کتاب | علوم انسانی | نظریه و نقد ادبی | یادداشت ها و نامه ها | نامه های زندان نلسون ماندلا
نامه های زندان نلسون ماندلا شابک: 9786002535887 664 صفحه 1000 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 770 نامه زندان نلسون ماندلا سم ونتر اکرم ورشوچی فرد علوم انسانی نظریه و نقد ادبی یادداشت ها و نامه ها

2,700,000 ریال 3,600,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ یکم

کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» به‌گردآوری سم ونتر
اسنادی مکتوب از تاب‌آوری و امید. کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا»، با عنوان اصلی The Prison Letters of Nelson Mandela، گزیده‌ای‌ست از نامه‌هایی که نلسون ماندلا، رهبر بزرگ و برجستۀ مبارزه با تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی، در دوران طولانی و بیست‌وهفت‌سالۀ زندان نوشته است؛ دورانی سخت که ماندلا آن را با امیدی بزرگ تاب آورده است و نامه‌های او در کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» خود به‌خوبی این را نشان می‌دهند.
نامه‌های افراد بزرگ و تأثیرگذار منابعی‌اند که از طریق آن‌ها می‌توان هم شخصیت آن‌ها را بهتر و دقیق‌تر شناخت و به ابعادی از زندگی شخصی و خصوصی‌شان پی برد و هم افکارشان و شیوه نگاهشان به مسائل گوناگون را دریافت و دانست که آن‌ها چگونه و با چه روحیه و طرز فکری توانسته‌اند بر سخت‌ترین موانع فائق آیند و اهداف خود را دنبال کنند و به آن‌ها دست یابند. کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» نیز حاوی نامه‌هایی‌ست از این دست. در این کتاب می‌بینیم که یک مبارز سرسخت راه آزادی و عدالت و دموکراسی چگونه سال‌های سخت و طولانی زندان را تاب آورده و تن به نومیدی نداده و از پای ننشسته است.
در کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» تحولات فکری و زندگی شخصی و سیاسی و اجتماعی او را در سال‌هایی طولانی دنبال می‌کنیم و تصویری از زندگی یکی از افراد مؤثر جهان به دست می‌آوریم.
چارلین هانتر ـ گالت در نشریۀ «نیویورک تایمز» نامه‌های ماندلا در این کتاب را «جانسوز، تأثرآور و تأثیرگذار» وصف می‌کند و می‌نویسد: «این کتاب خوانندگان خود را با بی‌بدیل‌ترین شواهد حاکی از تحول فکری ماندلا و تبدیل شدن او به یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان اخلاقی عصر حاضر روبرو می‌کند... ماندلا با استفاده از کلمات به‌منزلۀ تنها سلاح خود و با ارائۀ دفاعیات حقوقی، صبورانه مبارزه کرد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان بین فصاحت و شیوایی کلام او در نامه‌هایش و صداقت و راست‌اندیشی‌اش تفکیک قائل شد.»
همچنین باب دراگین در «لس آنجلس تایمز» درباره کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» می‌نویسد: «از آنجایی که این نامه‌ها بیانگر افکار و احساسات ماندلا در لحظات واقعی زندگی هستند، امکان مشاهده روند رشد و تحول فردی و سیاسی او از دریچه‌ای تازه را فراهم می‌سازد. مهم‌تر اینکه، این نامه‌ها به ما می‌گویند که ماندلا چگونه از آن حبس طولانی و طاقت‌فرسا جان سالم به‌در برد و هیچ خدشه‌ای به شور و شوق و پایبندی اخلاقی او وارد نشد.»
مجلۀ «بوک ‌لیست» (نشریۀ انجمن کتابخانه‌های آمریکا) کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» را «روایتگر ماجرای محرمانۀ زندگی و فعالیت‌های این مبارز راه آزادی» معرفی می‌کند و می‌نویسد: «مجموعه نامه‌های ماندلا در این کتاب به‌عنوان اسناد و شواهد تاریخی کاملاً بی‌واسطه، بر هوش سرشار، فداکاری، نظم و انضباط، رشادت و تهور این قهرمان بزرگ در زمینۀ احیا و برقراری حقوق مدنی صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد که او تا چه حد در این عرصه احساس تعهد می‌کرد و سرانجام توانست جهان را متحول کند.»
کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» توسط سم ونتر گردآوری شده و با توضیحات راهگشایی از او درباره این نامه‌ها همراه است و همچنین با پیش‌گفتاری به‌قلم زاماسوازی دلامینی ـ ماندلا، نوه نلسون ماندلا.

مروری بر کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا»
در کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» تنها با متنِ گزیده‌هایی از نامه‌های ماندلا مواجه نیستیم. یکی از وجوه اهمیت این کتاب، توضیحاتی است که سم ونتر، گردآورنده و ویراستار کتاب، به این نامه‌ها افزوده است. توضیحات ونتر و همچنین مقدمۀ او بر کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» کمک می‌کند که این نامه‌ها را بهتر درک کنیم و پس‌زمینه‌ای از دوران و شرایطی که نامه‌ها در آن‌ها نوشته‌شده به دست آوریم و نامه‌های ماندلا را در این پس‌زمینه بخوانیم. ونتر در مقدمۀ کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» درباره شرایط نامه‌نگاری زندانیان سیاسی در آفریقای جنوبی، در دوران طولانی‌ای که ماندلا در زندان بود و محدودیت‌ها و سانسوری که بر نامه‌های این زندانیان اعمال می‌شد توضیحات جالبی می‌دهد و خواندن این توضیحات ما را هرچه بیشتر به حال‌وهوای نامه‌های ماندلا نزدیک می‌کند و باعث می‌شود که بدانیم این نامه‌ها در چه شرایط و تحت چه محدودیت‌ها و قوانین سختی نوشته شده‌اند.
با خواندن کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» هم حیات فکری و زندگی شخصی ماندلا را در دوره‌ای طولانی دنبال می‌کنیم و هم تصویری از مقطعی از تاریخ آفریقای جنوبی و دوران استقرار نظام آپارتاید در این کشور و مبارزه با این نظام به دست می‌آوریم.
کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» با پیش‌گفتاری از زاماسوازی دلامینی ـ ماندلا، نوه نلسون ماندلا، آغاز می‌شود. در بخشی از این پیش‌گفتار می‌خوانید: «پدربزرگ طی دوران حبس خود، صدها نامه نوشت. گزیده‌ای از این نامه‌ها که در کتاب حاضر آورده شده، خوانندگان را نه‌تنها از نزدیک با نلسون ماندلا به‌عنوان کنشگری سیاسی و فردی محکوم به زندان آشنا می‌سازد بلکه با نلسون ماندلا به‌عنوان وکیل، پدر، همسر، عمو و دوست نیز آشنا می‌سازد و نشان می‌دهد که دوران طولانی حبس و دور بودن از زندگی روزمره نتوانسته مانع او شود تا تمامی نقش‌های خود را ایفا کند. کتاب حاضر، دوران تاریک تاریخ سرزمین آفریقای جنوبی را مرور می‌کند. نظام حاکم آپارتاید مردم این سرزمین را که از نژادهای مختلف بودند، مورد ظلم و ستم قرار می‌داد و کسانی که با این نظام مخالفت می‌کردند، متحمل مجازات‌های وحشتناکی می‌شدند. نامه‌های پدربزرگ به‌منزلۀ سند و مدرکی است که بر آزار و شکنجه‌های مداومی که مادربزرگ متحمل شده، صحه می‌گذارد.»

درباره سَم وِنتر، گردآورنده و ویراستار کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا»
سَم وِنتر، متولد آفریقای جنوبی، روزنامه‌نگار و گزارشگر سابق آسوشیتدپرس و پژوهشگر ارشد بنیاد نلسون ماندلا است. او در سال 1990 شاهد آزادی نلسون ماندلا از زندان بود و این اتفاق را پوشش خبری داد. تمرکز اصلی وِنتر بر مبارزات ضدآپارتاید و انتقال حکومت آفریقای جنوبی از رژیم آپارتاید به دموکراسی بود. وِنتر یکی از ویراستاران کتاب پرفروش «خودگویی‌های من، نلسون ماندلا» است و در گردآوری چندین کتاب مشارکت و همکاری داشته که از آن جمله‌اند: «یادداشت‌هایی برای آینده: سخنان حکیمانه» اثر سِلو هاتانگ و دو آبرامز، «491 روز: شماره زندان 69/ 1323» اثر وینی مادیکیسلا ـ ماندلا با همکاری سواتی دلامینی و «چیزی برای نوشتن درباره خانه: خاطراتی از دل تاریخ» با همکاری کلود کولار.
وِنتر همچنین با همکاری احمد کاترادا، که از قهرمانان مبارزات ضدآپارتاید بوده، کتاب «مکالماتی با یک روح نجیب» را نوشته است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا»
کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» با ترجمۀ اکرم ورشوچی‌فرد و همراه با یادداشتی از مترجم، در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است. اکرم ورشوچی‌فرد متولد 1351 است. او کتاب «پیش به‌سوی زندگی: سفر دختری از کره شمالی برای رسیدن به آزادی» را نیز به فارسی ترجمه کرده است.

رتبۀ کتاب «نامه‌های زندان نلسون ماندلا» در گودریدز: 4.08 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down