کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | عادت های خوب عادت های بد
عادت های خوب عادت های بد شابک: 9786008091905 328 صفحه 400 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 عادت عادت وندی وود بابک حافظی علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

1,485,000 ریال 1,980,000 ریال

ناشر: ترجمان علوم انسانی

چاپ دوم

کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» نوشتۀ وندی وود
آیا واقعاً با تصمیم‌گیری و اراده و پشتکار می‌شود تغییر کرد؟ وندی وود در کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» معتقد است که نه، نمی‌شود. این اعتقاد البته شاید در دنیایی که این همه شعار تبلیغاتی و حرف‌های کلیشه‌ای درباره نیروی اراده وجود دارد، قدری غریب و نامأنوس به نظر برسد اما با خواندن کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» درمی‌یابیم که دل‌بستن به نیروی اراده برای تغییر، زیاد هم راهکار مطمئنی نیست و بهتر است برای ایجاد تغییر در خودمان، روی ناخودآگاه بیشتر از خودآگاه حساب کنیم.
کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد: علم ایجاد تغییرات مثبت و پایدار»، با عنوان اصلی Good Habits, Bad Habits: The Science of Making Positive Changes That Stick، کتابی است که به ما یاد می‌دهد چگونه با شناخت نحوه عمل عادت‌ها، آن‌ها را به‌سود اهدافی که در زندگی داریم هدایت کنیم و با این راهکار، عادت‌های بد را به عادت‌های خوب تبدیل کنیم و تغییراتی پایدار را در رفتارهایمان به وجود آوریم.
کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» به زبانی ساده و صمیمی برای ما توضیح می‌دهد که عادت‌های نهادینه‌شده در ضمیر ناخودآگاه بهتر از نیروی اراده می‌توانند ما را به اهدافمان برسانند. در این کتاب یاد می‌گیریم چگونه با اتکا به آنچه از عصب‌شناسی درباره کارکرد ذهن و شکل‌گیری و عملکرد عادت می‌آموزیم، تغییراتی مثبت در خودمان ایجاد کنیم.
متن اصلی کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» اولین بار در سال 2019 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد»
کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» روشی را برای ایجاد تغییر ارائه می‌دهد که چه‌بسا قبلاً کمتر درباره‌اش شنیده باشیم. اکثر ما وقتی به تغییر فکر می‌کنیم و یا با دیگران در این باره حرف می‌زنیم چیزهایی درباره خواست و اراده و نظایر این‌ها می‌شنویم و تصورمان این است که برای ایجاد تغییرات مثبت در خود و رسیدن به اهداف دلخواهمان کافی‌ست که عزم‌مان را واقعاً جزم کنیم. کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» اما از نیرویی دیگر سخن می‌گوید که بی‌سروصداتر از نیروی پرهیاهوی اراده دست‌به‌کار شکل‌دهی به رفتارهای ماست و موفق‌تر از نیروی اراده هم عمل می‌کند.
نیرویی که در کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» به‌عنوان نیرویی تأثیرگذار در رفتارهای آدمی از آن سخن می‌رود، نیروی عادت و ذهن و ضمیر ناخودآگاه است. به‌اعتقاد وندی وود عادت‌هایی که منجر به تکرار سلسله‌ای از رفتارها در ما می‌شود، در ضمیر ناخودآگاه ما شکل می‌گیرد و رفتارهای ما ربط چندانی به عقل و منطق و اراده ندارد. وندی وود در کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» نشان می‌دهد که مغز انسان، کمتر از آنچه به نظر می‌رسد و درباره‌اش تبلیغ می‌شود، از منطقی واحد و یکپارچه پیروی می‌کند.
در کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» مغز خود را، براساس یافته‌های علمیِ عصب‌شناختی، نه یک سیستم یکپارچه که احساساتی واحد را در ما پدید می‌آورد، که مجموعه‌ای می‌یابیم که احساساتی متنوع و متکثر و ضد و نقیض را در ما ایجاد می‌کند.
از همین رو، وندی وود معتقد است که ما نمی‌توانیم به منطق و اراده چندان اتکا کنیم چون همیشه احساسی واحد نداریم و اراده نمی‌تواند منجر به تداوم و تکرار عادت‌های خوب در ما بشود و ما را آن‌طور که دلخواهمان است تغییر دهد. وود در عوض، راهکاری را در کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» برای تغییر پیشنهاد می‌کند که از سازوکار مغز و به‌طور مشخص از سازوکار ضمیر ناخودآگاه و نحوه شکل‌گیری عادت در آن، استخراج شده است. این راهکار، چنانکه وندی وود در کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» توضیح می‌دهد، مبتنی بر شناخت نحوه شکل‌گیری عادت‌ها در ضمیر ناخودآگاه و شیوه عمل و تأثیرگذاری آن‌ها و نیز اتصال این عادت‌ها به اهدافمان است.
کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» به ما می‌گوید که با یادگیری عملکرد عادت‌ها می‌توانیم آن‌ها را در راستای اهدافمان هدایت کنیم و به عادت‌هایمان آن‌گونه که می‌خواهیم جهت بدهیم تا به تغییرات دلخواهمان دست یابیم و به اهدافی که در سر داریم برسیم.
کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» ماحصل تحقیقات و آزمایشات علمی وندی وود روی موضوع عادت و رابطۀ آن با ذهن و مغز و نحوه شکل‌گیری و عملکرد آن است. وود در این کتاب، آنچه را از این تحقیقات و آزمایشات درباره عادت و نقش مؤثر آن در ایجاد تغییر دریافته است، به زبانی ساده و شیرین و صمیمی با مخاطبانش در میان می‌گذارد.

درباره وندی وود، نویسنده کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد»
وندی وود (Wendy Wood)، متولد 1954 در بریتانیا، روان‌شناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه است. وود درباره مکانیزم عادت‌، منشأ و حفظ تفاوت‌ها و شباهت‌های مرتبط با جنسیت در رفتار اجتماعی و پویایی تأثیر اجتماعی و تغییر نگرش، تحقیقات مهم و مؤثری انجام داده است.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد»
کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» با ترجمۀ بابک حافظی در انتشارات ترجمان منتشر شده است. از کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» ترجمه‌های فارسی دیگری هم منتشر شده که از جملۀ آن‌ها می‌توان به ترجمۀ فرزانه ابوالقاسم فیروزکوهی (منتشر شده در انتشارات کتاب کوله‌پشتی) و ترجمۀ بهاره پژومند (منتشر شده در انتشارات شمشاد) اشاره کرد.

رتبۀ کتاب «عادت‌های خوب، عادت‌های بد» در گودریدز: 3.76 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم