کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | تاریخچه | گفت و گو با مترجمان
گفت و گو با مترجمان شابک: 9789644163081 354 صفحه 358 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 220 مترجمان محمد حسین بحرانی علوم انسانی علوم سیاسی تاریخچه

384,000 ریال 480,000 ریال

ناشر: آگاه

چاپ چهارم

طبقۀ متوسط
طبقۀ متوسط در ایران به واسطه مدرنیزاسیون و تأسیس نهادهای مدرن و رشد شهرنشینی گسترش یافت. این طبقه در مبارزات سیاسی نیز حضوری پررنگ داشت. رشد این طبقه در ایران در دوره‌ای این تصور را پدید آورد که در چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی این کشور دست بالا را داشته باشد و نقش اصلی را در فرایند تحول و نوسازی جامعه ایران ایفا کند. در عمل اما وضع به گونه‌ای دیگر رقم خورد و در ایرانِ اواخر قرن بیستم این گروه‌ها و اقشار سنتی جامعه بودند که در سیاست و اقتصاد دست بالا را داشتند و گفتمان آنها گفتمان مسلط در این سالها بود. دلیل این اتفاق موضوعی است که محمدحسین بحرانی در کتاب طبقۀ متوسط و تحولات سیاسی در ایران معاصر (1320 – 1380) به آن پرداخته است. بحرانی در این کتاب ضمن بررسی تحولات سیاسی ایران معاصر، با تمرکز بر وضعیت و جایگاه قشرهای میانی سنتی و جدید جامعه ایران و تغییر و تحولات این قشرها در دوره‌های پیش و پس از انقلاب ایران، دلیل پررنگ شدن جایگاه طبقۀ سنتی در سیاست و اقتصاد و نقش طبقۀ متوسط در تحولات سیاسیِ کشور را بررسی و تحلیل کرده است.
کتاب شامل پنج فصل است با عنوانهای «رویکرد نظری»، «ساختار و تحولات قشربندی اجتماعی»، «گفتمان‌ها و تحولات سیاسی پیش از انقلاب»، «گفتمان‌ها و تحولات سیاسی پس از انقلاب» و «سرانجام پژوهش».
کتاب طبقۀ متوسط و تحولات سیاسی در ایران معاصر (1320 – 1380) با عنوان فرعی پژوهشی در گفتمان‌های سیاسی قشرهای میانی ایران در انتشارات آگاه منتشر شده است.
رتبه گودریدز: 2 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down