کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | درباب سلامت روان
درباب سلامت روان شابک: 9786225753617 152 صفحه 180 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 درباب سلامت روان آلن دوباتن علیرضا شفیعی نسب علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

825,000 ریال 1,100,000 ریال

ناشر: کتاب سرای نیک

چاپ دوم

کتاب «درباب سلامت روان» اثری از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن
خودآموزی برای مواجهه با دردهای ذهن و درمان این دردها. کتاب «درباب سلامت روان»، با عنوان اصلی On Mental Illness: What can calm, reassure and console، کتابی نسبتاً تازه از مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن است که به زبانی ساده و گرم و گیرا و صمیمی با ما از راهکارهای غلبه بر بیماری‌های ذهنی سخن می‌گوید.
کتاب «درباب سلامت روان» به ما می‌آموزد که چگونه با بیماری‌های ذهنی خود مواجه شویم. با خواندن این کتاب درمی‌یابیم که از ناخوشی‌های ذهنی و روانی خود احساس شرم نکنیم و بابت این ناخوشی‌ها معذب نباشیم و آن‌ها را با دیگران در میان بگذاریم و درباره‌شان حرف بزنیم و تأمل کنیم و سعی کنیم به کُنهِ این ناخوشی‌ها راه یابیم تا بتوانیم درمان‌شان کنیم.
متن اصلی کتاب «درباب سلامت روان» اولین بار در سال 2022 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «درباب سلامت روان»
مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی» آلن دو باتن در کتاب «درباب سلامت روان»، مثل دیگر کتاب‌های آلن دو باتن و مدرسۀ زندگی او، ما را به زبانی ساده و شیرین با وجهی از فلسفۀ عملی و حکمتی که زندگی روزمرۀ ما را به کار می‌آید آشنا می‌کند.
موضوع کتاب «درباب سلامت روان» ناخوشی‌ها و بیماری‌ها و دردهای ذهنی است. کتاب «درباب سلامت روان» بیماری ذهنی را مرتبط با از دست رفتن معنا و دلایل دیرینۀ زندگی می‌بیند و تأکید می‌کند که بهبود بیماری ذهنی در گرو عملکردی مشارکتی است و فردی که دچار بیماری ذهنی شده و دلایل دیرینۀ زندگی را از دست داده است نمی‌تواند خودش به‌تنهایی بیماری‌اش را درمان کند.
با خواندن کتاب «درباب سلامت روان» می‌آموزیم که چگونه وقتی خودمان به بیماری ذهنی دچار می‌شویم از دیگران برای درمان آن یاری بجوییم و نیز وقتی دیگران دچار چنین بیماری‌ای می‌شوند به یاری‌شان بشتابیم و از راههای درست به آن‌ها کمک کنیم.
کتاب «درباب سلامت روان» همچنین به ما می‌گوید که چگونه گذر از بیماری‌ها و بحران‌های ذهنی می‌تواند ما را به معنا و دلایل زندگی آگاه‌تر کند و یاری‌مان دهد که دربارۀ چگونه زیستن خود دست به انتخاب آگاهانه بزنیم و زندگی را براساس الگوهایی که به ما به ارث رسیده است ادامه ندهیم و خودمان دربارۀ چگونگی و چرایی زندگی‌مان تصمیم بگیریم.
با خواندن کتاب «درباب سلامت روان» می‌آموزیم که بحران‌ها و بیماری‌های ذهنی دریچه‌هایی تازه را به روی ما می‌گشایند و با تأمل و کاوش در آن بحران‌ها و بیماری‌ها و شناخت‌شان می‌توانیم به درکی تازه از زندگی برسیم. این کتاب به ما می‌گوید که قرار نیست همیشه حال‌مان خوب باشد و بهتر است به جای فرار از بیماری‌های ذهنیِ خودمان، یاد بگیریم که با آن‌ها مواجه شویم و درباره‌شان فکر کنیم و آن‌ها را به‌عنوان بخشی از واقعیت زندگی بپذیریم چون همیشه نمی‌توانیم احساس شادکامی کنیم و با تصور دائمی بودن احساس شادکامی خودمان را گول بزنیم و از رنج‌هایمان فرار کنیم.
کتاب «درباب سلامت روان» به ما می‌گوید که با گذر از بیماری‌های ذهنی‌مان می‌توانیم به رضایتی عمیق از زندگی دست یابیم و عمیقاً و براساس شناخت و آگاهی، قدردان زندگی باشیم.

دربارۀ آلن دو باتن و مؤسسۀ «مدرسۀ زندگی»
آلن دو باتن(Alain de Botton)، متولد 1969 در زوریخِ سوئیس، فیلسوف، مجری تلویزیون، جُستارنویس، سخنران و روزنامه‌نگار سوئیسی – بریتانیایی و از بنیانگذاران مؤسسۀ آموزشی «مدرسۀ زندگی» است.
پیوند فلسفه با زندگی روزمره و بیان مسائل فلسفی به زبانی ساده و شیرین و ملموس از مهارتهای اصلی آلن دو باتن است. او در نوشته‌هایش چیزهایی را که به‌ظاهر پیش‌‌پا‌افتاده و روزمره به نظر می‌رسند به معقولات و مسائل پیچیده‌ای که ذهن انسان با آنها درگیر است ربط می‌دهد و به دنبال این است که فلسفه و به‌طور کلی دانش را از محدودۀ دانشگاه به میدان عمل و زندگی روزمرۀ انسانها بیاورد. با همین رویکرد بود که آلن دو باتن از گرفتن دکترای فلسفه از دانشگاه هاروارد منصرف شد و به جای آن به نوشتن کتابهای فلسفی به زبان ساده پرداخت.
مشارکت دو باتن در تأسیس «مدرسۀ زندگی» نیز از همین رویکرد او به فلسفه و دانش نشأت می‌گیرد. این مؤسسه به این قصد تأسیس شده است که، برخلاف دانشگاههای سنتی، آموزش را با زندگی عملی انسانها همسو کند و چیزهایی را بیاموزد که به درد زندگی عاطفی و شخصی و اجتماعی و شغلی آدمها بخورد.
آثار آلن دو باتن جزو آثار پرفروش و پرمخاطب است. «جستارهایی در باب عشق»، «هنر سیر و سفر»، «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند»، «اضطراب منزلت» و «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» از جمله آثار اوست.
آلن دو باتن در سال 2015 برندۀ جایزۀ «یاران شوپنهاور» در جشنوارۀ نویسندگان ملبورن شده است.

دربارۀ ترجمۀ فارسی کتاب «درباب سلامت روان»
کتاب «درباب سلامت روان» با ترجمۀ علیرضا شفیعی‌نسب در انتشارات کتاب‌سرای نیک منتشر شده است. علیرضا شفیعی‌نسب، متولد 1369 در دزفول، مترجم و ویراستار ادبی ایرانی است. شفیعی‌نسب دارای فوق لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران است. او، علاوه بر ترجمۀ کتاب، به‌عنوان مترجم با نشریات مختلفی همکاری کرده است.
از ترجمه‌های علیرضا شفیعی‌نسب می‌توان به کتاب‌های «نظریه‌ای دربارۀ شغل‌های مزخرف»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «جاذبۀ صفر»، «گلبرگی از دریا» و «چگونه مرور کتاب بنویسیم: مرورنویسی برای مشاورۀ خوانندگان» اشاره کرد.

ادامه keyboard_arrow_down