کتاب | علوم انسانی | زندگینامه و سفرنامه | زندگینامه و خاطرات | خاطرات محرمانه آدولف هیتلر
خاطرات محرمانه آدولف هیتلر شابک: 9786002537737 656 صفحه 780 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 خاطرات محرمانه آدولف هیتلر ای. جی. موگان فهیمه حصارکی علوم انسانی زندگینامه و سفرنامه زندگینامه و خاطرات

2,962,500 ریال 3,950,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» نوشتۀ ای. جی. موگان
خودزندگی‌نامۀ خیالیِ آدولف هیتلر. رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»، با عنوان اصلی The Secret Journals of Adolf Hitler، یک رمان تاریخی ـ زندگی‌نامه‌ای با محوریت شخصیت و زندگی آدولف هیتلر است.
ای. جی. موگان در رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»، با استفاده از ژانر خاطره‌نگاری و اتوبیوگرافی، داستانی نوشته است که راوی آن آدولف هیتلر است. موگان در رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» زیر پوست هیتلر رفته است تا این شخصیت مخوف تاریخ را تخیل کند و درون او را بکاود از زبان خودش مرئی کند و نیز شرح زندگی او را به‌صورتی داستانی بنویسد.
با خواندن رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»، پابه‌پای تخیل ای. جی. موگان، وارد ذهن هیتلر می‌شویم و زندگی او را از کودکی تا دورانی که او به قدرت اول آلمان نازی تبدیل می‌شود دنبال می‌کنیم.
موگان در رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» گویی بر آن است که با رجوع به گذشتۀ هیتلر، ریشه‌های شَرّی را که او در تاریخ جهان رقم زد در تاریکی‌ها و تلخی‌های گذشتۀ او و عقده‌ها و ترس‌ها و حقارت‌ها و ناکامی‌ها و دردهایی که او از کودکی و نوجوانی تجربه کرده بود جستجو کند.
رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» در اصل یک رمان دو جلدی است که جلد اول آن، با عنوان فرعی «تدهین‌شده» (Anointed)، اولین‌بار در سال 2017 و جلد دومش، با عنوان فرعی «نبرد» (The Struggle) اولین‌بار در سال 2018 منتشر شده است.
ترجمۀ فارسی کتاب «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» شامل هر دو مُجلد کتاب است.

مروری بر رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»
رمان دو جلدی «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» با یک فصل مقدماتی آغاز می‌شود. در این فصل آدولف هیتلر را در حالی می‌بینیم که گویی برای چندمین بار از ترور جان به‌در برده است. او در اوج قدرت است اما درونش سخت گرفتار هراس است؛ هراس از آن‌ها که قصد ترورش را دارند و همه‌جا برایش دام پهن کرده‌اند؛ هراس از مرگی که همه‌جا مثل سایه تعقیبش می‌کند.
در ابتدای رمانِ «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» پیشوای مقتدر ملت آلمان را، که چهره‌ای باصلابت از خود نمایانده است، از درون سخت شکننده و هراسان می‌یابیم. او از این هراس و ضعف درونی نفرت دارد و نمی‌خواهد با آن مواجه شود. هیتلرِ رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» در مواقع هراس، در مواقعی که جانش تهدید می‌شود، یاد مادرش می‌افتد و این را نمی‌خواهد.
هیتلر اما توصیه‌ای را به یاد می‌آورد؛ اینکه به او گفته شده ترس‌هایش را بنویسد تا از شَرّشان خلاص شود. هیتلر با اینکه، در مقام راوی رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»، می‌گوید از نوشتن متنفر است و کتاب «نبرد من» را هم به‌دست خود ننوشته بلکه به دیگری دیکته کرده است، سرانجام، مستأصل از ترس‌های درون، دست‌ به قلم می‌برد و مشغول نوشتن می‌شود. او می‌گوید: «بنا دارم تمام آن شکنندگی‌ها، ترس‌ها و ضعف‌ها را در جان قلم و کاغذ بریزم. شاید با نوشتن وجودم را ترک کند، بیرون رود و دیگر مزاحمم نشود.»
و این‌گونه از خلال تخیل نویسنده و از خلال آنچه هیتلر، به‌عنوان شخصیت اصلی و راوی یک رمان، از خود و زندگی و ترس‌ها و عقده‌ها و جاه‌طلبی‌هایش می‌نویسد، سیر زندگی درونی و بیرونی او را به تماشا می‌نشینیم.
رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»، بعد از فصل مقدماتی‌ای که به آن اشاره شد، از دورترین خاطرات تلخ و هولناک هیتلر، از خاطره‌ای در کودکی‌اش، آغاز می‌شود. هیتلر روزی را در کودکی به یاد می‌آوَرَد که شاهد بوده پدرش چطور وحشیانه مادرش را می‌زده و تحقیر می‌کرده است و هیتلرِ کوچک، برآشفته از این صحنه، به پدر حمله‌ور شده و بعد از کتک‌خوردن از پدر، بیرون رفته و خود را در رودخانۀ یخ‌زده انداخته است.
در رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» هیتلر را به‌لحاظ عاطفی سخت وابسته به مادر و متنفر از پدر می‌بینیم.
رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» ما را از کودکی هیتلر گذر می‌دهد و چگونگی کاشته‌شدن بذر افکار جاه‌طلبانه و ویرانگر و مرگبارِ سیاسی و رشد این افکار در ذهن او را نشان می‌دهد. در این رمان می‌بینیم که چطور مجموع عقده‌ها و حقارت‌ها و کمبودها از هیتلر یک جنایت‌کار مهیب می‌سازد و آن کُشتارهای جمعی فجیع و کین‌توزانه را رقم می‌زند.
در بخشی از رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» می‌خوانید:
«پدر می‌گوید: "این همان بچۀ توست که شخصیت قوی دارد؟" حرف‌های مادر را که معمولاً در موردم می‌زده به تمسخر می‌گیرد.
بیشتر از همیشه از پدر متنفرم. همین‌طور از اینکه نمی‌توانم خودم را ثابت کنم، نمی‌توانم به این حرامزاده متکبر درس خوبی بدهم.
بعد چمباتمه می‌زند و گل‌هایی را که پخش‌وپلا شده از روی زمین جمع می‌کند.
با حالتی مبارزه‌جویانه زل می‌زنم بهش که دارد گل‌ها را توی هم گره می‌زند. بعد از این کار، نزدیکم می‌آید، کلاهم را از سرم می‌قاپد و به جایش حلقه گلی را که درست کرده می‌گذارد. مادر ضجه می‌زند و دست‌هایش را می‌چلاند.
"چشمت روشن، زن! چرا آنجا ایستادی مثل جوجه می‌لرزی! نگاهش کن! اگر این قیصر بعدی نباشد، به شرافتم قسم، هیچ کسی نیست!"
تصور می‌کنم هیولای بزرگی جای هیکل نحیفم را می‌گیرد و سر او را از بدنش جدا می‌کند.
"ادامه بده پسر! سه‌پایه‌ات را دربیاور!" بعد به خنده می‌افتد، تلوتلوخوران از اتاق می‌رود، مادر را دنبال خودش می‌کشد.
احساس می‌کنم روح منیعم از هم می‌پاشد. رومیزی را پرت می‌کنم یک گوشه و می‌پرم توی تخت، خودم را خوب زیر پتوها قایم می‌کنم. آن‌قدر سردم شده که دندان‌هایم به هم می‌خورد، نه برای اینکه لباس‌هایم هنوز بیرون پنجره است، برای اینکه پدر از فرصت استفاده می‌کند و این‌بار او اراده‌ام را تخریب می‌کند، این‌بار او مرا به زانو درآورد. ولی با این‌حال یک چیز را می‌فهمم: اگر به اندازه کافی باهوش باشی و بتوانی از بقیه زیرک‌تر و باهوش‌تر باشی، همواره و همیشه، می‌توانی با چند حرف ساده مردی را خرد کنی. می‌فهمم کلمات درست در زمان درست قدرتی دارد که از شمشیر یا حتی از کمربند چرمی پدر بُرنده‌تر است.
بذر هدفی تازه در وجودم کاشته می‌شود. من باید بیاموزم برای رسیدن به اهدافم از کلمات بهره ببرم. باید آنچه را دنیا اصرار دارد یاد بگیرم بیاموزم: چطور دیگران را تحقیر و تمسخر کنم، سرشان را کلاه بگذارم و ازشان متنفر باشم. به آن‌سوی تحقیر خیره می‌شوم، آن‌سوی سقف، به نقطه‌ای دور و ناشناخته، و چشم ذهنم جاده عریض و بازی را می‌بیند که باید در آن قدم بردارم. می‌فهمم که قدرت واقعی یک مرد در مشت‌هایش نیست، در کلامش است ـ و اینکه، یک روز، به قدرتی خواهم رسید که تمام آدم‌ها، تمام جامعه و تمام بشریت را مغلوب می‌کنم.
اگر بتوانم به آن قدرت برسم، دیگر هیچ‌کس تحقیرم نخواهد کرد.»

درباره ای. جی. موگان، نویسنده رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»
ای. جی. موگان (A. G. MOGAN) نویسنده‌ای‌ست علاقمند به تاریخ و شخصیت‌‌ها و رویدادهای تاریخی و نیز کاوش در درونیات و مسائل روانی انسان‌ها. از آثار او می‌توان به «دختر پاریس: خاطرات ماری دوپلسی»، «مشهورترین روسپی دربار»، «قاتل زنجیره‌ای: تعقیب و اعترافات بدنام‌ترین قاتل زنجیره‌ای آلمان نازی (پائول اوگورزو)»، «تاریخ فکاهی: مجموعه‌ای مصور از طعنه‌گویی و بذله‌گویی از گذشته» و «تاریخ تراژیک: مجموعه‌ای از برخی رویدادهای فاجعه‌بار تاریخ بشر» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر»
رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» با ترجمۀ فهیمه حصارکی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. فهیمه حصارکی متولد 1354 است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «آزردگان»، «فیلم‌های بزرگ تاریخ»، «امپراتوری‌های بزرگ تاریخ»، «دختر ساعت‌ساز»، «شروعی تازه» و «فرشتگان شفابخش» اشاره کرد.

رتبۀ رمان «خاطرات محرمانۀ آدولف هیتلر» در گودریدز: 4.18 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم