پوست انداختن شابک: 9789643290108 632 صفحه 700 گرم قطع: رقعی نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 پوست انداختن کارلوس فوئنتس عبدالله کوثری علوم انسانی ادبیات ادبیات آمریکای لاتین

4,680,000 ریال 5,850,000 ریال

ناشر: آگه

چاپ سیزدهم

کتاب «پوست انداختن» نوشته «کارلوس فوئنتس»
A Change of Skin
کتاب «پوست انداختن» نوشته «کارلوس فوئنتس» داستانی برجسته است که مخاطبش را به تفکر وا‌می‌دارد. داستان دارای لایه‌های متعدد و پیچیده و مضامین مختلفی است که باید درباره‌اش تفکر کرد. فوئنتس یکی از نویسندگانی است که به راحتی نمی‌توان داستان‌هایش را خواند و درک کرد. خواندن داستان‌های فوئنتس علاوه بر دقت و تمرکز به روایت داستان، نیاز به تفکر و تأمل خواننده و زمان مناسب نیز دارد. کارلوس فوئنتس شخصیت‌های داستانی‌اش را در لایه‌های گوناگون و پیچیده‌ای قرار می‌دهد. اگرچه داستان‌های او دارای جذابیت می‌شوند؛ اما خواننده باید زمان بیشتری برای داستان‌ صرف کند. داستان «پوست انداختن» نیز مانند دیگر آثار فوئنتس برای درک بهتر نیاز به زمان و دقت بیشتری برای خواندن می‌طلبد. آثار فوئنتس بیتشر رئالیستی هستند و با توجه به گرایش مارکسیستی نویسنده در داستان‌های او می‌توان ردپای مارکسیست و چپ را مشاهده کرد. فوئنتس در نوشته‌هایش با لحنی تند و انتقادی نسبت به شرایط زندگی و حکومت دیکتاتوری کشورش را مانند دیگر نویسندگان لاتین زیر سؤال می‌برد. بنابراین بیشتر کارهای او درونمایه سیاسی دارند. اما مشخصۀ کارهای فوئنتس داستان‌های چند لایه و به کارگیری مداوم از اسطوره‌ها نیز هستند. فوئنتس روایت‌های خطی در داستانش ندارد و در نهایت خواننده‌اش با چیزی که انتظار ندارد، مواجه می‌کند. غافلگیر شدن مخاطب در پایان داستان از مشخصه‌ی آثار اوست. در کل فوئنتس به دلیل استفاده زیاد از صحنه‌های جنسی در داستان‌هایش مورد انتقاد بوده است. اما او همۀ این موارد را جزء جداناشدنی از ادبیات دانسته است. رمان «پوست انداختن» او اگرچه نقدهای مثبت زیادی به همراه داشت، اما نقد منفی هم درباره‌اش گفته شده است. رمان در کشور اسپانیا به دلیل غیراخلاقی و ضد مسیحیت بودن، همچنین در آلمان به دلیل طرفداری از یهودیت ممنوع اعلام شد.

درباره کتاب «پوست انداختن»
داستان کتاب درباره چهار شخصیت است که از مکزیکو سیتی به سمت ساحل دریای «وراکروز» حرکت می‌کنند. خاویر یکی از شخصیت‌ها استاد دانشگاه است که به همراه همسرش الیزابت سوار اتومبیل فرانتس و ایزابل می‌شوند. خاویر و الیزابت سال‌هاست که باهم ازدواج کرده‌اند ولی روابط خوب و صمیمی‌ای ندارند. الیزابت در جستجوی عشق است در حالیکه همسرش خاویر سودای موفقیت دوباره در حوزه نویسندگی در سر دارد. خاویردر نوجوانی رمانی نوشت که موفق شد بورس تحصیلی از دانشگاه نیویورک دریافت کند و در همان دوران هم با الیزابت دختر آمریکایی آشنا شد و ازدواج کرد. حالا دوباره دنبال موفقیت در نویسندگی است. فرانتس از دیگر شخصیت‌های داستان اهل چکسلواکی است که در رشته معماری تحصیل کرده است و اما ایزابل دختر جوان از شاگردان خاویر است. در طول مسیر ماشین خراب می‌شود و این چهار نفر باید در هتلی کوچک در شهر باستانی به نام «چولولا» اقامت کنند. ماجرای جنجال‌برانگیز این چهار شخصیت توسط راوی حاضر در شهر برای خواننده روایت می‌شود.
در بخشی از کتاب «پوست انداختن» می‌خوانیم:
«زنان پا برهنه با چهره‌های تیره پیچیده در شال، شکم‌های سنگین آبستن، کودکان عریان، گله گله سگ‌های خیابانی، گله گله جانوران دورگه که به همه جا سر می‌کشند و به جایی نمی‌روند. بعضی زرد، بعضی سیاه، همه سرگردان، همه وامانده، بی نای و نفس، گرسنه، بدن‌های پوشیده از زخم و کک را می‌خارانند، به دنبال پس مانده‌ای سر در زباله‌دان‌ها می‌کنند، افلیج، زار و نزار، با چشم‌های مورب قرمز زرد چرکابه ریز که نژاد گرگی‌شان را برملا می‌کند، پوزه‌های پر لک و پیس‌، پشم ریخته، پوستی سخت و گر گرفته، وارفته و عاطل، که هماهنگ با نواخت کاهلانه این شهر وارفته عاطل زوزه می‌کشند. شهری که روزگاری پرستشگاه دنیای کهن مکزیک بود. چولولا شهر وامانده امروز، شهر به چرک نشسته امروز، در این یکشنبه یازدهم آوریل 1965، با سگان بیمار و زنانی با زهدان‌های متورم که برهنه پا برخاک می‌گذارند و خاموش می‌خندند و رازهای لطیفه‌وار و لطیفه‌های راز وار را با هم واگو می‌کنند، با صدایی که به گوش نمی‌آید، کلماتی پراکنده، زنجیره‌ای از هجاهای گنگ و نارسا.»

رمان «پوست انداختن» برای چه افرادی مناسب است؟
رمان «پوست انداختن» اشاره‌های فراوانی به اسطوره‌های یونانی و لاتین دارد و با توجه به جانمایه داستان، نیاز به دقت و حوصله بیشتری نسبت به رمان‌های دیگر می‌طلبد. «پوست انداختن» برای افرادی‌که در داستان دنبال کشف مضامین و تفکر بیشتر هستند؛ بسیار لذت‌بخش است. قابل ذکر است بدانید: رمان «پوست انداختن» برای نوجوانان مناسب نیست.

درباره نویسنده کتاب «پوست انداختن»
کارلوس فوئنتس نویسنده و سیاست‌مدار مکزیکی است. او در سال 1928 به دنیا آمد. پدر کارلوس از سیاست‌مداران و دیپلمات مکزیک بود و همین موضوع باعث شد آنها در کشورهای مختلفی زندگی کنند. اقامت آنها در آمریکا کارلوس را با زبان انگلیسی آشنا کرد. کارلوس فوئنتس پس از کامل شدن تحصیلاتش سفیر شد، یعنی همان شغلی که پدرش داشت. اما اتفاق ناگوار کشته شدن دانشجویان توسط ارتش در سال 1968 سبب استعفای او از سفارت شد. فوئنتس دارای احترام زیادی بین سیاست‌مداران و نویسندگان و اهالی ادبیات است و یکی از شناخته شده‌ترین نویسندگان اسپانیایی زبان محسوب می‌شود تا جایی‌که «فیلیپ کالدرون» رئیس جمهور وقت مکزیک در زمان مرگ فوئنتس او را نویسنده‌ای جهانی خواند که باعث افتخار مکزیک است.
فوئنتس درباره نوشته‌هایش می‌گوید: «من نویسنده صبحگاهی هستم. از ساعت هشت و نیم شروع می‌کنم و به نوشتن با قلم تا ساعت دوازده و نیم ادامه می‌دهم و بعد می‌روم شنا، سپس برمی‌گردم و ناهار می‌خورم و بعد از ظهر کتاب می‌خوانم. بعد هم می‌روم پیاده‌روی تا برای نوشتن روز بعد آماده شوم. قبل از اینکه مشغول نوشتن شوم باید تمام کتاب را در ذهن داشته باشم... دقیقا می‌دانم قرار است چه اتفاقی رخ بدهد، کم و بیش همه‌چیز ثابت می‌ماند. در این مواقع عنصر غافلگیری را درون خودم قربانی می‌کنم.»
از دیگر آثار فوئنتس می‌توان «آئورا»، «سر هیدا»، «درخت پرتقال»، «آب سوخته» و «گرینکوی پیر» را نام برد. «آئورا» یکی از مشهورترین و مهمترین داستان‌های نویسنده است. یادآوری می‌شود: تمام آثار نامبرده شده به فارسی ترجمه شده‌اند.
کارلوس فوئنتس در سن 83 سالگی چشم از جهان فروبست.

درباره ترجمه فارسی کتاب «پوست انداختن»
رمان برجسته «پوست انداختن» توسط «عبدالله کوثری» مترجم خوب و توانای ایرانی به فارسی برگردانده شده است. نشر آگه چاپ و نشر رمان را برای علاقه‌مندان و دوستداران ادبیات به عهده داشته است.
بهتر است بدانید: عبدالله کوثری توانست کارلوس فوئنتس را به مخاطبان ایرانی معرفی کند. «آئورا» از مهمترین رمان‌های فوئنتس است که کوثری آن را در سال 1386 به فارسی برگرداند.

رتبه کتاب «پوست انداختن» در گودریدز: 3.71 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down