کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | تاریخچه | مقالات فدرالیست
مقالات فدرالیست شابک: 9786006220116 762 صفحه 1200 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 500 مقالات فدرالیست علوم انسانی علوم سیاسی تاریخچه

6,225,000 ریال 8,300,000 ریال

ناشر: مینوی خرد

چاپ دوم

کتاب «مقالات فدرالیست» نوشتۀ الکساندر همیلتن، جیمز مدیسن و جان جی
یک اثر مهم و کلاسیک در علوم سیاسی. کتاب «مقالات فدرالیست: تفسیری جامع بر قانون اساسی ایالات متحده آمریکا»، با عنوان اصلی The Federalist Papers، مجموعه مقالات و جستارهایی در تفسیر و شرح و توضیح قانون اساسی امریکا است.
الکساندر همیلتن، جیمز مدیسن و جان جی، نویسندگان مقالات و جُستارهای کتاب «مقالات فدرالیست»، هر سه از اعضای مجلس مؤسسان امریکا در زمان تدوین قانون اساسی امریکا بوده‌اند و از همین رو کتاب «مقالات فدرالیست» از اسناد دست اول و مهم برای تحقیق درباره قانون اساسی امریکا، به‌عنوان بنیانی که پایه‌های اندیشۀ سیاسی آمریکایی بر آن استوار است، به حساب می‌آید.
کتاب «مقالات فدرالیست» همچنین یک متن مرجع در حوزه علوم سیاسی است که هم ارزشی تاریخی دارد و ریشه‌های اندیشۀ سیاسی امریکایی و اصولی را که ایالات متحده امریکا، پس از انقلاب برای بیرون آمدن از سیطره امپراتوری بریتانیا و به دست آوردن استقلال، برپایۀ آن‌ها بنا شد به مخاطبان می‌شناساند و هم یک متنِ نظریِ مهم در حوزه علوم سیاسی است.
کارشناسان علوم سیاسی، چنانکه در مقدمۀ مسعود عالمی بر ترجمۀ فارسی کتاب «مقالات فدرالیست» اشاره شده، مقالات مندرج در این کتاب را عموماً با «جمهوری» افلاطون، «سیاست» ارسطو و «لویاتان» توماس هابز، که هر سه از متون مهم و کلاسیک در علوم سیاسی‌اند، مقایسه می‌کنند. در همین مقدمه، کتاب «مقالات فدرالیست» به نقل از الکسی دو توکویل «کتاب ارزش‌مندی» توصیف شده «که سیاست‌مداران همۀ کشورها می‌بایست با آن آشنائی پیدا کنند.»
نویسندگان کتاب «مقالات فدرالیست» این مقالات را از اکتبر 1787 تا ماه مه 1788 میلادی، یعنی بعد از تدوین قانون اساسی امریکا و کمی پیش از تصویب آن، نوشتند و با نام مستعار پوبلیوس در روزنامه‌های ایالت نیویورک منتشر کردند تا با توضیح و تفسیر قانون اساسی تدوین‌شده برای ایالات متحده امریکا و برشمردن و اثبات مزایای این قانون و بیان اهداف مدّ نظر از تدوین آن، مردم را به دادنِ رأی به این قانون تشویق و ترغیب کنند.

مروری بر کتاب «مقالات فدرالیست»
کتاب «مقالات فدرالیست»، همان‌طور که در مقدمۀ مترجم بر ترجمۀ فارسی این کتاب اشاره شده است، یکی از مهم‌ترین اسناد دوران بنیان‌گذاری ایالات متحده امریکا و «مهم‌ترین اثر برای مطالعۀ اندیشۀ سیاسی آمریکایی است.»
نویسندگان کتاب «مقالات فدرالیست» در مقالات و جستارهای این کتاب عمدتاً درباب چهار موضوع مطرح در قانون اساسی امریکا بحث می‌کنند و این چهار موضوع را برای مخاطبان خود تشریح می‌کنند. یکی از چهار موضوعی که در کتاب «مقالات فدرالیست» مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته، قانون اساسی امریکا به‌عنوان نوعی جدید از فدرالیسم است. موضوع دیگر، بحث درباب مسألۀ نظارت و موازنه است. طبیعت انسانی و حکومت و حقوق افراد از دیگر مسائل مهم مطرح در مقالات و جستارهای کتاب «مقالات فدرالیست» است. در این مقالات و جستارها همچنین به تفکیک قوا و اهمیت آن در حکومت جمهوری پرداخته شده است.
کتاب «مقالات فدرالیست» از هشتاد و پنج مقاله و جستار تشکیل شده است. آنچه می‌خوانید سطرهایی است از مقالۀ پنجاه و هفتم این کتاب، به‌قلم جیمز مدیسن: «هدف از هر ساختار سیاسی آن است، یا باید باشد، که نخست حاکمانی را بیابد که برای تشخیص مصالح مشترک جامعه از خردمندترین افراد بوده، برای تأمین آن از بیشترین تقوا برخوردار باشند. در وهلۀ بعد، هدف آن است که با در پیش گرفتن نتیجه‌بخش‌ترین تدابیر احتیاطی، حاکمان را، تا آن هنگام که برخوردار از اعتماد عمومی‌اند، با تقوا و سلیم نگاه دارد. حالت گزینشیِ حاکمان با رجوع به آرای عمومی وجه مشخصۀ حکومت جمهوری است. در این شکل حکومتی، اسباب جلوگیری از هبوط به چاه ویل فساد بی‌شمار و گوناگون است. مؤثرترین آن‌ها، تحدید دوره انتصاب است زیرا موجب حفظ احساس مسئولیت مناسب در برابر مردم می‌گردد.»

درباره الکساندر همیلتن، جیمز مدیسن و جان جی، نویسندگان کتاب «مقالات فدرالیست»
الکساندر همیلتن (Alexander Hamilton)، متولد 1755 یا 1757 و درگذشته به سال 1804)، انقلابی، مفسر و سیاستمدار امریکایی و از بنیانگذاران ایالات متحده امریکا است. همیلتن یک مفسر سیاسی بانفوذ و مروج قانون اساسی ایالات متحده امریکا بود. او همچنین بنیانگذار روزنامۀ نیویورک پست و حزب فدرالیست، بنیانگذار نظام مالی و گارد ساحلی ایالات متحده امریکا، نویسنده سیاست‌های اقتصادی دولت جُرج واشنگتن و اولین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده امریکا بود.

جیمز مدیسن (James Madison)، متولد 1751 و درگذشته به سال 1836، سیاستمدار، دیپلمات و از بنیانگذاران ایالات متحده امریکا و چهارمین رییس جمهور این کشور است. مدیسن، به‌خاطر نقش محوری‌اش در تهیه و ترویج قانون اساسی امریکا و منشور حقوق این کشور، به‌عنوان «پدر قانون اساسی» مورد ستایش قرار گرفته است.

جان جی (John Jay)، متولد 1745 و درگذشته به سال 1829، سیاستمدار و دیپلمات امریکایی و از بنیانگذاران ایالات متحده امریکا است. جی دومین فرماندار ایالت نیویورک و اولین رییس دادگستری امریکا بود. او در بیشتر دهۀ 1780 میلادی هدایت سیاست خارجی امریکا را به‌عهده داشت. جان جی همچنین از رهبران مهم حزب فدرالیست بود.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «مقالات فدرالیست»
کتاب «مقالات فدرالیست: تفسیری جامع بر قانون اساسی ایالات متحده آمریکا» با ترجمه و مقدمۀ مسعود عالمی و افزوده‌هایی از مترجم در بخش پیوست‌های کتاب، در انتشارات مینوی خرد منتشر شده است. مسعود عالمی، متولد 1338، داستان‌نویس، مترجم و وبلاگ‌نویس ایرانی مقیم امریکاست. از عالمی رمانی با عنوان «گسست‌ها» به زبان انگلیسی منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «مقالات فدرالیست» در گودریدز: 4.09 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down