کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | زنان در برابر فمینیسم
زنان در برابر فمینیسم شابک: 9786227695045 224 صفحه 245 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 300 زنان برابر فمینیسم جوانا ویلیامز شهرزاد بیات موحد علوم انسانی جامعه شناسی زنان

1,950,000 ریال 2,600,000 ریال

ناشر: اگر

چاپ یکم

کتاب «زنان در برابر فمینیسم» نوشتۀ جوانا ویلیامز
کتابی نقادانه علیه فمینیسم، به‌سود برابری زن و مرد. کتاب «زنان در برابر فمینیسم»، با عنوان اصلی Women vs Feminism: Why We All Need Liberating from the Gender Wars، کتابی است در یادآوری و تبیین ضرورت خلاصی از فمینیسم و جنگ‌های جنسیتی، برای دست‌یابی به آزادی و برابری و جهانی بهتر و آزادتر.
جوانا ویلیامز در کتاب «زنان در برابر فمینیسم» بر این عقیده است که زنانِ امروز، اگر می‌خواهند به زندگی برابر با مردان ادامه دهند و نقشی تمام‌عیار در ساختن آینده ایفا کنند، باید خود را از قیودی که فمینیسم به آن‌ها مقیدشان کرده رها کنند و به احیای واژۀ محبوب فمینسیت‌های دهۀ 60 میلادی، یعنی «آزادی»، بپردازند.
کتاب «زنان در برابر فمینیسم» پیشنهادی است برای گذر از فمینیسم، با این هدف که زنان و مردان در جامعه و جهانی که جنگ‌های جنسیتی را پشت سر گذاشته است، آزاد و رها و فارغ از گفتمان فمینیستی و گفتمان مردسالار، توانمندی‌های واقعی خود را در زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، دریابند و بشناسند و براساس این توانمندی‌ها و به‌دور از جنگ‌وستیز، دوشادوش یکدیگر و در موقعیتی واقعاً برابر، در ساختن آینده‌ای بهتر مشارکت کنند.
متن اصلی کتاب «زنان در برابر فمینیسم» اولین بار در سال 2017 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «زنان در برابر فمینیسم»
آن‌چه در کتاب «زنان در برابر فمینیسم» در کانون توجه نقادانۀ جوانا ویلیامز قرار گرفته است، نقد آن گفتمان غالب و رایج فمینیستی است که از زنان تصویر قربانی را ارائه می‌دهد. جوانا ویلیامز در کتاب «زنان در برابر فمینیسم» بر این عقیده است که، به‌گواه آمار، امروزه دیگر سخن گفتن از زنان، به‌عنوان قربانیان جهان مردسالار، با توجه به موفقیت‌های زنان در جهان امروز، اغراق‌آمیز می‌نماید و وقت آن رسیده است که گفتمان فمینیستی غالب، نقد شود و زنان خود را از سلطۀ این گفتمان خلاص کنند.
جوانا ویلیامز، برای اثبات دیدگاه خود در کتاب «زنان در برابر فمینیسم»، در بخش اول این کتاب از تجربیات امروزی زنان در حوزه‌های آموزش و اشتغال و مادری سخن می‌گوید و فمینیست‌ها را بابت ضعفشان در شناسایی مشکلاتی که زنان، امروزه با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند مورد نقد قرار می‌دهد.
ویلیامز، در ادامۀ رویکرد نقادانۀ خود در کتاب «زنان در برابر فمینیسم»، در بخش دوم این کتاب از تناقض‌هایی سخن می‌گوید که میان موفقیت‌های زنان، آن‌گونه که آمار نشان می‌دهد، و روایت‌هایی که از تحت ستم بودن آن‌ها ارائه می‌شود، وجود دارد. این بخش از کتاب «زنان در برابر فمینیسم» روایت فمینیستی مبتنی بر قربانی بودن زنان و تأثیر این روایت را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.
در بخش سوم و پایانی کتاب «زنان در برابر فمینیسم» هم، فمینیسم، در چشم‌انداز و زمینه‌ای تاریخی، معرفی و مرور و نقد می‌شود. نویسنده در این بخش از کتاب «زنان در برابر فمینیسم» از پیشینۀ فمینیسم و اکنونِ آن سخن می‌گوید و از اینکه دستاوردهایی که فمینیسم در طول تاریخ کسب کرده است چگونه زمینه‌ای برای محدودیت‌هایی فراهم آورده که فمینیسم اکنون با آن‌ها مواجه است.
جوانا ویلیامز در مقدمۀ کتاب «زنان در برابر فمینیسم» توضیح می‌دهد که چرا و چطور به فمینیسم شک کرده و از آن فاصله گرفته و چه عوامل و تجربه‌هایی او را به نقد فمینیسم متمایل کرده است. او همچنین در این مقدمه از دشواری‌های نوشتن کتابی در نقد فمینیسم سخن می‌گوید و از اینکه وقتی عزم نوشتن کتاب «زنان در برابر فمینیسم» را کرده، خود را با چه دشواری‌هایی مواجه دیده است.
کتاب «زنان در برابر فمینیسم» از یادداشتی دربارۀ این کتاب، مقدمه و یازده فصل که در سه بخش، به نام‌های «زندگی امروز زنان»، «روابط خصوصی، نگرانی‌های عمومی» و «فمینیسم در گذشته و حال حاضر»، تنظیم شده‌اند، تشکیل شده است.
فصل‌های یازده‌گانۀ کتاب «زنان در برابر فمینیسم» عبارتند از: «آموزش به منظور موفقیت»، «زنان در محل کار»، «شکاف درآمدی جنسیتی»، «مجازات مادر بودن»، «پیروزمندان یا قربانیان؟»، «رابطه‌ی جنسی و ارتباط»، «مشکل با پسران»، «نه آن فمینیسمی که در عهد مادربزرگ‌های شما بود»، «موضوع شخصی سیاسی است»، «زن بودن» و «نتیجه‌گیری: آیا هنوز به فمینیسم نیاز داریم؟».

دربارۀ جوانا ویلیامز، نویسندۀ کتاب «زنان در برابر فمینیسم»
جوانا ویلیامز (Joanna Williams) مدرس ارشد دانشگاه کنت و سردبیر آموزشی مجلۀ آنلاینِ Spiked است. او همکاری با نشریات دیگری را نیز در کارنامۀ کاری خود دارد.
از آثار جوانا ویلیامز می‌توان به کتاب‌های «آزادی آکادمیک در عصر انطباق» و «مصرف آموزش عالی: چرا یادگیری را نمی‌توان خرید» اشاره کرد.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «زنان در برابر فمینیسم»
کتاب «زنان در برابر فمینیسم» با ترجمۀ شهرزاد بیات موحد در نشر اگر منتشر شده است.
شهرزاد بیات موحد، متولد 1342، مترجم ایرانی است. از ترجمه‌های او می‌توان به کتاب‌های «الیزابت فینچ»، «لبۀ تیغ»، «ماه پنهان است»، «گل‌های هیروشیما»، «ماه و شش پنی»، «قصۀ گل سرخ: داستان عاشقانۀ الهام‌بخش شازده کوچولو»، «داود و جالوت: آدم‌های ضعیف، وصله‌های ناجور و هنر پیکار با غول‌ها»، «اسب سرخ»، «هنر شکست خوردن»، «چگونه با همه کس، همه جا، همه وقت صحبت کنیم»، «راه‌های ساده برای شاد کردن خانواده» و «بادبادک» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم