کتاب | دانش | علم و فناوری | عمومی | میل به شگفتی: چگونه یک دانشمند ساخته می شود
میل به شگفتی: چگونه یک دانشمند ساخته می شود شابک: 9786002535153 336 صفحه 329 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 شگفتی: چگونه دانشمند ساخته ریچارد داوکینز اعظم خرام دانش علم و فناوری عمومی

1,485,000 ریال 1,980,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب میل به شگفتی؛ چگونه یک دانشمند ساخته می‌شود؟ اولین جلد از خاطرات و زندگی‌نامه خود نوشت ریچارد داوکینز است. داوکینز زیست‌شناس فرگشتی مشهور و عضو انجمن سلطنتی علوم و انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا است. او در کتاب ژن خودخواه از دوران کودکی خود نوشته است و این کتاب، ادامه زندگی او را دربرمی‌گیرد.
کتاب میل به شگفتی؛ چگونه یک دانشمند ساخته می‌شود؟ اولین جلد از خاطرات و زندگی‌نامه خود نوشت ریچارد داوکینز است.
ریچارد داوکینز در میل به شگفتی، که زندگینامه خود نوشت او از اوایل زندگیش است در مورد هوشیاریش در آکسفورد و چگونه کشیده شدن به سمت نوشتن ژن خودخواه گفته است. او تصویر شاداب و سرزنده‌ای از دوران کودکی بی‌غل وغش خود در آفریقای استعماری ترسیم کرده، که پر است از حضور اجداد رنگین پوست خود، والدین مهربان و خصوصیت عجیب و غریب زندگی مستعمراتی درست پس از جنگ جهانی دوم. کتاب میل به شگفتی جلد اول زندگینامه اوست که از بدو تولد تا سنی که کتاب زن خودخواه را نوشته در بر می‌گیرد و جلد دوم مربوط به باقی عمر اوست.

در بخشی از کتاب میل به شگفتی می‌خوانید:
ژن‌ها و کلاه آفتابگیر
«کلینت، از آشنایی با شما خوشحال شدم.» این جمله دوستانه مسئول کنترل پاسپورت‌ها نشان می‌داد که نمی‌داند اسم کامل انگلیسی‌ها گاهی وقت‌ها با اسم فامیلی‌شان شروع می‌شود و به دنبالش اسمی را که والدینشان برایشان انتخاب کرده‌اند می‌آورند. اسم من هم همیشه ریچارد بوده است. همان طور که اسم پدرم جان است. نام کلینتون که در اول اسم‌مان می‌آید چیزی است که تقریبا من هم مثل والدینم آن را فراموش کرده بودم. کلینتون برای من زائد ناخوشایندی است که اگر نبود خوشحال‌تر می‌شدم. گرچه این اسم باعث می‌شود اول اسمم مثل چارلز رابرت داروین با حرف C شروع شود. اما صد افسوس که هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد که وزارت امنیت ایالات متحده به بررسی کفش‌ها و حتی خمیردندان‌ها قانع نمی‌شود و تصویب کرده که هر کس وارد آمریکا می‌شود باید دقیقا با اولین اسمی که در پاسپورتش ثبت شده نامیده شود. بنابراین من هم مجبور شدم از هویتی که یک عمر با آن سر کرده بودم صرف نظر کنم و ریچارد را کنار بگذارم و به خودم خاطرنشان کنم که نامم کلینتون. ر.داوکینز است، و با همین نام بلیت رزرو کنم و یا فرم‌های مهمی را پر کنم. فرمهایی که در آن‌ها مسافران باید صریحا اعلام کنند که بعد از ورود به خاک آمریکا قصد ندارند با دست خالی نظام آمریکا را سرنگون کنند؟
در هر حال کلینتون ریچارد داوکینز، اسمی است که در شناسنامه و پاسپورت من ثبت شده. نام پدرم هم کلینتون جان داوکینز است. دست بر قضا، گویا پدرم تنها کسی نبود که با نام Dawkins. C ) در روزنام تایمز به عنوان پدر پسری که در مارس 1941 در بیمارستان خصوصی اسکوتن، شهر نایروبی به دنیا آمد ثبت شده بود. کشیشی با نام کاتبرد داوکینز هم که مبلغ مذهبی کلیسای انگلیس بود و هیچ نسبتی با ما نداشت در همان روز صاحب پسری شده بود. این تشابه اسمی باعث شد مادرم سیلی از پیام‌های تبریک اسقف‌ها و کشیش‌هایی که در انگلستان بودند را دریافت کند. گرچه مادرم اصلا آن‌ها را نمی‌شناخت اما در هر حال آن‌ها دعای خیر و برکت الهی را نثار پسر تازه به دنیا آمده‌اش می‌کردند.

ادامه keyboard_arrow_down