تاکسی سواری شابک: 9786220111634 162 صفحه 180 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 تاکسی سواری سروش صحت علوم انسانی ادبیات داستان کوتاه ایرانی

1,530,000 ریال 1,800,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ پنجم

کتاب «تاکسی‌سواری» نوشتۀ سروش صحت
زندگی، عشق، مرگ در دنیایی کوچک و متحرک. کتاب «تاکسی‌سواری»، نوشتۀ سروش صحت، مجموعه‌ای‌ست از داستانک‌هایی که ماجرای همۀ آن‌ها در تاکسی می‌گذرد.
سروش صحت در داستانک‌های کتاب «تاکسی‌سواری» ما را با راوی این داستانک‌ها در تاکسی می‌نشاند تا همراه با این راوی در خیابان‌ها بگردیم و وقت‌هایی هم در ترافیک گیر کنیم و مردمی را، از پیر و جوان و کودک و از طبقات و اقشار گوناگون جامعه، ملاقات کنیم و راه به دغدغه‌ها و تخیلات و افکار و احساسات و خاطراتشان ببریم.
کتاب «تاکسی‌سواری» هم روایتگر جامعه و مسائل روز است و هم بیانگر مسائلی که آدم‌ها، فارغ از اینکه کجا و در چه زمان و تحت چه شرایطی زندگی می‌کنند، با آن‌ها درگیرند.
تعدادی از داستانک‌های کتاب «تاکسی‌سواری» هم در دوران همه‌گیری کرونا نوشته شده‌اند و به آن دوران فاجعه‌بار و غریب و کابوس‌وار و وحشت‌زا می‌پردازند و زندگی و تشویش‌ها و اضطراب‌های مردم در عصر کرونا را به نمایش می‌گذراند.

مروری بر کتاب «تاکسی‌سواری»
داستانک‌های کتاب «تاکسی‌سواری» عکس‌هایی فوری از وقایع و لحظات و حرفها و احساسات و افکار و رؤیاها و آرزوها و کابوس‌ها و ترس‌های آدم‌ها هستند. در هر یک از این داستانک‌ها راوی، به‌همراه راننده و چند مسافر، در تاکسی نشسته است و مشاهدات و دیده‌ها و شنیده‌هایش را روایت می‌کند و به موضوعاتی چون عشق و زندگی و مرگ می‌اندیشد.
در داستانک‌های کتاب «تاکسی‌سواری» گاه شاهد بحثی هستیم که در تاکسی درمی‌گیرد و گاه شاهد امری غریب که راوی شاهد آن است و به نظر می‌رسد از اوهام و خیالاتش سردرآورده و فقط اوست که آن را می‌بیند؛ مثل مواجهه با مادری که مُرده است در یکی از این داستانک‌ها.
در داستانک‌هایی از کتاب «تاکسی‌سواری» که در آن‌ها بحثی در تاکسی راه می‌افتد، گاه سخن از مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مثل کرونا و گرانی دلار، است و گاه صحبت از مسائلی وجودی و فلسفی مثل زندگی و عشق و فراموشی و مرگ و نظایر این‌ها.
راوی داستانک‌های کتاب «تاکسی‌سواری» گاهی با شخصی در تاکسی مواجه می‌شود که خاطره‌ای از گذشته را در او زنده می‌کند و او را به تأمل ایام رفته و جهان و کارِ جهان برمی‌انگیزد و گاهی هم بحثی را نقل می‌کند که از خبری در رادیو یا روزنامه شروع شده است. گاهی هم رویدادی در بیرون تاکسی که باعث ترافیک شده موضوع بحث می‌شود و موقعیتی را در تاکسی پدید می‌آورد و چیزهایی نهفته را از شخصیت مسافران تاکسی رو می‌کند.
در کتاب «تاکسی‌سواری» با انواع‌واقسام آدم‌ها و موقعیت‌ها مواجه می‌شویم. بعضی موقعیت‌هایی که در داستانک‌های این کتاب با آن‌ها مواجه می‌شویم طنزآمیزند و بعضی هم تراژیک. بعضی داستانک‌ها هم طنزی سیاه را در خود دارند. گاه داستانکی با یک جمله یا موقعیت غافلگیرکننده که شوکی به خواننده وارد می‌کند به پایان می‌رسد و هولی به جان او می‌اندازد و یا خواننده را شگفت‌زده می‌کند و در مواردی می‌خنداند و گاهی هم پایان یک داستانک نکته‌ای‌ست که راوی دربارۀ جهان و کار جهان و روابط انسانی بیان می‌کند؛ نکته‌ای که برآمده از موقعیتی‌ست که راوی در تاکسی با آن مواجه شده است.
داستانک‌های کتاب «تاکسی‌سواری» سبک روایی ساده‌ای دارند. این داستانک‌ها موجز و بدون حشو و زوائدند و حس و مکاشفه و موقعیت و تجربه‌ای را در کوتاه‌ترین حجم ممکن فشرده می‌کنند و این با موقعیت مکانی فشرده و کوچک داستانک‌ها، یعنی تاکسی، نیز سازگار است.
آن‌چه می‌خوانید داستانکی با عنوان «فراموشی» از کتاب «تاکسی‌سواری» است: «پسر جوانی که جلو نشسته بود نگاهی به عکس مارادونا روی صفحه‌ی گوشی‌اش انداخت و گفت "هنوز باورم نمی‌شه مارادونا رفته."
مردی که عقب نشسته بود گفت "واقعاً تک بود، لنگه نداشت." پسر جوان گفت "مارادونا از اون آدم‌هاییه که هیچ‌وقت فراموش نمی‌شه." مرد گفت "بله، ولی یواش‌یواش یادش می‌ره یه جاهای دور." پسر جوان گفت "این فراموشی چه چیز بدیه." چروک‌های دور چشم راننده کمی عمیق‌تر شد، بعد گفت "اگه آدم‌ها فراموش نمی‌کردند که نمی‌شد زندگی کرد... زندگی تموم می‌شد." پسر جوان گفت "عموی من می‌گه آفت زندگی آدم‌ها فراموشیه، این‌که یادشون می‌ره." راننده گفت "اگه آدم‌ها فراموش کنند نمی‌شه زندگی کرد... زندگی تموم می‌شه." پسر جوان به راننده نگاه کرد. راننده به روبه‌رو نگاه می‌کرد و تاکسی می‌رفت.»
کتاب «تاکسی‌سواری» در نشر چشمه منتشر شده است.

دربارۀ سروش صحت، نویسندۀ کتاب «تاکسی‌سواری»
سروش صحت، متولد 1344 در اصفهان، بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی است. او دارای فوق‌دیپلم رادیولوژی، لیسانس شیمی کاربردی و فوق‌لیسانس آلودگی و حفاظت محیط زیست دریا است.
صحت در سریال‌ها و فیلم‌های فراوانی، به‌عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده، حضور داشته که از جملۀ آن‌ها می‌توان به سریال‌های «داستان یک شهر»، «زیر آسمان شهر»، «بدون شرح»، «شب‌های برره»، «ترش و شیرین»، «چارخونه»، «بزنگاه»، «زیرزمین»، «مرد هزارچهره»، «کاکتوس»، «کوچۀ اقاقیا»، «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام» و فیلم‌های سینمایی «گاوخونی»، «نوک برج»، «نیش زنبور»، «خوابم می‌آد» و «جهان با من برقص» اشاره کرد.
سروش صحت اجرای برنامۀ تلویزیونی «کتاب‌باز»، بازی در تئاتر «پنجره‌ها» به‌کارگردانی فرهاد آئیش و حضور در برنامه‌هایی در حوزۀ نمایش خانگی به‌عنوان بازیگر یا کارگردان، از جمله «شام ایرانی» و »همرفیق» و «خاتون» و «مگه تموم عمر چندتا بهاره»، را نیز در کارنامۀ کاری خود دارد. او در سال 1398 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را، به‌خاطر فیلم «جهان با من برقص»، از سی‌وهفتمین جشنوارۀ جهانی فیلم فجر دریافت کرده است.

ادامه keyboard_arrow_down