کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | برآمدن اقتدارگرایی
برآمدن اقتدارگرایی شابک: 9786220404033 232 صفحه 240 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 برآمدن اقتدارگرایی گری وینر شهریارخواجیان علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

722,500 ریال 850,000 ریال

ناشر: ققنوس

چاپ یکم

کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» ویراستۀ گری وینر
اقتدارگرایی چرا دوباره در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم سربرآورد و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟ کتاب «برآمدن اقتدارگرایی»، با عنوان اصلی The Rise of Authoritarianism، مجموعه‌ای است از جُستارهایی که حول این پرسش می‌گردد.
در جُستارهای کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» به موضوعاتی چون اقتدارگرایی جدید و جوانب و شکل‌های گوناگون و پیامدهای آن، از جمله تهدید آن برای دموکراسی، پرداخته شده است و همچنین به این موضوع که شیوه مؤثر مقابله با اقتدارگرایی چیست.
کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» از خاستگاه‌های اقتدارگرایی جدید سخن می‌گوید و نیز به این موضوع می‌پردازد که چرا در بعضی جوامع، مردم خود به استقبال اقتدارگرایی و دولت اقتدارگرا رفته‌اند.
کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» متشکل از جستارهایی است که به‌ویراستاری گری وینر در یک کتاب گرد آمده‌اند. این کتاب، جزوی از مجموعه‌ای‌ست با عنوان «دیدگاه‌های جهانی» که در انتشارات گرین‌هَوِن منتشر می‌شود. چنانکه در پیشگفتار کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» درباره مجموعۀ «دیدگاه‌های جهانی» توضیح داده شده، هر مجلد از این مجموعه «نگاهی گسترده به موضوعی که برای دنیا اهمیت دارد ارائه می‌دهد» و «دانش‌آموزان راهنمایی، دبیرستان و پیش‌دانشگاهی و به طور کلی تمام کتابخوان‌ها می‌توانند از مجموعۀ دیدگاه‌های جهانی بهره بگیرند تا پیچیدگی‌های مرتبط با هر موضوع را دریابند.»
متن اصلی کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «برآمدن اقتدارگرایی»
کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» از پیشگفتاری درباره مجموعۀ «دیدگاه‌های جهانی»، که این کتاب هم چنانکه اشاره شد مجلدی از آن است، مقدمه، چهار بخش با عنوان‌های «برآمدن جهانی اقتدارگرایی»، «علل اقتدارگرایی»، «آیا اقتدارگرایی همواره بد است؟»، «نبرد با اقتدارگرایی» و بیست و یک جستار تشکیل شده است.
در ابتدای هر یک از جستارهای کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» مقدمه‌ای کوتاه در معرفی آن جستار و چکیده‌ای از آن آمده و همچنین پرسش‌هایی که توصیه شده است خواننده هنگام خواندن آن جستار به آن‌ها فکر کند.
جستارهای کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» عبارتند از: «آیا دموکراسی جهانی به دردسر افتاده است؟» نوشتۀ مری کِی مجیستاد، «نظم دموکراتیکِ پس از جنگ سرد با تهدیدی بی‌سابقه روبه‌روست» نوشتۀ آرچ پادینگتون، «پرسش‌هایی درباره دموکراسی در نیجریه» نوشتۀ سباستین اسپیو گاربرا، «ونزوئلا و آغاز دوران جدید اقتدارگرایی» نوشتۀ زیشان الیم، «ظهور نواقتدارگرایی دموکراسی را در اروپا تهدید می‌کند» نوشتۀ مارت تراسبرگ، «خاستگاه‌های اقتدارگرایی مدرن»، «امواج پیاپی اقتدارگرایی» نوشتۀ دیوید موتِدِل، «بازگشت رهبران قدرتمند در سراسر کشورهای جهان» نوشتۀ گِریم همیلتون، «آزادی اینترنت: ابزاری برای دموکراسی یا اقتدارگرایی؟» نوشتۀ الیزابت استویچف و اریک سی. نیزبت، «پوپولیسم راست افراطی و اراده مردم» نوشتۀ دینیار گودرج، «دموکراسی در تقلای ریشه‌یابی در جمهوری‌های شوروی پیشین است» نوشتۀ چارلز اچ. فربنکس، «آیا اقتدارگرایی واقعاً نظام بدی است؟» نوشتۀ دینا استرایکر، «محدودیت‌های رفاهِ تحت حکومت اقتدارگرا در سنگاپور»، «شی جین‌پینگ در چین: یک اقتدارگرای "خوب"؟» نوشتۀ مارک بیسن، «اطمینان‌ناپذیری روش‌های دستیابی به پیشرفت اقتصادی در چین و سنگاپور» نوشتۀ مارک. پی. لاگون و بریتانی ال. فراید، «دوران نوین سرکوب در مصر» نوشتۀ عمر حمزاوی، «راهِ آزموده شکست اقتدارگرایی» نوشتۀ ماریا جِی. استفان و تیموتی اسنایدر، «اقتدارگرایی در آفریقا باید متوقف شود» نوشتۀ فیل ویلموت، «قواعد مبارزه با اقتدارگرایی» نوشتۀ سارا فریمن وولپرت، «چالشی بودن مبارزه با "قدرت هوشمند" در استرالیا» نوشتۀ کریستوفر واکر و شانتی کالاثیل و جسیکا لودویگ و «دموکراسی در ایالات متحده و اروپا به دردسر افتاده است» نوشتۀ جان شاتاک.
در بخشی از مقدمۀ کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» می‌خوانید: «این پرسش ممکن است مطرح شود که در این دهه‌های آغازین قرن بیست و یکم دقیقاً چه می‌گذرد که کشورهایی که در اواخر قرن بیستم به دموکراسی گرویده بودند هرچه بیشتر به سوی اقتدارگرایی تغییر جهت داده‌اند. در پی سقوط اتحاد شوروی، حتی آن کشور به سوی انتخابات آزاد و باز رفت. اما ولادیمیر پوتین رفته‌رفته و سپس به‌ناگهان قدرت را از مردم گرفت و کشور را بیشتر شبیه به اتحاد شوروی پیش از فدراسیون روسیه گردانید.
اقتدارگرایانِ امروز از گونۀ جدیدی هستند و از خطاهای رهبران فاشیست گذشته آموخته‌اند. آن‌ها برای حفظ قدرت و فرونشاندن انتقاد خارجی، با برگزاری انتخابات پوستۀ دموکراسی را نگه می‌دارند، سپس با تقلب یا حتی جلوگیری از شرکت رقبای قدرتمند سیاسی در انتخابات خرابکاری می‌کنند. ولادیمیر پوتین با پرونده‌سازی جنایی برای سرشناس‌ترین منتقد خود، الکس ناوالنی، وی را دستگیر و سپس از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه به دلیل پیشینۀ جنایی محروم می‌کند. زمانی که باراک اوباما و هیلاری کلینتون به سابقۀ دموکراسی‌خواهی جعلی پوتین اعتراض کردند، رئیس‌جمهور روسیه تلاش بسیار کرد تا انتخابات 2016 آمریکا را زیر سؤال ببرد به طوری که شهروندان آمریکایی اعتماد به نهادهای دموکراتیک خود را از دست بدهند.
عبارتی که این روزها در ارتباط با چنان اقدامات و مشابه آن زیاد شنیده می‌شود "کتابچۀ راهنمای اقتدارگرایی" است. این کتابچۀ راهنما شامل تاکتیک‌هایی از قبیل حمله به مطبوعاتِ آزاد، نکوهش خارجی‌ها و معترضان مزدور برای مخالفتشان، قربانی کردن اقلیت‌ها و خارجی‌ها، تضعیف کنترل بر قدرتشان، پاداش به وفاداران بیش از شایستگی‌هایشان، القای قدرت نظامی و تقسیم رأی‌دهندگان به "ما در برابر آن‌ها"ست.»

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «برآمدن اقتدارگرایی»
کتاب «برآمدن اقتدارگرایی» با ترجمۀ شهریار خواجیان در انتشارات ققنوس منتشر شده است. شهریار خواجیان، متولد 1331، مترجم ایرانی است. خواجیان دارای لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی) و فوق لیسانس روابط بین‌الملل از دانشگاه ایالتی وین امریکا است.
از ترجمه‌های شهریار خواجیان می‌توان به کتاب‌های «تاریخ ایران نوین»، «زندگی سراسر حل مسئله است»، «همه مردان شاه: کودتای 28 مرداد و ریشه‌های ترور در خاورمیانه» و «چرا امروز مارکس را باید خواند؟» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down