کتاب | دانش | علم و فناوری | عمومی | فراسوی کوانتوم
فراسوی کوانتوم شابک: 9786002537232 278 صفحه 250 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 فراسوی کوانتوم مایکل تالبوت مریم درودیان دانش علم و فناوری عمومی

1,950,000 ریال 2,600,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ سوم

کتاب «فراسوی کوانتوم» نوشته مایکل تالبوت
Beyond the Quantum
خدا، واقعیت و آگاهی در انقلاب جدید علمی
کتاب «فراسوی کوانتوم» نوشته مایکل تالبوت اطلاعاتی درباره تاریخچۀ مطالعات متافیزیکی به خواننده ارائه می‌کند. کتاب همچنین تاریخچۀ مطالعات فلسفی در مکانیک کوانتوم غرب را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسنده می‌کوشد عجایب خارق‌العاده فیزیک را با واقعیت مدرن برای خواننده ابهام‌زدایی کند. اصطلاح کوانتوم در فیزیک به کمترین مقدار ممکن از یک کمیت، مقدار پایه یا یک کوانتوم آن کمیت می‌گویند. مکانیک کوانتومی هم، نظریه‌ای است که اساس آن بر این فرض‌ها استوار است و به بررسی و مطالعه پدیده‌های در ابعاد اتم یا کوچکتر از اتم می‌پردازد. تالبوت محقق حوزۀ متافیزیک، در کتاب «فراسوی کوانتوم» با بررسی و مطالعات متافیزیکی مفاهیم و اطلاعاتی را برای خواننده بیان می‌کند. تالبوت در مقدمه می‌نویسد: «منظور من از متافیزیک، همۀ گزاره‌هایی‌اند که ابتدا ممکن است پدیده‌های غیرطبیعی به نظر برسند، اما در واقع پدیده‌هایی طبیعی هستند که هنوز به درستی درک نشده‌اند. به عبارت دیگر، هدف من وارد کردن عنصر باورهای ایمانیِ صرف به علم نیست، بلکه فقط فکر می‌کنم متافیزیک امروز، همان فیزیک فردا باشد.»
یادآوری می‌شود: کتاب «فراسوی کوانتوم» سال 1986 نوشته شده است. بنابراین خوانندگان توجه داشته باشند که برخی از موارد و چالش‌های علمی که مایکل تالبوت در کتاب بیان کرده، امروزه دچار تغییر و تحول شده است.

درباره کتاب «فراسوی کوانتوم»
کتاب «فراسوی کوانتوم» با مقدمه‌ای درباره تیم پژوهشگر و فیزیکدانان که آزمایشی خارق‌العاده انجام داده‌اند، آغاز می‌شود و سپس مباحث و یافته‌های فیزیکی را مورد نظر قرار می‌دهد. مکتب‌های فکری درباره قوانین بنیادین فیزیک، اشتباهات رایج دانشمندان و مباحث اینشتین با دیگر دانشمندان از دیگر مواردی است که در کتاب به آن پرداخته می‌شود.
فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: «دوران فیزیک کوانتوم»، «یک واقعیت چند بعدیِ بالاتر»، «طول موج حیات»، «آگاهی چیست و کجاست؟»، «رقص اجزای برهمکنشی»، «ملاقات مجد با گریۀ شرودینگر»، «شواهد ریاضیاتی مبنی بر وجود خدا»، «ذرات مجازی و موجودات مجازی»، «چرا علم از ماوراءالطبیعه می‌ترسد؟»
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«اینشتین در یک کنفراس فیزیک در سال 1930، در یکی از مشهورترین رویارویی‌هایش با بور، ادعا کرد که نقطۀ ضعفی در اصل عدم قطعیت هایزنبرگ یافته است. هدف حملۀ او به‌طور دقیق‌تر، این اصل بود که نه تنها غیرممکن است به طور همزمان مکان و تکانۀ یک کوانتوم را بدانیم، بلکه دانستن انرژی و لحظۀ دقیقی که در آن لحظه، کوانتوم این انرژی را دارد هم غیرممکن است اینشتین در تدوین مطلب انتقادی خود، از معادلۀ مشهورش E=mc استفاده کرد. بر اساس این معادلۀ انرژی، E مانند خود ماده دارای جرم است، بنابراین یکی از راه‌های اندازه‌گیری انرژی به معنای واقعی کلمه وزن کردن آن است. اینشتین با چنین درکی، آن طور که در ادامه می‌آید بحث خود را فرمول‌بندی کرد. جعبه‌ای را که روی یکی از دیواره‌هایش سوراخ دارد در نظر بگیرید. این حفره با شاتری که یک ساعت درون جعبه کنترلش می‌کند، باز و بسته می‌شود. سازوکار ساعت و شاتر به گونه‌ای طراحی شده است که سوراخ را برای یک بازۀ زمانی بسیار کوتاه باز می‌کند و این زمان برای خروج یک فوتون از منبع نورِ داخل جعبه و فرار آن به بیرون جعبه کافی است. ساعت هم برنامه‌ریزی شده تا زمان دقیق آزاد شدن فوتون را ثبت کند. تا اینجا، این طرح‌ریزی منافاتی با اصل عدم قطعیت هایزنبرگ ندارد. مشکل وقتی ایجاد می‌شود که اینشتین پیشنهاد می‌کند کل جعبه، ساعت و سایر وسایل آزمایش، قبل و بعد آزمایش وزن شوند. اینشتین از این طریق خاطرنشان می‌کند که آزمایشگر می‌تواند لحظۀ آزادشدن فوتون اندازه بگیرد. یکی از حاضران در کنفراس نوشته است: «این موضوع بور را شوکه کرد. او در تمام طول بعدازظهر ناراحت بود، از فردی به فرد دیگر مراجعه می‌کرد و سعی می‌کرد آنها را متقاعد کند که این موضوع نمی‌تواند درست باشد و اگر حرف اینشتین صحیح باشد، پایان فیزیک خواهد بود...»

درباره نویسنده کتاب «فراسوی کوانتوم»
مایکل کولمن تالبوت نویسنده آمریکایی است. او متولد سال 1953بود. تالبوت از کودکی علاقه وکنجکاوی نسبت به پدیده‌های متافیزیکی داشت. همین مسأله سبب نوشتن مطالبی در تشریح پدیده‌ها را منجر شده است. او ابتدا نویسنده داستان‌های علمی ـ تخیلی بود ولی پس از مدتی به پرسش‌های فلسفی و متافیزیک علاقه‌مند شد و در همین زمینه تحقیق کرد و مطلب نوشت.
تالبوت نویسندۀ چند کتاب پر فروش بوده که موضوع و محتوای آنها یافتن تشابهاتی میان کوانتوم و رازورزی باستانی است. تالبوت از یک مدل نظری که می‌گوید: جهان مادی مشابه یک هولوگرام است، جانبداری می‌کند.
از کتاب‌های تالبوت می‌توان به «جهان هولوگرافیک (تعلیقات شهیا)» و «عرفان و فیزیک جدید» اشاره کرد.
مایکل تالبوت سال 1992 در سن 38 سالگی بر اثر سرطان از دنیا رفت.

درباره ترجمه فارسی کتاب «فراسوی کوانتوم»
کتاب «فراسوی کوانتوم» با عنوان فرعی «خدا، واقعیت و آگاهی در انقلاب جدید علمی» توسط مریم درودیان به فارسی ترجمه شده است. کتاب حاضر را بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه برای علاقه‌مندان منتشر کرده است.

رتبۀ کتاب «فراسوی کوانتوم» در گودریدز: 4.1 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم