کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | جنس دوم 2 جلدی
جنس دوم 2 جلدی شابک: 9789643155629 1176 صفحه 1328 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 1000 جلدی سیمون دوبووار قاسم صنعوی علوم انسانی جامعه شناسی زنان

5,520,000 ریال 6,900,000 ریال

ناشر: توس

چاپ بیستم

کتاب «جنس دوم» نوشته سیمون دو بووار
Le Deuxième Sexe
کتاب «جنس دوم» نوشته سیمون دو بووار اثری مشهور در دو جلد است که به پدیدۀ زنانگی اختصاص دارد. زمانی‌که کتاب در فرانسه منتشر شد، جنجالی در میان اقشار جامعه به پا کرد. بخشی از زنان و مردان واکنش‌های مختلفی نسبت به آن داشتند تا جاییکه کلیسای کاتولیک خواندن و انتشار کتاب را ممنوع کرد. همچنین کتاب، واکنش نویسندگانی چون فرانسوا موریاک و آلبر کامو را نیز به همراه داشت. اما کتاب در میان زنان توانست طرفداران و خوانندگان بسیار جدی و پرو پاقرصی پیدا کند. کتاب «جنس دوم» در دو جلد که قسمت‌های مختلفی دارد؛ تنظیم شده است. کتاب «جنس دوم» پدیدۀ زنانگی را از نقطه نظرات تاریخی، اجتماعی، فلسفی و روانی مورد بررسی و توجه قرار می‌دهد.
«جنس دوم» همزمان با انتشارش در ژوئن 1949به فروشی بیش از بیست هزار نسخه رسید و به یکی از جنجالی‌ترین کتاب‌های تاریخ فرانسه بدل شد.
کتاب «جنس دوم» برای اندیشمندان و علاقه‌مندان به مطالعۀ جدی مناسب و مفید است. همچنین مطالعه کتاب برای زنان به درک بهتر آنان از زنانگی کمک می‌کند.

درباره کتاب «جنس دوم»
بووار درکتابش توانسته با بهره‌گیری از اگزیستانسیالیست فمینیستی استدلال‌هایش را بازگو کند. او در استدلال‌های کتاب بیان می‌کند که زنان، همواره «دیگری» مردان به حساب آورده شده‌اند و این درک را در هویت خود درونی کرده‌اند. بنابراین مردان کنش‌گرا و زنان کنش‌پذیر هستند. جلد اول کتاب به حقایق و اسطوره‌ها اختصاص دارد و در جلد دوم نویسنده با هفت بخش زوایای گوناگونی از زنانگی را تحلیل و بررسی می‌کند. همچنین در جلد دوم سیمون دوبووار به شکل‌گیری، موقعیت و توجیه‌ها می‌پردازد.
نویسنده در قسمتی از پیشگفتار می‌نویسد: «در حقیقت کافی است که انسان با چشمِ باز به گردش بپردازد تا تصدیق کند که بشریت به دو طبقه افراد تقسیم شده که در لباس، پیکر، لبخند، راه و روش، علائق و مشغله‌هایشان تفاوت آشکار وجود دارد: شاید تفاوت‌ها، سطحی باشد، شاید سرنوشت این تفاوت‌ها در این باشد که ناپدید شوند. ولی نکته مسلم این است که این تفاوت‌ها در حال حاضر با حتمیتی درخشان به چشم می‌خورند. اگر نقش مادینگی برای زن کفایت نکند، اگر از توجیه زن از طریق “ماده ابدی” نیز استنکاف ورزیم ولی در عین حال بپذیریم که، ولو به طور موقت، زنانی در روی زمین وجود دارند، ناگزیر به طرح این سؤال هستیم: زن چیست؟ همان طرح سؤال، بلافاصله نخستین جواب را به من القاء می‌کند. همان طرح مسأله، امری با معنا است. احتمالا هیچ مردی به فکر نمی‌افتد که درباره موقعیت خاصی که نرها در جامعه بشری دارند کتابی بنویسد. اگر من بخواهم خودم را تعریف کنم، ابتدا ناگزیرم این نکته را اعلام کنم: “من زن هستم” این حقیقت پایه و اساسی می‌سازد که تأیید دیگری بر آن بنا می‌شود. مرد، هرگز کار خود را با طرح خود به منابع فردی از یک جنس آغاز نمی‌کند: تردیدی وجود ندارد که او مرد است.»

درباره نویسنده کتاب «جنس دوم»
سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دو بووار فیلسوف، فمینیست، اگزیستانسیالیست و نویسندۀ فرانسوی بود. او سال 1908 در پاریس و در خانواده‌ای بورژوا به دنیا آمد. او لقب نامدارترین زن روشنفکر جهان را دارد. بووار در رشته‌های زبان، ادبیات و ریاضیات تحصیل کرد و سپس به تحصیل فلسفه در دانشگاه سوربن پرداخت و پس از آن نیز به تدریس فلسفه مشغول شد. او عضو حلقۀ فلسفی دوستانه بود که گروهی از دانشجویان مدرسه اکول نورمال پاریس تشکیل داده بودند. با اینکه دوبووار دانشجوی مدرسه نبود، اما در این گروه که ژان پل سارتر هم عضویت داشت، شرکت کرده بود. او تصمیم گرفت در آزمونی شرکت کند تا بتواند فلسفه تدریس کند و در این آزمون با ژان پل سارتر آشنا شد. سارتر در این آزمون نفر اول و بووار نفر دوم شد. با وجودی‌که زنان در آن دوره کمتر به تدریس فلسفه می‌پرداختند؛ بووار لقب جوان‌ترین پذیرفته شدۀ این آزمون را از آن خود کرد. بووار و سارتر پس از آشنایی با هم رابطۀ عاطفی داشتند که با وجود تنش‌ها و روابط عاطفی متعدد تا آخر عمر به این رابطه هم ادامه دادند.
سیمون دوبووار را بعد از سال 1968 مادر فمینیسم هم نامیده‌اند. بووار نویسندۀ بیانیه مانیفست 343 بود که زنان بسیاری آن را امضا کردند و آزادی جنین را خواستار شدند. ناگفته نماند: کتاب‌های بووار جزو آثار مشهور در دنیا به شمار می‌روند. او سال 1954 توانست جایزه گنکور را دریافت کند.
آثار سیمون دوبووار عبارتند از: «مهمان»، «خون دیگران»، «همه می‌میرند»، «جنس دوم»، «ماندارین‌ها»، «خاطرات یک دختر مطیع»، «مرگی بسیار آرام»، «تصاویر زیبا»، «زن وانهاده»، «کهنسالی»، «مراسم وداع».
سیمون دوبووار در سال 1986 و در سن 78 سالگی از دنیا رفت و پیکر او کنار ژان پل سارتر در گورستان مونپارناس به خاک سپرده شد.

درباره ترجمه فارسی کتاب «جنس دوم»
کتاب «جنس دوم» در دوجلد توسط قاسم صنعوی به فارسی برگردانده شده است و انتشارات توس چاپ و نشر کتاب را به عهده داشته است.
قاسم صنعوی سال 1316 در مشهد به دنیا آمد. او در رشته زبان و ادبیات فرانسه در مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی تحصیل کرد و سپس در رشته حقوق هم لیسانس گرفت. صنعوی مترجم و سردبیر پیشین مجله سخن بود و مدتی هم در دادگستری کار کرد. صنعوی پس از مدتی به کارهای فرهنگی روی آورد و در این حوزه فعالیت‌های زیادی انجام داد. قاسم صنعوی آثار نویسندگان مشهوری چون سیمون دوبووار، ژان پل سارتر، میلان کوندرا، اریک امانوئل اشمیت، اسماعیل کاداره و ژوزه مائورو را به فارسی برگردانده است.

رتبه کتاب «جنس دوم» درگودریدز: 4.3 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down