کتاب | علوم انسانی | فلسفه | اندیشه و تفکر | سوژه، استیلا و قدرت
سوژه، استیلا و قدرت شابک: 9789643127015 334 صفحه 393 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 350 سوژه، استیلا قدرت گروهی از نویسندگان نیکو سرخوش افشین جهاندیده علوم انسانی فلسفه اندیشه و تفکر

1,660,000 ریال 2,000,000 ریال

ناشر: نشر نی

چاپ نهم

سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو
قدرت چگونه عمل می‌کند؟ گروهی از متفکران معتقدند که با سرکوب سوبژکتیویته. اما میشل فوکو بر این عقیده است که اعمال قدرت با ارتقا و پرورش سوبژکتیویته صورت می‌گیرد نه با سرکوب آن. پیتر میلر در کتاب «سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو» به بررسی دیدگاه‌های سه متفکر مکتب فرانکفورت و میشل فوکو درباره رابطه قدرت و سوبژکتیویته پرداخته است.
میلر در این کتاب، چنانکه در پیش‌گفتار آن اشاره می‌کند، بین استیلا و قدرت تمایز قائل می‌شود. او استیلا را همان اعمال زور و سرکوب سوبژکتیویته می‌داند، اما معتقد است که قدرت پدیده‌ای درونی‌تر است که چنانکه فوکو می‌گوید از طریق ارتقای سوبژکتیویته عمل می‌کند نه از طریق سرکوب آن.
کتاب از پیش‌گفتار و دو بخش و یک جمع‌بندی نهایی تشکیل شده است. در بخش اول کتاب دیدگاه‌های سه فیلسوف مطرح نظریه انتقادی درباره رابطه قدرت و سوبژکتیویته شرح داده شده و مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم به دیدگاه‌های میشل فوکو در این باره پرداخته شده است.
مباحث مطرح‌شده در دو بخش کتاب در هفت فصل تنظیم شده‌اند. فصل اول به دیدگاه‌های ماکس هورکهایمر درباره استیلا و قدرت و سوبژکتیویته اختصاص دارد و فصل‌های دوم و سوم به ترتیب به دیدگاه‌های هربرت مارکوزه و یورگن هابرماس در این باره. در فصل‌های چهارم تا هفتم هم دیدگاه‌های میشل فوکو بررسی شده است.
«سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو» با ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده در نشر نی منتشر شده است.
رتبه گودریدز: 3/40 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down