کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | زنان نامرئی
زنان نامرئی شابک: 9786227280050 384 صفحه 370 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 زنان نامرئی کرولاین کریادو - پرز نرگس حسن لی علوم انسانی جامعه شناسی زنان

1,435,000 ریال 2,050,000 ریال

ناشر: برج

چاپ ششم

کتاب «زنان نامرئی» نوشته «کارولین کریادو پرز»
افشای سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان
Invisible Women
کتاب «زنان نامرئی» نوشته «کارولین کریادو پرز» در زمینه مطالعات زنان نوشته شده است. کارولین در کتابش به نکاتی درباره تبعیض جنسیت اشاره می‌کند. او می‌گوید: برنامه‌ریزان جنسیت را در نظر نمی‌گیرند و به همین دلیل فضاهای عمومی به‌طور پیش‌فرض به فضاهای مذکر تبدیل می‌شود. نیویورک تایمز New York Times درباره کتاب گفته است:
Read this book and then tell me the patriarchy is a figment of my imagination
«این کتاب را بخوانید و سپس به من بگویید پدر سالاری حاصل تصورات من است.»
همچنین Nation اینطور نوشته است:
Brilliant … Invisible Women lays out in impressive detail the many ways that human beings are presumed to be male, as well as the wide-reaching effects of this distorted view of humanity
«زنان درخشان… نامرئی با جزئیات چشمگیر روش‌های زیادی را که انسان فرض می‌کند مرد است و همچنین تأثیرات گسترده این دیدگاه تحریف شده بشریت.»
علاقه‌مندان به مطالعه حوزه زنان و دوستداران مطالعه از خواندن کتاب لذت می‌برند.
قابل ذکر است: در سال 2019 کتاب «زنان نامرئی» توانست جایزه کتاب سال فایننشال تایمز را دریافت کند. همچنین برنده جایزه انجمن سلطنتی علوم بریتانیا در سال 2019 شد.
مروری بر کتاب «زنان نامرئی»
کتاب به موارد نابرابری زنان در مقابل مردان اشاره می‌کند و با مثال‌های واقعی آن را برای خواننده شرح می‌دهد. کارولین کریدو پرز در کتابش اشاره می‌کند که نگاه جوامع نسبت به مسائل‌ مردانه است. او بازگو می‌کند در مواردی که نامی از جنسیت، برده نمی‌شود سوگیری و جهت‌گیری مدنظر مردان هستند ولی اگر منظور زنان باشند حتما به «زن»، «مونث» یا «خانم» اشاره می‌شود. چراکه جنس مذکر را بدیهی فرض می‌کنند. نویسنده با بیان مواردی به بررسی شکاف بین زنان و مردان می‌پردازد و آن را برای خواننده بررسی می‌کند.
در بخشی از کتاب «زنان نامرئی» می‌خوانیم: «پیلار ویاکورتا، معاون امور زنان مجمع متحد نیروهای غیرنظامی، به گاردین توضیح داد که جلیقه‌های بسیار بزرگ باعث می‌شود افسران پلیس مونث دو برابر بی‌حفاظ بمانند: این جلیقه‌ها آن‌ها را به درستی نمی‌پوشانند و «دسترسی افسران زن را به سلاح‌ها، دستبندها و باتوم‌های خود سخت می‌کند.» وقتی صحبت از شاغلان در خط مقدم باشد، تجهیزات حفاظت شخصی با اندازه نامناسب ممکن است مرگ بار باشند. سال 1997 یک افسر پلیس مونث بریتانیایی هنگام استفاده از دربازکن هیدرولیک برای ورود به یک آپارتمان چاقو خورد و کشته شد. او زره خود را درآورده بود، چون وقتی آن را به تن داشت استفاده از دربازکن برایش خیلی دشوار می‌شد. دوسال بعد یک افسر پلیس زن فاش کرد که به خاطر آسیب‌های پوشیدن زره‌اش مجبور شده متحمل عمل جراحی برای کوچک کردن پستان‌های خود شود. پس از گزارش او 700 افسر دیگر از همان نیروی پلیس پیش آمدند تا به جلیقه‌های محافظ معیار معترض شوند.»

درباره نویسنده کتاب «زنان نامرئی»
کارولین کریادو پرز روزنامه‌نگار، فعال مدنی و فمنیسم بریتانیایی است. کارولین در سال 1984 در برزیل به دنیا آمد. او در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در کالج کبل آکسفورد تحصیل کرد. «کریادو پرز» تاکنون توانسته کارزاهای متفاوتی در جامعه مدنی به نفع زنان راه‌اندازی کند و به نتیجه برسد.
در سال 2016 روز 8 مارس مطابق با روز جهانی زن، کارولین متوجه شد در میدان ویست مینستر 11 مجسمه از مردان وجود دارد و مجسمه هیج زنی در آن مکان نیست. او کارزاری برای مجسمه برپا کرد و نامه سرگشاده‌ای به شهردار لندن فرستاد که بعدها در دیلی تلگراف چاپ و منتشر شد. صادق خان شهردار لندن موافقتش را با تغییر اعلام کرد. این حرکت مورد تأیید نخست وزیر وقت «ترزا می» قرار گرفت. در سال 2017 شهردار لندن اعلام کرد که مجسمه‌ای از «میلیسنت فاوست» در میدان نصب خواهد ‌شد. در آوریل 2018 به مناسبت بزرگداشت گسترش حق رأی دادن به زنان در سال 1918 از مجسمه رونمایی شد. همچنین نام 55 زن و 4 مرد که برای حق رأی دادن زنان جنگیده بودند در پایه مجسمه به چشم می‌خورد.
از دیگرکتاب‌های پرز می‌توان به «این کار را مانند یک زن انجام دهید... و دنیا را تغییر دهید» اشاره کرد.
کارولین کریادو پرز به دلیل کارزار تصویر کشیدن زنان روی اسکناس‌های بانکی توانست در سال 2013 برنده جایزه مبارز سال حقوق بشر از گروه فشار آزادی شود.
درباره ترجمه فارسی کتاب «زنان نامرئی»
کتاب «زنان نامرئی» با عنوان فرعی «افشای سوگیری داده‌ها در دنیایی طراحی شده برای مردان» توسط «نرگس حسن لی» به فارسی برگردانده شده است. چاپ و نشر کتاب را انتشارات برج به عهده داشته است.
رتبه کتاب «زنان نامرئی» در گودریدز: 4.1 از 5

ادامه keyboard_arrow_down