کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند
آنچه در مدرسه به شما یاد نمی دهند شابک: 9786226977999 128 صفحه 160 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 آنچه مدرسه دهند آلن دوباتن توران عالی علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

708,750 ریال 945,000 ریال

ناشر: کتاب سرای نیک

چاپ سوم

کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» اثری از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
آیا کسانی که در مدرسه موفق‌اند لزوماً از پس مشکلات مختلف زندگی‌شان برمی‌آیند؟ مدرسۀ زندگی آلن دو باتن در کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» به ما می‌گوید که چنین نیست.
کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند»، با عنوان اصلی What They Forgot To Teach You At School، کتابی شیرین و رندانه و تأمل‌برانگیز در نقد اسطورۀ مدرسه است.
در کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» سخن از این است که آموزش‌های مدرسه، برخلاف آنچه وانمود می‌شود، مهارت‌های غلبه بر مشکلات زندگی را به ما یاد نمی‌دهد و ما را در روابط عاطفی و اجتماعی و زندگی شغلی و چیرگی بر ترس‌ها و اضطراب‌ها و نگرانی‌هایمان یاری نمی‌کند و برای زندگی عملی مهارت‌هایی متفاوت با آنچه در مدرسه یاد می‌گیریم لازم است.
در یک کلام می‌توان گفت که کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» به ما می‌گوید که آموزش‌های انتزاعی و رقابتی مدرسه به درد زندگی عملی نمی‌خورد. این کتاب همچنین، به‌شیوۀ معمولِ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»، به آموزش مهارت‌های لازم برای رسیدن به رضایت از زندگی می‌پردازد.
متن اصلی کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» اولین بار در سال 2021 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند»
در کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» با نگاهی نقادانه به آموزه‌های مدرسه پرداخته شده است. این کتاب البته به ما نمی‌گوید که باید از آموزه‌های مدرسه و فرمان‌های اولیای مدرسه سرپیچی کرد، بلکه می‌گوید چگونه درظاهر، مطیع اوامر مدرسه باشیم اما رندانه آن‌ها را چندان به جِد نگیریم و حواسمان باشد که این اوامر، زندگی عملی آینده را به کار نمی‌آیند و در اموری نظیر عشق و روابط عاطفی و اجتماعی و انتخاب شغل و مشکلات و اضطرابهای مختلفی که انسان در زندگی با آن‌ها درگیر است حرفی برای گفتن ندارند.
کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» مدرسه را از این لحاظ که اطاعت از صاحب‌منصبان و بالادستی‌ها را، به‌عنوان متولیان مردم و کسانی که خیر و صلاح مردم را بهتر از خودشان می‌دانند، نهادینه می‌کند مورد انتقاد قرار می‌دهد. این کتاب همچنین آموزه‌های مدرسه، از این لحاظ که خلاقیت و نوآوری را در آدمی شکوفا نمی‌کند و بیشتر در بند یادگیری آموزه‌های پیشین و قدیمی و پیروی از آن‌هاست، نقد می‌کند و همچنین به نقد نظام رقابتیِ نمره‌محورِ مدرسه می‌پردازد و نشان می‌دهد که مدرسه چگونه اضطرابهایی را چنان در وجود آدمی نهادینه می‌کند که تا سالها بعد از دوران مدرسه هم در وجود انسان می‌مانند.
در کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» یاد می‌گیریم که چطور در عین رعایت مقررات و انجام تکالیف مدرسه، به این مقررات و تکالیف با نگاهی نقادانه بنگریم و آن‌ها را بعد از دوران مدرسه به فراموشی بسپاریم و زندگی عملی خود را در بزرگسالی با یادگیری مهارت‌هایی کاربردی‌تر سامان دهیم. کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند»، ضمن توجه دادن ما به کاستی‌های آموزه‌های مدرسه در زمینۀ مهارت‌هایی که زندگی عملی ما را به کار می‌آیند و آن را بهبود می‌بخشند و رضایت از زندگی را در ما افزایش می‌دهند، می‌کوشد که این مهارت‌ها را به زبانی شیرین و به‌صورتی ملموس به ما بیاموزد.

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش پا افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزهایی را بیاموزد که به درد زندگی روزمرة شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برندۀ جایزۀ «یاران شوپنهاور» در جشنوارۀ نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند»
کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» با ترجمۀ توران عالی در انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است. از این کتاب ترجمۀ فارسی دیگری هم، به‌قلم نوشین تاجیک و با عنوان «آنچه فراموش کرده‌اند در مدرسه به شما بیاموزند»، در انتشارات یوبان منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «آنچه در مدرسه به شما یاد نمی‌دهند» در گودریدز: 4.05 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down