کتاب | علوم انسانی | ادبیات | نمایشنامه و فیلم نامه | وقتی همه خوابیم
وقتی همه خوابیم شابک: 9789641940302 112 صفحه 144 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 3000 وقتی خوابیم بهرام بیضایی علوم انسانی ادبیات نمایشنامه و فیلم نامه

412,500 ریال 550,000 ریال

ناشر: روشنگران و مطالعات زنان

چاپ دوم

وقتی همه خوابیم
داستانی از زندگی و داستانی از سینما، تنیده در یکدیگر. بهرام بیضائی در فیلمنامه «وقتی همه خوابیم» تراژدی زندگی و تراژدی سینما را به هم آمیخته است و داستانی تلخ را در دل داستان تلخ دیگری روایت کرده است. «وقتی همه خوابیم» مثل بسیاری از آثار بیضائی حال و هوایی معمایی دارد و مبتنی بر تعلیق و حادثه است و البته حاوی نگاهی انتقادی به جامعه. داستان این فیلمنامه، که فیلم آن نیز به کارگردانی بیضائی ساخته شده است، درباره زنی به نام چکامه چمانی است که همسر و فرزندش را در تصادف اتومبیل از دست داده و از مردی به نام نجات شک‌وندی، که تازه از زندان آزادشده است، می‌خواهد که در ازای کمک به او برای رفع سوء‌تفاهمی که خودکشی همسرش پیش آورده است خواهر معتادش را بکشد. در ادامه اما درمی‌یابیم ماجرا آن گونه نیست که در آغاز می‌نموده است. این اما یک لایه از فیلمنامه است. لایه دیگر فیلمی است که در حال ساخته شدن است و چکامه چمانی و نجات شک‌وندی شخصیتهای این فیلم هستند و ماجرایشان داستان فیلمنامه‌ای است که در حال فیلم شدن است. این لایه دوم ما را وارد پشت صحنه و حواشی سینما و مناسبات آن می‌کند و وارد داستان تلخ کارگردانی که به دلیل فشار تهیه‌کننده و دیگر عوامل مداخله‌گر نمی‌تواند فیلم خودش را آن گونه که می‌خواهد بسازد.
«وقتی همه خوابیم» در انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر شده است.
درباره نویسنده: بهرام بیضائی (- 1317)، کارگردان تئاتر و سینما، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، پژوهشگر، مقاله‌نویس، داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی.
رتبه گودریدز: 3/41 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down