کتاب | علوم انسانی | علوم سیاسی | عمومی | مقدمه ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی
مقدمه ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی شابک: 9786005347487 344 صفحه 383 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 مقدمه انتقادی ارتباطات سیاسی هدر ساوینی بهجت عباسی علوم انسانی علوم سیاسی عمومی

525,000 ریال 700,000 ریال

ناشر: ایران

چاپ یکم

کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» اثر هدر ساوینی
بررسی و تحلیل ارتباطات سیاسی، از منظری انتقادی. کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی»، با عنوان اصلی Political Communication: A Critical Introduction، کتابی‌ست هم مناسب دانشجویان و متخصصان علوم سیاسی و هم مفید برای علاقمندان به مطالعه در این حوزه.
هدر ساوینی در کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» با رویکردی انتقادی به نظریه‌ها و ایدئولوژی‌های تثبیت‌شده در حوزه ارتباطات سیاسی می‌پردازد و می‌کوشد که این ارتباطات را، با رویکردی متفاوت با رویکردهای رایج و رسمی، بازتعریف کند.
کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» خاستگاه‌ها و ریشه‌های نظریه‌های متداول و جاافتاده در زمینۀ ارتباطات سیاسی و نیز ضرورت نقد بنیادین این نظریه‌ها و به پرسش کشیدن آن‌ها را نشان می‌دهد و الگوهایی نظری و عملی برای چنین نقدی به دست می‌دهد.
در کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» می‌بینیم که ارتباطات سیاسی می‌تواند صرفاً منحصر و محدود به روابط دولت‌ها و نخبگان سیاسی نباشد و مردم عادی نیز می‌توانند در این ارتباطات مشارکت و مداخله داشته باشند و نقشی فعال در این حوزه ایفا کنند و نوع و شیوه ارتباطات سیاسی را تغییر دهند و مناسبات جاافتاده و بدیهی‌انگاشته در این حوزه را، با نگاهی نقادانه، به پرسش بکشند.
ساوینی در کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» پژوهشگران و دانشجویان علوم سیاسی و علاقمندان به مطالعه در این حوزه را ترغیب می‌کند که با نگاهی انتقادی و پرسشگر به مناسبات سیاسی و اَشکالِ تثبیت‌شده ارتباطات سیاسی بنگرند.
او در این کتاب سرچشمه‌ها و خاستگاه‌های شکل‌های کلاسیک و جاافتاده ارتباطات سیاسی را مورد بررسی و نقد و تحلیل قرار می‌دهد و با رویکردی که آمیزه‌ای از رویکرد نظری و رویکرد عملی و آموزشی است، مخاطبان خود را به تأمل و مشارکت نقادانه در مباحث مطرح‌شده در کتاب فرامی‌خواند.
متن اصلی کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» اولین بار در سال 2016 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی»
هدر ساوینی در کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» از رابطۀ ارتباطات سیاسی با قدرت می‌گوید و درآمیختگی قدرت و ارتباطات سیاسی را نشان می‌دهد. او، با نگاهی انتقادی، از تأثیرپذیری نظریه‌های مرسوم و تثبیت‌شده حوزه ارتباطات سیاسی از کاپیتالیسم و نئولیبرالیسم و فرهنگ مردسالار در غرب سخن می‌گوید و این نظریه‌های مرسوم را به‌صورتی بنیادین مورد نقد قرار می‌دهد.
پرسشگری و رویکرد نقادانه به برداشت‌ها و الگوهای مسلط در حوزه ارتباطات سیاسی، رویکردی‌ست که کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» حول محور آن شکل گرفته است. از همین روست که ساوینی در پایان هر فصل از کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» پرسش‌هایی را برای خوانندگان طرح کرده تا ذهن انتقادی آن‌ها را فعال کند و آن‌ها را به پرسشگری درباره نظریات تثبیت‌شده حوزه ارتباطات سیاسی برانگیزد. ساوینی همچنین در این کتاب تمرین‌هایی کاربردی را پیش روی مخاطبان گذاشته تا آن‌ها را به درک هرچه دقیق‌تر و بهترِ آنچه در کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» مطرح کرده است، برساند.
ساوینی در کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» از نقش رسانه‌ها و سیاستمداران در ساماندهی ارتباطات سیاسی و رابطۀ دیالکتیکی و دوسویۀ آن‌ها در این قلمرو سخن می‌گوید. او همچنین بر این عقیده است که ارتباطات سیاسی عرصه‌ و فعالیتی صرفاً متعلق به دایره نخبگان سیاسی نیست و افراد عادی نیز می‌توانند با مجهز شدن به ابزار انتقادی لازم، به‌جای اینکه نقشی صرفاً منفعل در مقابل روابط سیاسی نخبگان داشته باشند، عملگرایانه در این حوزه مداخله کنند. این مداخله می‌تواند در شیوه‌های مختلفی از عمل سیاسی، از مقاومت گرفته تا تغییر چهارچوب و بازنویسی و برقراری ارتباط سیاسی‌ای جدید، متجلی شود.
کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» کتابی‌ست در نُه فصل. ساوینی در فصل‌های مختلف این کتاب پرسش‌های مختلفی را پیش روی خواننده قرار داده که بعضی از آن‌ها عبارتند از: چرا ارتباطات سیاسی مهم است؟ دولت‌ها و سیاستمداران چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟ اخبار از نظر سیاسی چگونه منتقل می‌شود؟ و شهروندان از نظر سیاسی چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟

درباره هِدر ساوینی، نویسنده کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی»
هِدر ساوینی (Heather Savigny) استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و متخصصِ حوزه‌های گوناگونِ مرتبط با علوم سیاسی، رسانه، علوم اجتماعی، مطالعات زنان، ارتباطات و روابط بین‌الملل است. ساوینی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه بیرمنگام بریتانیا است و در دانشگاه‌های ایست انگلیا، بورنموث و دانشکده خبر و رسانه در دانشگاه شهر لِستر در مرکز بریتانیا تدریس می‌کند.
از ساوینی مقالات پژوهشی بسیاری در نشریاتی چون «مطالعات سیاسی»، «رسانه، فرهنگ و جامعه»، «مطالعات موسیقی» و «جنسیت، کار و سازمان» منتشر شده است.
از جمله کتاب‌های هدر ساوینی می‌توان به «رسانه، مذهب و منازعه»، «معضل بازاریابی سیاسی»، «تئوری‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در عرصه عمل» و «فرهنگ جنسیتی در عصر حاضر» اشاره کرد.

درباره ترجمۀ فارسی کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی»
کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» با ترجمه و مقدمۀ بهجت عباسی در مؤسسه‌‌ی انتشاراتی روزنامه‌ی ایران منتشر شده است.
کتاب‌های «مقدمات فلسفه»، «اخبار جعلی: دروغ، تحریف و توهم در روزنامه‌نگاری» و «اتاق بیضی، اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد: خاطرات جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ» (ترجمۀ مشترک با مسعود میرزایی) و «وفاداری والاتر: خاطرات جیمز کومی، رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا» (ترجمۀ مشترک با مسعود میرزایی) از دیگر ترجمه‌هایی هستند که از بهجت عباسی منتشر شده‌اند.

رتبۀ کتاب «مقدمه‌ای انتقادی بر ارتباطات سیاسی» در گودریدز: 4 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down