کتاب | دانش | علم و فناوری | عمومی | جاهایی در جهان که مهربانی مهم تر از قانون است
جاهایی در جهان که مهربانی مهم تر از قانون است شابک: 9786227342338 216 صفحه 219 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1400 جاهایی جهان مهربانی قانون کارلو روولی سمانه نوروزی دانش علم و فناوری عمومی

770,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: چترنگ

چاپ دوم

کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است» نوشته کارلو روولّی
Where Rules Are Less There Are Places in the World Important Than Kindness
کارلو روولی قطعه‌هایی از مقالاتش در روزنامه‌ها را در کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهمتر از قانون است» جمع‌آوری کرده است. روولی صحبت شاعران، فیلسوفان و دانشمندانی که از آنها درس گرفته یا چیزهایی آموخته و تحت‌تأثیر قرار گرفته را در روزنامه‌ها و مجلات چاپ می‌کرده، سپس آنها را یکجا در قالب کتاب حاضر جمع‌آوری کرده است. اگر در پی دانستن رازهای هستی، سیاه‌چاله‌های عمیق و دیگر مطالعات علم فیزیک هستید؛ کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است» به این موضوعات اختصاص دارد. کتاب سفری در زمان و مکان دارد و از ارسطو تا امروز حرف‌هایی ارائه می‌دهد. نویسنده با زیرکی از کیمیاگری نیوتن تا اشتباهات انیشتین، پروانه‌های ناباکوف و دانته و بسیاری دیگر سخن می‌گوید.
روولی در مقدمۀ کتاب درباره‌ی عنوان می‌نویسد: «از عبارتی وام گرفته شده که در یکی از مقالات آمده است: عبارتی که شاید چیزی از جان کلام مشترک این مقاله‌ها را برساند. باز هم شاید فقط نشان‌دهندۀ معنای جهانی است که دوست دارم در آن زندگی کنم.»

درباره کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است»
کتاب مجموعه‌ای از مقالات نویسنده است که بین سال‌های 2011 تا 2020 در مجلات و روزنامه‌های ایتالیا چاپ شده است. او در این کتاب سفری آغاز می‌کند و خواننده را با علوم مختلف و تاریخ و فلسفه به سیاه‌چاله‌های ناشناخته در فضا می‌کشاند. دنیایی لبریز از پدیده‌هایی که مطالعه‌ی هر کدام برای خواننده دریچه‌ای روبه رازهای هستی می‌گشاید.
در قسمتی از کتاب با عنوان ارسطوی دانشمند می‌خوانیم:
«انیشتین همان کاری را با فیزیک نیوتن کرد که گالیله و نیوتن با فیزیک ارسطو کرده بودند: او نشان داد که نسخۀ فیزیک نیوتن فقط در تقریب اول خوب است. امروزه می‌دانیم که حتی فیزیک انیشتین هم کامل نیست: وقتی فیزیک کوانتومی وارد معامله شد، فیزیک اینیشتن از کار افتاد. فیزیک اینشتین نیز باید اصلاح شود. ما هنوز به یقین نمی‌دانیم چطور. گالیله فیزیک خود را با طغیان علیه تعصبات یا فراموشی ارسطو بنا نکرد؛ بلکه برعکس، از او چیزهای زیادی آموخته بود و بر همین اساس متوجه شد که چگونه ابعادی از مکتب مفهومی ارسطویی را تغییر دهد. او و ارسطو قیاس‌ناپذیر نیستند و می‌توان دربارۀ آنها گفت‌وگو کرد. من معتقدم که این مورد نیز در مرز میان فرهنگ‌ها، افراد و ملت مختلف قرار دارد. همان‌طور که امروزه دوست داریم تکرار کنیم، درست نیست که جهان‌های فرهنگی مختلف به صورت دوسویه قابل ترجمه و نفوذپذیر به یکدیگر نیستند. برعکس، درست این است که مرز میان نظریه‌ها، رشته‌ها، دوران‌ها، فرهنگ‌ها، مردم و افراد به شکل چشمگیری رخنه‌پذیر تغذیه می‌شود. دانش ما نتیجۀ رشد مداوم این شبکۀ درهم‌فشردۀ مبادلات است. آنچه بیشتر به آن علاقه‌مندیم، دقیقا این تبادلات است: مقایسه، تبادل اندیشه، یادگیری و ساختن از تفاوت. درهم آمیختن و نه جدا نگه داشتن چیزها از یکدیگر.»
همچنین در بخش دیگری از کتاب با عنوان «ایده‌ها از آسمان نمی‌آیند» اینطور آمده است:
«وضوح هوش... ولی فقط پس از «تلاش‌های بسیار». دوهزار و چهارصد سال بعد، الن کن، یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های کنونی، کشف چگونگی ریاضی‌دان شدن فرد را با کلمات زیر شرح داد: پژوهش می‌کند، به پژوهش ادامه می‌دهد، همچنان پژوهش می‌کند و سپس روزی از خلال این پژوهش احساسی شگفت ظاهر می‌شود: نمی‌تواند این باشد! نمی‌تواند این‌طور باشد! چیزی درست کار نمی‌کند. در آن لحظه شما یک دانشمندید.»

درباره نویسنده کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است»
کارلو روولی فیزیک‌دان ایتالیایی و استاد فیزیک دانشگاه اکسی مارسی است. او سال 1956 به دنیا آمد و در دانشگاه بولونیا تحصیل کرد. از روولی با نام پیشروان پژوهش جاذبۀ کوانتوم نام می‌برند. شاخه‌ای از علوم که به دنبال ترکیب نظریۀ عمومی نسبیت انیشتین با مکانیک کوانتوم به وسیلۀ حذف ایدۀ زمان از این نظریه است. کارلو روولی بیشتر فعالیتش در زمینه‌ی گرانش کوانتوم بوده است. او بنیان‌گذار تئوری گرانش کوانتومی حلقه نیز شناخته می‌شود. کتاب «هفت درس کوتاه از فیزیک» او یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا شد و فروش کتاب به زبان اصلی یعنی ایتالیایی از کتاب‌های پرفروش ایتالیا هم بیشتر بوده است. از دیگر کتاب‌های روولی می‌توان به «به نام حقیقت آن چیزی نیست که به نظر می‌آید» اشاره کرد. او در این کتاب از گسترش فیزیک از یونان قدیم تا امروز سخن می‌گوید. بهتر است بدانید: آثار بسیاری از کارلو روولی به فارسی ترجمه شده است. آثار روولی عبارتند از: «هفت درس کوتاه درباره فیزیک»، «روی دیگر حقیقت؛ سفر به گرانش کوانتومی»، گفتارهایی از فیزیک»، «سیر زمان» و «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است»

درباره ترجمه فارسی کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است»
کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است» توسط «سمانه نوروزی» به فارسی ترجمه شده است. ترجمه نوروزی را نشر چترنگ چاپ و راهی بازار کتاب ایران کرده است. قابل ذکر است: نشر چترنگ تاکنون 4 اثر از کارلو روولی نویسنده کتاب حاضر را برای علاقه‌مندان فارسی چاپ و منتشر کرده است.

رتبه کتاب «جاهایی در جهان که مهربانی مهمتر از قانون است» در گودریدز: 4.2 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم