کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | جنس اول: توانایی های زنان برای دگرگونی جهان
جنس اول: توانایی های زنان برای دگرگونی جهان شابک: 9786007439883 434 صفحه 415 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 770 اول: توانایی زنان برای دگرگونی جهان هلن فیشر نغمه صفاریان پور علوم انسانی جامعه شناسی زنان

1,105,000 ریال 1,300,000 ریال

ناشر: فرهنگ نشر نو

چاپ ششم

کتاب «جنس اول» نوشته «هلن فیشر»
The First Sex: The Natural Talents of Women and how They are Changing the World
توانایی‌های زنان برای دگرگونی جهان
کتاب «جنس اول؛ توانایی‌های زنان برای دگرگونی جهان» نوشته هلن فیشر می‌کوشد تا توانایی و قدرت زنان را تقویت کند. فیشر نشان می‌دهد که چطور زنان با استعدادهایشان می‌توانند آینده را شکل دهند و رهبری کنند.
«زن چیست؟» پرسش تاریخی از سیمون دوبوار بوده که فیشر کتابش را با آن آغاز می‌کند. دوبوار سال 1949 در کتابش با نام «جنس دوم» این پرسش را مطرح کرد، اما فیشر با نظر دوبووار که می‌گوید: «زن از شکم مادر زن به دنیا نیامده بلکه محصول نیروهای اجتماعی و اقتصادی است» مخالفت می‌کند. هلن فیشر معتقد است: «طی میلیون‌ها سال زنان و مردان مسئولیت‌های مختلفی بر عهده داشته‌اند، مسئولیت‌هایی که نیازمند مهارت‌های متفاوتی نیز بوده‌اند. با گذر قرون متمادی و انتخاب طبیعی قوی‌ترها، تفاوت‌های ظریفی در مغز زنان و مردان پدید آمد. در حقیقت می‌توان گفت یک زن به هنگام تولد، زن به‌ دنیا می‌آید.»
فیشر در کتاب «جنس اول» به دنبال اثبات برابری زنان و مردان نیست؛ بلکه مطابق آمار و اطلاعات علمی می‌خواهد زنان را متوجه نقاط قوت و استعدادهایشان کند. فیشر در کتابش با نگاهی به دوران ماقبل تاریخ بیان می‌کند که چگونه ساختار خاص ذهن زنانه، به زنان توانایی تفکر شبکه‌ای یا تفکر سنتزی می‌دهد. فیشر در کتاب «جنس اول» که در سال 1999 برای نخستین‌بار منتشر شد نوشته است: «آینده متعلق به زنان است»
سایت Barnes & Noble درباره کتاب نوشته است:
This eye-opening book will change the way you see yourself, your family, and the world around you.
«این کتاب روشنگرانه، شیوه نگاهتان به خودتان، خانواده‌تان و جهان اطرافتان را تغییر خواهد داد.»

همچنین Publishers Weekly گفته است:

Fisher synthesizes the insights of her own discipline and those of psychology, sociology, ethnology and biology into good news for women.
«فیشر، بینش‌های متعلق به خود را با روانشناسی، جامعه‌شناسی، قوم‌شناسی و زیست‌شناسی ترکیب، و آن را به خبرهایی خوب برای زنان تبدیل می‌کند.»

درباره کتاب «جنس اول»
کتاب دارای 11 فصل است. در بخش‌های ابتدایی کتاب نویسنده با بهره‌گیری از دستاوردهای علمی مربوط به مغز، اطلاعاتی از فرهنگ‌های گوناگون برای خواننده ارائه می‌کند. او شواهدی از علوم مختلفی مانند علوم انسان‌شناسی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، نژادشناسی و همچنین علوم رفتارشناسی و زیست‌شناسی را در تفاوت‌های زنان و مردان بررسی‌ می‌کند. نویسنده با مثال‌هایی جالب و خلاقانه به روشن‌تر شدن مبحث می‌پردازد. کتاب در بخش‌های پایانی به بررسی زنان پولساز و غیروابسته می‌پردازد. همچنین از الگوهای سنتی ازدواج و روابط میان زن و شوهرها نیز سخن می‌گوید. فهرست فصل‌ها عبارت است از: شیوه تفکر شبکه‌ای (توانایی زنان در توجه به هر موضوع با در نظر گرفتن شرایط محیطی)، دیدگاه زنان و مردان نسبت به قدرت (زنان و کارهای گروهی)، مهارت‌های کلامی زنان (مربیان عصر اطلاعات)، توانایی خواندن فکر (توانایی زنان در مراوده با مردم)، جانشینان بقراط (زنان، التیام بخش آلام)، شیوه زنان در رهبری (زنان در جامعه مدنی و دولت)، فردا متعلق به زنان است (زنان دنیای تجارت را چگونه دگرگون خواهند ساخت)، مدنیت جنسی (میل جنسی زنانه)، دلباختگی (عشق در قرن بیست و یکم)، ازدواج‌های هم‌تراز (تجدید ساختار ازدواج)، جامعه‌ای استوار بر تشریک مساعی زنان و مردان (باز یافتن تساوی).

در بخشی‌هایی از کتاب «جنس اول» می‌خوانیم:
«زنان دارای استعدادهای فوق‌العاده‌ای هستند که طی قرون متمادی در وجود آنها تکوین یافته است: استعداد به کارگیری ماهرانه لغات؛ توانایی درک مفهوم حرکات اعضا مختلف بدن و حالات چهره و سایر اشارات غیرکلامی؛ درک احساسات عاطفی؛ همدردی؛ ادراک بسیار قوی لامسه، چشایی، بویایی، و شنوایی؛ شکیبایی؛ توانایی انجام و اندیشیدن به چندین کار در آنِ واحد؛ توانایی توجه به هر موضوع با در نظر گرفتن شرایط محیطی مرتبط و متناسب با آن موضوع؛ اشتیاق بسیار به برنامه‌ریزی بلندمدت؛ برخورداری از مهارت ذاتی در مراوده با مردم و توانمندی خاص برای مذاکره و تبادل نظر؛ بهره‌مندی از انگیزه‌های ذاتی برای تربیت و سرپرستی؛ تمایل به تشریک مساعی؛ رسیدن به توافق همگانی؛ و مدیریتی که مبتنی بر مساوات میان اعضای گروه باشد.» «در سایر کشورهای جهان نیز زنان با روندی روزافزون در حال پیوستن به صنعت ارتباطات هستند. در تحقیقی که در سال 1995، سازمان ملل روی چهل کشور به عمل آورد، بیش از 50 درصد از دانشجویان علوم ارتباطات را زنان تشکیل می‌دادند. براساس این تحقیق در اروپای شرقی و آمریکای لاتین تقریبا 45 درصد از گویندگان تلویزیون زن بودند. در کشورهای آلمان، زلاندنو، استرالیا، سوئد، مالزی، آفریقا و آمریکای لاتین 35 تا 40 درصد از تهیه‌کنندگان تلویزیونی را زنان تشکیل می‌دادند و این رقم در هندوستان تقریبا به 30 درصد می‌رسید. حتی در ژاپن که تنها 10 درصد پست‌های مدیریتی و تخصصی به زنان تعلق دارد، تقریبا 19 درصد از گویندگان تلویزیون زن هستند.»

درباره نویسنده کتاب «جنس اول»
هلن فیشر دانشمند و پژوهشگر حوزه‌ی انسان‌شناسی و نویسنده‌ی آمریکایی است. او سال 1945 متولد شد. فعالیت و تحقیقات فیشر بیشتر در زمینه رفتارشناسی انسان است. فیشر محقق ارشد موسسه‌ی کینزی در دانشگاه ایندیانا و عضو مرکز مطالعات فرگشت انسان در گروه انسان شناسی در دانشگاه راتگرز است. او تا قبل از همکاری‌اش با دانشگاه راتگرز، محقق موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک بود. کتاب‌های هلن فیشر عبارتند از: «جنس اول»، «چرا او؟» و «چرا عاشق می‌شویم؟»

درباره ترجمه فارسی کتاب «جنس اول»
کتاب «جنس اول» با عنوان فرعی «توانای‌های زنان برای دگرگونی جهان» توسط «نغمه صفاریان‌پور» به فارسی برگردانده شده است. چاپ و نشر کتاب را انتشارات «فرهنگ نشر نو» به عهده داشته است.

رتبه کتاب «جنس اول» در گودریدز: 3.81 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down