کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | نظریه ی فمینیستی
نظریه ی فمینیستی شابک: 9786220100065 348 صفحه 325 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 نظریه فمینیستی جوزفین دانون فرزانه راجی علوم انسانی جامعه شناسی زنان

484,500 ریال 570,000 ریال

ناشر: چشمه

چاپ سوم

کتاب «نظریه فمینیستی» نوشته «جوزفین دانون»
Feminist Theory
کتاب «نظریه فمینیستی» نوشته «جوزفین دانون» درباره تاریخ و نظریه فمنیسم است. سالیان بسیاری است که جنبش‌های متعدد برای حقوق زنان و برابری آنان شکل گرفته است. در هر زمان به نوعی فعالیت‌های این جنبش‌های زنانه با چالش‌هایی از جانب حکومت‌ها و دولتمردان مواجه بوده است. موضوع حقوق طبیعی زنان و برابری جنسیت همواره موضوعی چالش برانگیز در دنیا به شمار می‌رود. افراد بی‌شماری در جنبش‌های متفاوت برای خواسته‌های خود تلاش می‌کنند و کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری در این زمینه دیده می‌شود. اما اینکه چگونه نظریات مختلف از جمله نظریه فمینیسم شکل امروزی گرفته است، ریشه در تاریخ چند قرن گذشته دارد. توجه بسیاری از فعالین حوزه زنان و فمینیست‌ها برای آزادی و برابری بوده است. «جوزفین دانون» اندیشه‌های سه قرن گذشته تا امروز را در«نظریه فمینیستی» مورد بررسی قرار داده است. او در کتابش به نظریات قرن هیجدهم و نوزدهم توجه می‌کند و سپس به مباحث جدید می‌پردازد. کتاب به این سوال مهم جواب می‌دهد «فمینیسم چیست»؟ دانون مفهوم فمنیسم را در کنار مفاهیم دیگری همچون مارکسیسم، فرویدیسم، اگزیستانسیالیسم بازگو می‌کند و به شرح اتفاقات آنها در جوامع می‌پردازد.
کتاب «نظریه فمینسیتی» برای علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و دوستداران مطالعه زنان مفید است.
مروری بر کتاب «نظریه فمینیستی»
کتاب از نخستین نظریات فمینیسمی آغاز می‌شود و به نظریه تکاملی ولستون کرافت می‌پردازد. نویسنده در کتاب «نظریه فمینیستی» می‌کوشد گزارشی از تاریخ فمینیست را بیان کند. کتاب با دقت و شفافیت بسیار ارتباط تفکر فمینسمی را با تاریخ اندیشه سیاسی نشان می‌دهد. تاریخ فمینیست همراه با فعالیت زنانی است که از سه قرن پیش تاکنون برای حقوق و ارزش‌های برابر و دستیابی زنان به بسیاری از فرصت‌ها در جامعه تلاش کرده‌اند. دانون از قرن نوزدهم سخن می‌گوید و پس از آن تفکرات و راهکارهای تازه‌ای را در قرن بیست و یکم مورد نظر قرار می‌دهد. در قرن بیست و یک مباحث و موضوعات جدیدی مانند اکوفمینیسم، چند فرهنگی، پست مدنیسم و فمنیسم جهانی به مخاطب معرفی می‌شود. «نظریه فمینیستی» بیان می‌کند چگونه ولستون کرافت توانست با نظریه‌اش کامل کننده نظریات قبلی فمینیسم باشد. اگرچه کرافت با گیوتین اعدام شد اما در مدت فعالیتش با چاپ جزوه‌ای با نام «حقوق زنان» و بیانیه‌ای به وزیر مختار فرانسه درباره استیفای حقوق زنان تلاش بسیاری کرد.
در بخشی از کتاب آمده است: فمینیست‌های قرن هجدهم در واقع به جریان تب انقلابی ای واکنش نشان می‌دادند که دنیای غرب را گرفته بود. نظریه‌هایی که در خلالِ به اصطلاح روشنگری یا عصر خرد بسط یافتند به محک تجربه گذاشته شدند؛ مثلاً این نظر که مردم حقوقی غیرقابل فسخ یا «طبیعی» دارند و دولت‌ها نمی‌‌توانند آن را نقض کنند، جوهر فلسفی بیانیه‌ استقلال امریکا 1776 و بیانیه ی حقوق بشر فرانسه (1789) بود. فمینیست‌ها امیدوار بودند که زنان نیز به همان حقوق طبیعی مردان نایل شوند. در واقع مری ولستون کرافت استیفای حقوق زنان را به وزیرمختار فرانسه، تالیران ، تقدیم کرد و به او هشدار داد اگر زنان از قانون اساسی جدید فرانسه مستثنا شوند، فرانسه یک حکومت خودکامه باقی خواهد مانداما متاسفانه نظریه پردازانِ مرد، که آموزه‌ی حقوق طبیعی را بسط و گسترش داده و به اجرا درمی‌آوردند، موضع فمینیستی را نپذیرفتند.»
درباره نویسنده کتاب «نظریه فمینیستی»
جوزفین دانون استاد دانشگاه و پرفسور بازنشسته آمریکایی است. او در سال 1941 متولد شد. تخصص او در نظریه فمینیستی، انتقاد فمینیستی، رفتار با حیوانات و ادبیات اوایل مدرن و امریکایی با تمرکز ویژه بر آثار سارا جوهت است. دانون صاحب 9 کتاب و پنجاه مقاله است. از کتاب‌های «جوزفین دانون» می‌توان به «نظریه فمینیستی»، «زنان و پیدایش داستان» و «عرفان در ادبیات مدرن» اشاره کرد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «نظریه فمینیستی»
کتاب «نظریه فمینیستی» توسط «فرزانه راجی» به فارسی برگردانده شده است. کتاب از سوی نشر چشمه منتشر شده است.
رتبه کتاب «نظریه فمینیستی» در گودریدز: 3.9 از 5

ادامه keyboard_arrow_down

از همین نویسنده
از همین مترجم