کتاب | علوم انسانی | روانشناسی | سبک زندگی | خرده عادت ها
خرده عادت ها شابک: 9786007845899 240 صفحه 236 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1100 خرده عادت جیمز کلییر زهرا صادقی علوم انسانی روانشناسی سبک زندگی

1,393,000 ریال 1,990,000 ریال

ناشر: میلکان

چاپ صد و چهل و یکم

کتاب «خرده‌عادت‌ها: راهی آسان و اثبات‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و از بین ‌بردن عادت‌های بد»، نوشته جیمز کلییر
«خرده‌عادت‌ها: راهی آسان و اثبات‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و از بین ‌بردن عادت‌های بد»، با عنوان اصلی Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones، کتابی است انگیزشی از جیمز کلییر، درباره اهمیت تغییرات کوچک در پدیدآمدن تغییرات بزرگ در زندگی. جیمز کلییر در کتاب «خرده‌عادت‌ها»، که متن اصلی آن نخستین بار در سال 2018 منتشر شده است، چهار قانون مربوط به تغییر را با مخاطبانِ خود در میان می‌گذارد و از چهار گام برای تغییر عادت‌های بد به عادت‌های خوب و رسیدن به زندگی موفق و مطلوب سخن می‌گوید. کلییر در این کتاب سعی دارد به زبانی ساده و صمیمی به ما بیاموزد که تغییرات مثبت در زندگی و دست‌یابی به موفقیت در زندگی فردی، شغلی و اجتماعی نه در گروِ اقداماتی بزرگ و پُرسروصدا، بلکه وابسته به تغییرات کوچک و به‌چشم‌نیامدنی در زندگی روزانه و تبدیل کارهای مثبت جزئی به عادت‌های بلندمدت است. آنچه کلییر در کتاب «خرده‌عادت‌ها» بر آن تأکید دارد این است که تصور این‌که آدم یک‌شبه از این رو به آن رو می‌شود افسانه‌ای بیش نیست و تغییر فرایندی بلندمدت و تدریجی و گام‌به‌گام است که چه بسا در کوتاه‌مدت چندان محسوس نباشد و به چشم نیاید. کلییر در «خرده‌عادت‌ها» هم از تأثیرات مثبت عادت‌های خوب سخن می‌گوید و هم از تأثیرات منفی و مخرب عادت‌های بد. او می‌کوشد سازوکارِ تبدیل عادت‌های بد روزانه به عادت‌های خوب و تغییرات بزرگی را که از تغییرات بسیار کوچک‌ِ گام‌به‌گام حاصل می‌شوند به ما بیاموزد.

مروری بر کتاب «خرده‌عادت‌ها»
جیمز کلییر در کتاب «خرده‌عادت‌ها» ایده‌اش درباره تغییرات کوچک گام‌به‌گام را با نقل ماجرایی از زندگی خودش، که مصداق تغییری از این نوع بوده است، آغاز می‌کند. کلییر تعریف می‌کند که چطور در دوران دبیرستان به خاطر ضربه‌ای در بازی بیسبال به کُما رفت و همین ضربه او را مدت‌ها از ورزشی که عاشق آن بود و سالها به آن عشق می‌ورزید دور نگه داشت و وقتی هم که دوباره به میدان برگشت احساس می‌کرد از دیگران عقب است. او اما به همان روشی که در کتاب «خرده‌عادت‌ها» به ما می‌آموزد، توانایی خود در بیسبال را بازیافت و در این عرصه درخشید و به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. رمز موفقیت کلییر پرورش عادت‌های مثبت تدریجی‌ای بود که گام‌به‌گام او را به کسب موفقیت در بیسبال نزدیک‌تر می‌کرد. او در کتاب «خرده‌عادت‌ها» از همین شیوه دست‌یابی به موفقیت سخن می‌گوید و مدلی چهارگامه را برای کسب موفقیت ارائه می‌دهد. کلییر با آوردن مثال‌هایی ملموس و به زبانی خودمانی به ما می‌گوید که نه کارهای بزرگ فوق‌العاده، بلکه مجموع کارهای کوچک هستند که ما را در مسیر موفقیت بهتر شدن قرار می‌دهند و موفقیت ما حاصل‌جمع عادت‌های کوچک‌ روزانه ماست. او، ضمن اینکه به ما یاد می‌دهد چگونه روزی یک درصد تغییر کنیم و آهسته‌آهسته به موفقیت نزدیک‌تر شویم، از اشتباهاتِ حینِ تغییر عادت هم سخن می‌گوید تا هنگام پیاده‌کردن شیوه او حواس‌مان به این اشتباهات هم باشد و از آنها پرهیز کنیم.
بعضی مباحثی که در فصلهای مختلف کتاب «خرده‌عادت‌ها» به آنها پرداخته شده عبارتند از: «چگونه عادت‌ها شخصیت فرد را شکل می‌دهند (و به‌عکس)؟»، «چطور در چهار گام ساده عادت‌های بهتری ایجاد کنیم؟»، «بهترین راه برای شروع عادتی جدید»، «درباره‌ی انگیزه مبالغه شده است؛ محیط اطراف اغلب اهمیت بیش‌تری دارد»، «راز خویشتن‌داری»، «چگونه عادتی را تقویت کنیم؟»، «نقش خانواده و دوستان در شکل‌گیری عادت‌ها»، «چگونه عامل عادت‌های بد خود را بیابید و اصلاح کنید؟»، «چگونه با استفاده از قانون، دو دقیقه به‌تعویق‌انداختن را کنار بگذاریم؟»، «چگونه می‌توان عادت‌های خوب را اجتناب‌ناپذیر و عادت‌های بد را غیرممکن کرد؟»، «قانون اصلی تغییر رفتار»، «شریک پاسخ‌گو چگونه می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد»، «چگونه از صرفاً خوب‌بودن به واقعاً عالی‌بودن برسیم»، «حقیقتی درباره‌ی استعداد (ژن‌ها چه زمانی اهمیت دارند و چه زمانی اهمیت ندارند؟» و «جنبه‌ی منفی ایجاد عادت‌های خوب».
در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «شما اغلب خودتان را متقاعد می‌کنید که دستاوردهای بزرگ به اقدامات بزرگ نیاز دارند. برای کاهش وزن، راه‌اندازی کسب‌وکار، نوشتن کتاب، پیروزی در مسابقه یا دستیابی به هر هدفی، چنان فشاری به خودتان می‌آورید که زمین زیرپای‌تان به لرزه دربیاید و به چنان پیشرفتی برسید که همه از آن حرف بزنند. پیشرفت یک‌درصدی قابل‌توجه نیست و گاهی حتی اصلاً به چشم نمی‌آید؛ اما می‌تواند بسیار مؤثر باشد، به‌خصوص در بلندمدت. تأثیر پیشرفت‌های کوچک در بلندمدت شگفت‌آور است. درحقیقت، می‌توان چنین گفت: اگر در هر روزِ یک سال یک درصد بهتر شوید، درنهایت سی‌وهفت برابر بهتر از قبل خواهید بود. ازسوی‌دیگر، اگر هر روزِ یک سال را یک ‌درصد بدتر شوید، تقریباً تا صفر نزول کرده‌اید؛ بنابراین پیروزی یا موفقیتی ناچیز به موفقیتی بزرگ منجر می‌شود.»

درباره جیمز کلییر، نویسنده کتاب «خرده‌عادت‌ها»
جیمز کلییر (James Clear) وبلاگ‌نویس، سخنران انگیزشی و مقاله‌نویس امریکایی است. کلییر فارغ‌التحصیل دانشگاه دنیسون است. او از سال 2012 نوشتن مقالاتی را در وب‌گاهش آغاز کرد که برگرفته از تجربه‌های شخصی‌اش در باب عادت‌ها بودند. کلییر با این نوشته‌ها به‌تدریج مخاطبان و طرفداران زیادی پیدا کرد و کم‌کم از همین طریق چنان شهرتی، به عنوان «متخصص عادت‌ها»، به هم زد که انتشارات پنگوئن رندوم هوس در سال 2015 قرارداد نگارش کتابی را با او بست. این‌گونه بود که نوشتن کتاب «خرده‌عادت‌ها» آغاز شد. کلییر همچنین در سال 2016 مقالاتی برای «تایم» و نشریات مهم دیگر نوشت. آوازه شهرتش به تیم‌ها و لیگ‌های ورزشی هم رسید و مربیان لیگ‌های ملی فوتبال و بسکتبال و بیسبال از آموزه‌های او در تعلیم و هدایت تیم‌ها استفاده می‌کردند. جیمز کلییر در سال 2017 آکادمی عادت‌ها را تأسیس کرد. مدیران بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در این آکادمی اسم نوشتند تا از آموزه‌های آن برای پیشبرد کار شرکت‌هایشان استفاده کنند.

درباره ترجمه فارسی کتاب «خرده‌عادت‌ها»
نشر میلکان کتاب «خرده‌عادت‌ها: راهی آسان و اثبات‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و از بین ‌بردن عادت‌های بد» را با ترجمه زهرا صادقی منتشر کرده است. این کتاب همچنین با عنوان «عادت‌های اتمی: یک راه ساده و اثبات‌شده برای ایجاد عادات خوب و شکستن عادات بد» و با ترجمه هادی بهمنی در نشرِ نوین منتشر شده است.

رتبه کتاب «خرده‌عادت‌ها» در گودریدز: 4/36 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین مترجم