریخی‌های وال‌استریت»، «کدام "بهار غرب؟"»، «دموکراسیِ جنگی یا افسونِ دیوانه‌وار بدن‌ها!»، «تجدید رابطه با امریکا: تهدید فرصت‌ها؟»، «بر سر دوراهی: جنگ‌طلبی تمام‌عیار یا میلیاردری کلاهبردار؟»، «بیلان دلسردکننده باراک اوباما»، «چرا اقلیت‌ها و زن‌ها ممکن است به کلینتون رأی ندهند؟»، «چرا ترامپ به کاخ سفید رسید؟»، «پایان امریکا؟»، «امید همۀ فاشیست‌ها داغ ننگ بر دموکراسی "ساخت امریکا"»، «ترامپ در قدرت: بازگشت فاشیسم»، «گاو وحشی در چینی‌فروشی!»، «نگاه اجمالی به ژئوپلیتیک کرونا و امریکای ترامپ»، «تندروهای ما در بازی ترامپ»، «جهان در برابر ترامپ: انتخاب ایران چه باید باشد؟»، «دام مثلث ترامپ، بولتون، نتانیاهو برای جهان و مسئولیت ما»، «ترامپیسم ایرانی»، «مذاکره یا نمایش ترامپ»، «فاجعه‌ای برای امریکا، مصیبتی برای جهان»، «واکنش به امریکای ترامپ»، «آیا هیولا به قفس باز خواهد گشت؟»، «مهاجران ایرانی و ترامپ» و «خانه‌ای که ویرانی‌اش آشکار شد: چشم‌اندازی بر جهان پساترامپ».
در بخشی از کتاب «سال‌های ترامپ» می‌خوانید: «در امریکای سال‌های ترامپ و امروز پس از او، دو روایت متضاد در برابر هم قرار می‌گیرند: روایتی خوش‌بینانه مبتنی بر آنکه "ترامپیسم" پدیده‌ای موقتی و نوعی انحراف ماشین از جاده بود و البته با هزینه‌هایی نه‌چندان سبک می‌توان در مدت 4 یا 8 سال به موقعیت "عادی" در 2016 و در سطح ملی و جهانی بازگشت. ترامپ "فاجعه‌ای تصادفی" بود که ریشه‌اش را باید در حرص و آز جمهوری‌خواهان جست. پدیده‌ای نادر که به‌زودی به خاطره‌ای دوردست و تلخ در تاریخ امریکا تبدیل می‌شود. در مقابل گروه نخست، گروه دیگری بودند و هستند که ریشه‌های ترامپیسم و رشد آن را بسیار فراتر از شخص او و ریشه‌های سست او در حزب جمهوری‌خواه می‌بینند. و به نظر این گروه، ترامپیسم ریشه‌های عمیقی در مسائلی داشته و دارد که از جنگ داخلی امریکا (1861 – 1865) تا جنبش حقوق مدنی و ضدجنگ دهۀ 1960 نشئت می‌گیرد؛ معضلاتی که جامعۀ امریکا همواره خواسته است از رودررو شدن با آن‌ها بگریزد: مثلاً کشتار و نسل‌کشی گسترده بومیان و سپس استثمار و کشتار و تبعیض و جنایت علیه سیاه‌پوستان، آنچه "استثنای امریکایی" یا "رؤیای امریکایی" نامیده می‌شود؛ یعنی آنکه در امریکا مسئلۀ "خواستن" و سرسخت بودن در این خواست است که برای همۀ مهاجران جهان از هر رنگ و نژاد و هر میزان سرمایۀ مالی و فرهنگی اگر به‌اندازه کافی اراده و کار کنند، به بالاترین مقامات می‌رسند و واژه سحرآمیز این فرهنگ "ممکن بودن" همه‌چیز است. به باور این عده، سیاست‌های نادرست خاصی در سال‌های اخیر سبب شد که فرودستان دیگر "به رؤیای امریکایی" باور نداشته باشند و فردی چون ترامپ سر کار بیاید.»
کتاب «سال‌های ترامپ: پیش از توفان تا چشم‌اندازی بر جهان پساترامپ» در انتشارات پل فیروزه، وابسته به مؤسسۀ آبی‌ پارسی، منتشر شده است.

درباره ناصر فکوهی، نویسنده کتاب «سال‌های ترامپ»
ناصر فکوهی، متولد 1335 در تهران، انسان‌شناس، پژوهشگر، نویسنده و مترجم ایرانی است. فکوهی دارای لیسانس و فوق لیسانس جامعه‌شناسی و دکترای انسان‌شناسی سیاسی از دانشگاه پاریس است. در سال 1377 رسالۀ دکتری او، با عنوان «مفهوم سیاست در مزدیسنا ساسانی»، جایزه پژوهش‌های بین‌المللی سال را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت. فکوهی این رساله را در سال 1373 ارائه داده بود. فکوهی استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر وبگاه و عضو هیئت مؤسس مؤسسۀ انسان‌شناسی و فرهنگ است.
از آثار تألیفی ناصر فکوهی می‌توان به کتاب‌های «زن‌ها، شیرها، روباه‌ها: تأملاتی درباره زنان، زنانگی و مسائل اجتماعی جنسیت»، «انسان‌شناسی شهری»، «مبانی انسان‌شناسی»، «گفتمان‌های انسان‌شناختی از نظریه تا میدان» و از ترجمه‌های او می‌توان به «امپراتوری نشانه‌ها»، «جامعه‌شناسی بدن» و «انسان‌شناسی سیاسی» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down