کتاب | علوم انسانی | ادبیات | ادبیات فرانسه | مادام بوواری
مادام بوواری شابک: 9789643059422 388 صفحه 360 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1200 مادام بوواری گوستاو فلوبر مهدی سحابی علوم انسانی ادبیات ادبیات فرانسه

2,115,000 ریال 2,350,000 ریال

ناشر: مرکز

چاپ سی و دوم

کتاب «مادام بوواری» نوشته «گوستاو فلوبر»
کتاب «مادام بوواری» نوشته «گوستاو فلوبر» یکی از مشهورترین و برجسته‌ترین رمان‌های فرانسوی است. رمان «مادام بوواری» با ماجراهای عاشقانه یک پیشنهاد خوب برای مطالعه است. کتاب حاضر در تاریخ ادبیات داستانی اهمیت ویژه‌ای دارد. گوستاو فلوبر در دهه 1850 نویسنده‌ عینی و واقع‌گرایی بوده که در داستانش به عواطف آدمی توجه کرده است. عواطف و احساساتی که غالبا نادیده گرفته می‌شوند یا به گونه‌ای تحقیر آمیز با آن برخورد می‌شود. زمانی که هنوز علم روانشناختی و روانکاوی «فروید» و «یونگ» و دیگر متخصصان رواج نداشت، فلوبر با نگرشی دقیق رفتارها و عواطف بشر در رفتارهایی متقابل در رمان «مادام بوواری» به تصویر می‌کشد. عشق‌هایی که ناتمام و نیمه رها می‌شوند و سرانجامی ندارند. شخصیت زن در داستان فلوبرآنچنان با اهمیت است که تاکنون مورد توجه تحلیل‌گران و منتقدان بسیاری قرار گرفته است. درباره رمان «مادام بوواری» و شخصیت زن داستان در طی این سال‌ها مقاله و پایان‌نامه‌های زیادی نوشته شده است. تحلیل‌هایی هم در قالب کتاب از داستان نوشته و منتشر شده است که عمیق و موشکافانه هستند. قابل ذکر است: کتاب «مادام بوواری» از سوی خوانندگان بسیاری مورد تهدید قرار گرفت و سرگردانی عشق و ماجراهایش به غیر اخلاقی بودن متهم شد. غافل از اینکه جستجوی عشق حقیقی برای بشر یکی از معضلات و نگرانی‌های او بوده و همچنان هم هست. دختری روستایی در نیمه نخست قرن نوزدهم چنان شیفته و مجذوب عشق و قدرت و ثروت است که رفتارش تغییر می‌کند. تغییری که او را به سمت رفتارهای مردانه می‌کشاند.
همچنین داستان «مادام بوواری» مورد توجه هنر هفتم بوده و بارها مورد اقتباس قرار گرفته است. فیلم ساخته شده از ژان رنوار در سال 1934 اولین آنهاست. سپس چند مجموعه تلویزیونی و تئاتر موزیکال از رمان ساخته شد. در سال 1991 فیلم دیگری از رمان به روی پرده سینما رفت. فیلم «مادام بوواری» در سال 2015 به کارگردانی سوفی بارتز از تازه‌ترین اقتباس‌های رمان به شمار می‌رود.

مروری بر کتاب «مادام بوواری
در ابتدای رمان عاشقانه «مادام بوواری» متوجه موضوعی می‌شویم. مادری، فرزند پسرش را برای تحصیل پزشکی فرستاده است. ماجرای پزشک شدن پیش می‌رود تا پسر پزشک شود. شارل بوواری حالا پزشک تازه‌کاری است که درآمد چندانی ندارد. اتفاقاتی رخ می‌دهند و او با دختری پولدار به نام «اِما»برای دومین مرتبه ازدواج می‌کند. ولی ماجرا به همین سادگی نیست. مادام بوواری در جستجوی عشق است. او مردان زیادی را می‌خواهد در این عشق سهیم می‌کند. ولی کمی بعد با سرخوردگی دنبال پناه دیگری می‌گردد. شارل مردی ساده است که با همسرش بسیار تفاوت دارد. با اینکه پزشک روستاست، ولی توانایی خاص و قابل ذکری ندارد. او درباره شهوترانی همسرش چیزی نمی‌داند. شارل همیشه درگیر جبران کارهای ناقص و ناتمام خودش است. رودولف بولانگه یکی از مردان ثروتمند روستایی است که «اِما» یا همان مادام بوواری معشوقه‌اش می‌شود. درست لحظه بزنگاه مادام بوواری را ترک می‌کند. زمانی که مادام بوواری به شدت شیفته و وابسته‌ اوست. ضربه سختی به اِما وارد می‌شود و دچار شکست روحی می‌شود.
دیگری آقای اومه است. او نشان لژیون دونور فرانسه را دارد. نشانی که بالاترین درجه افتخار در کشور فرانسه است. آقای اومه با عنوان داروساز روستا به خانواده بوواری نزدیک می‌شود. او با عقاید آتئیستی‌اش بر مادام بوواری تأثیرگذار می‌شود. تفکر و نگرشی تازه در مادام شکل می‌گیرد. آقای لورو هم تاجر سوءاستفاده‌گری است که «اِما» را اغفال می‌کند. او از جنس‌هایی که به مادام بوواری نسیه می‌فروشد سود بسیاری می‌برد. در حقیقت او از فروپاشی خانواده بوواری بسیار سود می‌برد. عشق و نفرت همپای هم در داستان پیش می‌رود و بر زیبایی و جذابیت داستان می‌افزاید.

درباره «گوستاو فلوبر» نویسنده کتاب «مادام بوواری
گوستاو فوبر نویسنده نامدار فرانسوی در سال 1821 به دنیا آمد. دیدگاه رئالیستی یا واقع‌گرایی او با نثر زیبا و غنی از آرایه‌های ادبی او را به شهرت جهانی رساند. فلوبر از نویسندگان مشهوری بود که تأثیر زیادی بر دیگر نویسنده‌ها داشت. امیل زولا، گی دو موپاسان، آلفونس دوده، از نویسندگان تحت تأثیر فلوبر بودند. گوستاو فلوبر را یکی از پیشروان سبک ناتورالیسم یا سبک طبیعی نامیده‌اند. سبکی که زمینه‌ای برای جنبش رئالیسم بود. فلوبر نویسنده را با نقاش مقایسه می‌کند و اعتقاد دارد: نویسنده هم باید مانند نقاش همه ظرافت‌ها و جزئیات را که با احساس آدمی سر وکار دارند بیان کند. فلوبر همچنین معتقد است: «تنها راه رسیدن به حقیقت، هنر واقعی است.» از دیگر کتاب‌های گوستاو فلوبر می‌توان «تربیت احساسات»، «سفری به دوزخ»، «خاطرات یک دیوانه»، «رؤیایی از دوزخ»، «سالامبو»، «نامه‌هایی به شهرداری روآن و بووار و پکوشه» را نام برد. بهتر است بدانید: کتاب «تربیت احساسات» هم یکی دیگر از معتبرترین کتاب‌های فلوبر است.

درباره ترجمه فارسی کتاب «مادام بوواری
رمان «مادام بوواری» تاکنون بارها به فارسی برگردانده شده است. مترجمان بسیاری رمان را برای مخاطب فارسی ترجمه کرده‌اند. در کتاب «تاریخ ترجمه ادبی از فرانسه به فارسی» به چندین مترجم اشاره شده که عبارتند از: «محمود پورشالچی»، «ربیع مشفق همدانی»، «محمد قاضی با همکاری رضا عقیلی»، «داریوش شاهین»، «محمد مهدی فولادوند»، «مهدی سحابی» و «مهستی بحرینی».
نسخه کنونی که در دسترش شماست؛ «مهدی سحابی» ترجمه کرده و توسط نشر مرکز منتشر شده است.

رتبه کتاب «مادام بوواری» در گودریدز: 3/82 از 5

ادامه keyboard_arrow_down