کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | زنان بدون مرز
زنان بدون مرز شابک: 9786002533722 378 صفحه 593 گرم قطع: وزيری نوع جلد: گالينگور تیراژ: 1100 زنان بدون جولیا پیرپونت عباس گودرزی علوم انسانی جامعه شناسی زنان

2,812,500 ریال 3,750,000 ریال

ناشر: کتاب پارسه

چاپ پنجم

کتاب «زنان بدون مرز: زن‌‌هایی که دنیا را به جایی بهتر تبدیل کردند»، اثر جولیا پیرپونت
کتابی درباره زنان پیشگام، متفکر، عصیانگر، جسور، خلاق و نوآور؛ کتاب «زنان بدون مرز»، با عنوان اصلی The Little Book of Feminist Saints، شرح حال زنانی است از دوره‌ها و سرزمین‌های مختلف که با جسارت‌هایشان کلیشه‌های جنسیتی و فرهنگی جهان مردانه را شکسته‌اند و با آنچه از خود به جا گذاشته‌اند جهان را به جایی بهتر برای زیستن بدل کرده‌اند. جولیا پیرپونت در کتاب «زنان بدون مرز»، با نوشتن شرح حال صد زن تاریخ‌ساز و تأثیرگذار و جسور و خلاق، ادای دینی کرده است به زنانی که راه شکوفایی توانایی‌ها و استعدادهای زنان و رهایی آن‌ها از قیود جهان مردسالار را هموار کرده‌اند و هر یک به نوعی سرآغازی بوده‌اند بر گذر از مرزها و خط‌کشی‌های محدودکننده جنسیتی. زنانی که شرح حال آن‌ها در کتاب «زنان بدون مرز» آمده است به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارند و متعلق به سرزمین‌های گوناگون‌اند. این زنان متعلق به عرصه‌های گوناگون‌اند که از هنر و ادبیات تا ورزش و سیاست و ... را شامل می‌شود.
خواندن کتاب «زنان بدون مرز» ما را با جایگاه مهم زنان در عرصه‌های گوناگون و در اعصار مختلف تاریخ آشنا می‌کند و تصویری متنوع از زنان مشهور و تأثیرگذارِ تاریخ به‌دست می‌دهد؛ زنانی که به‌غم موانع و محدودیت‌هایی که سرِ راهشان بوده است به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و نام خود را در تاریخ جاودانه کرده‌اند.
«زنان بدون مرز» کتابی است که نشان می‌دهد در دوره‌های گوناگون تاریخ جهان، از دورترین اعصار گرفته تا زمان حال، همواره زنانی بوده‌اند و هستند که جسورانه راهِ خلاقیت و گذر از مرزها و محدودیت‌ها را یافته‌اند و از آن‌ها عبور کرده‌اند.
متن اصلی کتاب «زنان بدون مرز» نخستین بار در سال 2018 منتشر شده است.

مروری بر کتاب «زنان بدون مرز»
کتاب «زنان بدون مرز»، چنانکه جولیا پیرپونت در مقدمۀ این کتاب یادآور شده، زندگی‌نامه در معنای متعارف و کلیشه‌ای آن نیست. پیرپونت در کتاب «زنان بدون مرز» بر نقاط عطف زندگی زنانی که سرگذشت آن‌ها را روایت می‌کند انگشت گذاشته و خواننده را به نقاط برجسته و مهم زندگی این زنان توجه داده است تا تصویری از هر یک از زنان تأثیرگذار تاریخ به‌دست دهد که خطوط اصلی زندگی و شخصیت این زنان را در بر داشته باشد. کتاب «زنان بدون مرز» ابتدا قرار بوده درباره چند زن باشد، اما این طرح به‌تدریج و بر اثر آشنایی با تعداد بیشتری از زنان تأثیرگذار جهان گسترده و گسترده‌تر شده و به صد زن رسیده است. نویسنده در مقدمۀ کتاب توضیح می‌دهد که فهرستی که او و کیتلین مک کنا، ویراستار کتاب، در جریان تحقیقات بیشتر به آن دست یافتند تا مرز چهارصد نفر رسیده بوده و آن‌ها مجبور می‌شوند نام‌هایی را حذف کنند و در نهایت صد زن را برای حضور در کتاب «زنان بدون مرز» انتخاب کنند. این صد زن از سرزمین‌های مختلف‌اند و از دوران پیش از میلاد تا روزگار حاضر را در بر می‌گیرند. روش تدوین کتاب «زنان بدون مرز» مبتنی بر روش کتاب کاتولیکیِ «یک قدیس برای یک روز» است، یعنی هر روز به نکوداشتِ زنی اختصاص داده شده تا خواننده در روز مورد نظر شرح حال آن زن را بخواند.
جولیا پیرپونت در مقدمۀ کتاب «زنان بدون مرز» تأکید می‌کند که زنان این کتاب بدون پیشداوری‌ها و قضاوت‌های ایدئولوژیک انتخاب شده‌اند. او در بخشی از مقدمۀ کتاب درباره رویکرد کتاب «زنان بدون مرز» و زنانی که شرح حال آن‌ها در این کتاب آمده است می‌نویسد: «تمام زنان مطرح ‌شده در این کتاب، در زندگی خود کارهایی کرده‌اند که آن‌ها را به انسان‌هایی باارزش و قابل‌احترام تبدیل کرده است. پس اجازه دهید که این کتابی کوچک و عاری از پیشداوری‌های ایدئولوژیک در مورد زنان اندیشمند و پیشگام، فارغ از رنگ و پوست و نژادشان، باشد.»
چنانکه اشاره شد «زنان بدون مرز» شرح حال زنانی از سرزمین‌ها و کشورهای مختلف جهان را در بر می‌گیرد. از ایران فروغ فرخزاد، شاعر و فیلمساز معاصر، زنی است که بخشی از کتاب به او اختصاص یافته است.
بعضی از زنان دیگری که شرح حال آن‌ها در کتاب «زنان بدون مرز» آمده عبارتند از: آرتمیسیا جنتیلسکی، ویرجینیا وولف، اُپرا وینفری، سافو، هوپاتیای اسکندریه، یایویی کوساما، گلوریا اشتاینم، وَنگاری ماتهای، خواهران برونته، نینا سیمونه، ارما بومبک، کاترین هپبورن، امیلیا ارهارت، سیمون دوبوار، بی‌نظیر بوتو، هلن کلر، فریدا کالو، ملاله یوسف‌زای، آیدا بی. ولز، کاشا ناباگِسرا، جین ژیانگ، مدونا، ماری کوری و ایرنه ژولیو – کوری، جونکو تابایی، آنا پولیتکوفسکایا، بیلی جین کینگ، شرلی چیشولم، امیلی دیکنسون، جین آستین و مارلین دیتریش.
کتاب «زنان بدون مرز»، با عنوان فرعی «زن‌هایی که دنیا را به جایی بهتر تبدیل کردند»، به ترجمۀ عباس گودرزی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

درباره جولیا پیرپونت، نویسنده کتاب «زنان بدون مرز»
جولیا پیرپونت (Julia Pierpont) نویسنده امریکایی و فارغ‌التحصیل برنامه‌نویسی خلاق و از همکاران نشریۀ نیویورکر است. «زنان بدون مرز» دومین کتاب اوست. اولین کتاب جولیا پیرپونت رمانی است با عنوان «در میان ده هزار چیز» (Among the Ten Thousand Things) که در سال 2015 منتشر شده است.

رتبۀ کتاب «زنان بدون مرز» در گودریدز: 4.16 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down