کتاب | علوم انسانی | جامعه شناسی | زنان | آزادی زنان
آزادی زنان شابک: 9789649225180 224 صفحه 264 گرم قطع: رقعی نوع جلد: شوميز تیراژ: 500 آزادی زنان ایولین رید افشنگ مقصودی علوم انسانی جامعه شناسی زنان

1,125,000 ریال 1,500,000 ریال

ناشر: نشر گل آذین

چاپ پنجم

کتاب «آزادی زنان» نوشته «اِیولین رید»
مسایل، تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها
Problems of woman's libration; a marxist approach
به دلیل نبود آگاهی و دانش کافی افراد، زنان همیشه با سوءرفتار در جامعه و خانواده مواجه بوده‌اند. با وجودی‌که زنان جمعیتی فعال در جوامع هستند؛ اما اغلب از سوی کارفرمایان و حکمرانان جامعه مورد ظلم قرار می‌گیرند و به زنان بیشتر از مردان ستم می‌شود. مردان اینگونه جوامع هم زنان را سرکوب می‌کنند. کتاب «آزادی زنان» نوشته «اِیولین رید» امکان شناخت ریشه‌ای و مقابله‌ی درست را بیان می‌کند. نویسنده در کتابش به ارزیابی ریشه‌های ظلم و سرکوب می‌پردازد. بیشتر موارد مطرح شده در کتاب «آزادی زنان» جنبه‌ی عمومی دارد و برای همگان مناسب است. مسائلی درباره زن، خانواده و فرودستی زنان همچنین نحوۀ از دست دادن کنترل سرنوشت آنان و دوباره به دست آوردنش و بهره‌کشی از زن و مسائلی دیگری نظیر نظام کاستی و طبقاتی درباره زنان، مد و آرایش هم در محتوای کتاب گنجانده شده است.
کتاب «مسائل آزادی زنان» سال 1969 منتشر شد و پس از آن به زبان‌های مختلفی مانند ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی فرانسه یونانی و... ترجمه شد که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

درباره کتاب «آزادی زنان»
کتاب، ریشه‌های اقتصادی و اجتماعی ستم به زنان را از اجتماع پیش از تاریخ تا سرمایه‌داری دورۀ نوین بررسی می‌کند. نویسنده در موضوع ستم به زنان در نهادهای مالکیت خصوصی به جستجو پرداخته است. همچنین نویسنده در کتاب به شرح این موضوع که رابطه مالکیتی است نه رابطۀ دو جنس می‌پردازد و به راهکارهایی برای رهایی نیز اشاره می‌کند. اینکه چرا و چگونه به زنان ستم شده و حقوق آنان در جامعه پایمال می‌شود نیز از موارد یاد شده در کتاب است. در قسمتی از کتاب هم «ایولین رید» به آزادی مردان اشاره می‌کند و می‌نویسد: اما، برخلاف زن‌ها، مردها مجبور نبودند که از گام اول شروع کنند و مدتی کوتاه، نه تنها مهارت‌های صنعتی زنان را آموختند بلکه شروع به اصلاح گسترده در ابزار، وسائل و تکنولوژی نمودند.»
کتاب با مقدمه و پیشگفتار خواننده را با مبحث و تحلیل‌ها کتاب همسو و آشنا می‌کند و سپس وارد مباحث اصلی زنان می‌شود. فهرست مندرج در کتاب عبارت است از: «زنان و خانواده: نگرشی تاریخی»، «افسانۀ فرودستیِ زنان»، «چگونه زنان کنترل سرنوشت خود را از دست دادند و چگونه می‌تواندن آن را به دست آورند»، «زنان: نظام کاستی، طبقاتی یا جنس ستم‌دیده؟»، «آرایش، مد و بهره‌کشی از زنان» و «راز و رمز زنانه»
در بخش از کتاب «آزادی زنان» می‌خوانیم:
«چون ازدواج و خانواده در نهادی یگانه به‌ هم وابسته‌اند، هر آنچه برای یکی از آنها پیش بیاید بر دیگری تأثیری حیاتی می‌گذراد. پس فروپاشی ازدواج‌ها در مقیاس گسترده، گسستِ همانندی را در خانواده‌ها به دنبال دارد و این آشفتگی، مغایر با تبلیغات دیرینۀ دولت و کلیساست که خانواده را واحدی استوار، به هم پیوسته و جدا ناشدنی و سازنده بنیاد جامعه می‌دانست، که بدون آن زندگی انسان تصور ناشدنی است. در واقع، فرسایش نهاد خانواده، علاقه‌ای بسیار برای کندوکار تئوریکی در تاریخ و نقش آن در خانواده را بین زنان آزادیخواه برانگیخت، و تا آنجا پیش رفت که تمام انگاره‌ها و پیش‌فرض‌های دیرین ساخته شده برای نهاد خانواده را به باد پرسش گرفت. در نتیجه، مرحلۀ جدید جنبش آزادی زنان، با سطح ایدئولوژیکی بسیار بالاتر و با دید پیش‌رفته‌تری از پیشنیان خود، یعنی جنبش فمینیستی قرن گذشته آغاز گردید. در دورۀ پیشین، بیشتر زنان پیشرو، مبارزه خود را به درخواست حقوق قانونی مساوی با مردان در مالکیت و امورخانوادگی، حقوق مدنی مساوی با مردان، مثل حق رأی و غیره محدود ساختند. اما جز در چند مورد اندک، آزادیخواهان پیشین، (فمینیست‌ها) سرمایه‌داری و مالکیت خصوصی را بیشتر به چالش می‌کشد....»

درباره نویسنده کتاب «آزادی زنان»
اِیولین رید (انگلیسی: Evelyn Reed) نویسنده، مبارز فمینیست و مارکسیست آمریکایی بود که سال 1905 در نیوجرسی متولد شد. اِیولین رید پایه‌گذار ائتلاف حرکت ملی سقط جنین زنان و از رهبران حزب کارگران سوسیالیست آمریکا بود. او بیشتر از چهار دهه در پیکار برای مردم‌سالاری و حقوق اتحادیه‌های کارگری و در همبستگی با پیکارهای انقلابی در سراسر جهان کوشا بود. خانم رید سال 1940 برای دیدار لئون تروتسکی و همسرش ناتالیا سدوا به مکزیک رفت و در خانۀ تروتسکی با رهبر تروتسکیست آمریکایی که جیمز ب. کانن نام داشت آشنا شد.
آثار نوشته شده ایولین رید عبارتند از: «آیا سرنوشت زن را ساختمان بدن او تعیین می‌کند؟»، «آیا بیولوژی سرنوشت زن است؟»، «فمینیسم و جنبش مارکسیستی»، «انسان در عصر توحش»، «مادرسالاری: زن در گسترۀ تاریخ تکامل»، «برادرسالاری: مردان در دوران مادرسالاری»، «پدرسالاری: گذار از مادرسالاری به پدرسالاری»، «جنسیت‌زدگی و علم»، «فمینیسم و مردم‌شناسی: زن در تحلیل‌ها و دیدگاه‌های انسان‌شناختی» و «آرایش، مد و استثمار زنان».
ایولین رید سال 1979 از دنیا رفت.

درباره ترجمه فارسی کتاب «آزادی زنان»
عنوان اصلی کتاب Problems of woman's libration نام دارد.
کتاب «آزادی زنان» با عنوان فرعی «مسایل، تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها» توسط افشنگ مقصودی برای علاقه‌مندان به حوزه زنان فارسی ترجمه شده است.

رتبه کتاب «آزادی زنان» در گودریدز: 3.7 از 5.

ادامه keyboard_arrow_down